Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
#238913
Hej grabbar!

Ska montera 3st Bosch big knick på en hållare bakom nummerplåten, bilen ifråga en V70N.
Undrar helt enkelt hur ni som monterat extraljushållare (medellen bakom nummerplåten) har fäst hållaren i stötfångaren? Gängat o sen en bult, skruvat (vilken typ av skruv) eller rent av genomgående bult :wink:

Skulle gärna få lite tips o ideer av er med lite erfarenhet på området...

Mvh / Andreas
av Infide
#238925
Har du inte orginal? På orginal får du med distanser i olika längder och 2 långa torx-skruvar som man förborrar i kofångaren (alu) och sen drar i skiten. Själv borrade jag 6.8 och gängade M8a innan jag monterade hållaren. Sitter MYCKET bättre än jag trott. Kan säkert ställa mig på den utan problem (varför jag nu vill göra det)
#238975
På den mont.satsen jag köpte var det med självborrande (heter det så?) skruvar man drog direkt i kofångaren. Behövde inte förborra något.

Än så länge sitter ljusen kvar :D
av S.t.r.a.n.D
#239016
Volvos sats sitter som sagt fast mycket bra när det sitter i balken. När jag köpte S60 satt det extraljus på orginalfronten. Förra ägaren har bara popnitat (stora) fast fästet på 7-8 ställen i plasthöljet. Visst satt det fast bra men jag tyckte ändå att det vibrerade lite i högre farter trots stabiliseringsstag. Om jag monterar extraljus nu igen när jag bytt front så kommer det att bli i balken. Minst märken i fronten också, bara två hål.
Användarvisningsbild
av Honke
#239177
Nja jag ska inte använda volvo hållare, den var bara till 2st lampor och jag ska ha 3st, så det där med o gänga M8 låter nog vettigast.

Men en annan fråga ang extraljus o V70, jag köpte volvo kablage med knapp och relä. So far so good, men hur funkar det här nu för jag e helt rudis på el.
1 st relä är väl i minsta laget till 3st 55W ljus?? Hur modifierar jag bäst volvos kablage så det funkar med 3st lampor?

En annan sak jag gärna skulle vilja ha hjälp med är, som jag vill ha det på bilen så när jag trycker på knappen inne i bilen så ska positionsljusen tändas, när jag sen tänder helljuset så ska ju helljus och extraljus tändas. Hur får jag det att funka så??
Anledningen till att jag frågar detta är att på volvos kablage så finns det ju inga kablar till positionsljus, och om jag är rätt på det så bör man väl ha säkring til dessa oxå?

Någon som har lust o förklara för en med ganska klent el kunnande?? :oops:

MVH / Andreas
av S.t.r.a.n.D
#240180
Honke skrev:Nja jag ska inte använda volvo hållare, den var bara till 2st lampor och jag ska ha 3st, så det där med o gänga M8 låter nog vettigast.

Men en annan fråga ang extraljus o V70, jag köpte volvo kablage med knapp och relä. So far so good, men hur funkar det här nu för jag e helt rudis på el.
1 st relä är väl i minsta laget till 3st 55W ljus?? Hur modifierar jag bäst volvos kablage så det funkar med 3st lampor?

En annan sak jag gärna skulle vilja ha hjälp med är, som jag vill ha det på bilen så när jag trycker på knappen inne i bilen så ska positionsljusen tändas, när jag sen tänder helljuset så ska ju helljus och extraljus tändas. Hur får jag det att funka så??
Anledningen till att jag frågar detta är att på volvos kablage så finns det ju inga kablar till positionsljus, och om jag är rätt på det så bör man väl ha säkring til dessa oxå?

Någon som har lust o förklara för en med ganska klent el kunnande?? :oops:

MVH / Andreas
Eftersom du köpte Volvo sats så svarade du på frågan själv i första raden, den är till två ljus.
Och ska du väl köra på 100W lampor i extraljus...minst?? Jag har alltid kört med 3 ljus och då haft två ljus till ett relä och det tredje ljuset till ett eget relä. Alltså 3 ljus, 2 relä.

