Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dnlar
Hej!

Har väldigt olägligt fått problem med att jag inte får in någon varmluft i kupén på S60-01.
Jag har provat fläkten på Auto och på manuellt fullt pådrag och max-temperatur, men fortfarande efter en halvtimme kommer det bara ut pyttelite luft genom ventilerna (det lilla som kommer är dock varmt). Om jag sänker till min-temperatur så blåser det däremot in kalluft för fullt.
Har dock i somras haft problem med att inte heller kalluften behagat komma ut, men nu gör den ju som sagt det. Så då börjar jag misstänka att det inte är någon fullständig blockering i t.ex filtret utan att det är något annat fel.
Ska också tillägga att temp.visaren för kylarvätskan är nästan nere på noll efter en kvarts körning.
Någon som har några idéer?

/Daniel
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skulle börjat med att byta termostat.
Varför det kommer så lite luft vet jag däremot inte.
Användarvisningsbild
av Loner
dnlar skrev: Ska också tillägga att temp.visaren för kylarvätskan är nästan nere på noll efter en kvarts körning.
Byt termostat!

/L
av Tartryffel
Tomas88 skrev:Skulle börjat med att byta termostat.
Varför det kommer så lite luft vet jag däremot inte.
Kan det vara så att den inte skickar in uppenbart kall luft när man ber om varm sådan?
av Fred
Jag bytte termostat i min bil nyligen. Mätaren kom aldrig riktigt upp i normaltemp utan stannade ett par millimeter till vänster om mittsträcket. Jag fick inte heller upp kupétempen ordentligt innan bytet.

Jag antar att anledningen till att fläkten blåser så lite beror på att systemet väntar på att motorns temp ska komma upp till ett visst läge innan det drar på för fullt. Så är det i min bil fortfarande, vrider jag upp max värme så fort jag startat så blåser det knappt någonting. När motorn kommit upp i lite temp så smyger fläkten igån för att sedan blåsa för fullt när mätaren är nära mitten.

Mvh
/Fred
av dnlar
Tackar så mycket för bra och snabba svar!! Världens bästa forum. Då ska termostatuslingen ut nu. :-)
av dnlar
Hej igen,

Tänkte bara följa upp och bekräfta att det var termostaten som felade. Tack igen. :)

/Daniel
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]