Fattar inte vad du menar med knapp och positionsljus?? Så fort du vrider på tändningen så lyser positionsljusen. De går inte att stänga av. Om du nu menar bilens positionsljus??

Det finns ju de som har glödare i extraljusen, små 5W lampor, och då får du dra en kabel själv till dem. Det är inget som finns med i Volvos sats eftersom det inte är lagligt. Det ger polisen dig böter för.

Säkring bör följa med i elsatsen som du köpte från Volvo.
Användarvisningsbild
av Brainy
#240186
På 9-5an har jag dragit fast fästet med självgängande plåtskruv rakt in i kofångaren.
Det var så Saab rekommenderade också. Då jag inte orkade vara så seriös så jag körde genomgående så testade jag. Sitter skruv i varje hål på hållaren och den sitter mycket stabilt. Struntsamma om det blir några småhål då det ändå är bakom registreringsskylten.
Jag har stabilisteringsstag och har inte märkt några rörelser i grejjerna.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 76#p232176

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Honke
#240380
RoadKiller skrev:
Honke skrev:Nja jag ska inte använda volvo hållare, den var bara till 2st lampor och jag ska ha 3st, så det där med o gänga M8 låter nog vettigast.

Men en annan fråga ang extraljus o V70, jag köpte volvo kablage med knapp och relä. So far so good, men hur funkar det här nu för jag e helt rudis på el.
1 st relä är väl i minsta laget till 3st 55W ljus?? Hur modifierar jag bäst volvos kablage så det funkar med 3st lampor?

En annan sak jag gärna skulle vilja ha hjälp med är, som jag vill ha det på bilen så när jag trycker på knappen inne i bilen så ska positionsljusen tändas, när jag sen tänder helljuset så ska ju helljus och extraljus tändas. Hur får jag det att funka så??
Anledningen till att jag frågar detta är att på volvos kablage så finns det ju inga kablar till positionsljus, och om jag är rätt på det så bör man väl ha säkring til dessa oxå?

Någon som har lust o förklara för en med ganska klent el kunnande?? :oops:

MVH / Andreas


Fattar inte vad du menar med knapp och positionsljus?? Så fort du vrider på tändningen så lyser positionsljusen. De går inte att stänga av. Om du nu menar bilens positionsljus??

Det finns ju de som har glödare i extraljusen, små 5W lampor, och då får du dra en kabel själv till dem. Det är inget som finns med i Volvos sats eftersom det inte är lagligt. Det ger polisen dig böter för.

Säkring bör följa med i elsatsen som du köpte från Volvo.
Jo att knapp dvs strömställaren som bla ingår i monteringssatsen. "Positionsljusen" i extraljusen är det jag snackar om.

Vad jag vill uppnå är att:

När jag trycker på knappen (strömställaren som ingår i volvos monteringssats) och "aktiverar" mina extraljus så ska de små T4W glödlamporna i "boscharna" tändas, när jag sedan trycker för att "avaktivera" mina extraljus så ska de små T4W glödlamporna i "boscharna" släckas.

Summan av kardemumman är att jag vill kunna köra lagligt utan extra "positionsljus" i extraljusen.

Nänger du med nu??? Några tips??
Användarvisningsbild
av henka35
#240398
Honke skrev:
RoadKiller skrev:
Honke skrev:Nja jag ska inte använda volvo hållare, den var bara till 2st lampor och jag ska ha 3st, så det där med o gänga M8 låter nog vettigast.

Men en annan fråga ang extraljus o V70, jag köpte volvo kablage med knapp och relä. So far so good, men hur funkar det här nu för jag e helt rudis på el.
1 st relä är väl i minsta laget till 3st 55W ljus?? Hur modifierar jag bäst volvos kablage så det funkar med 3st lampor?

En annan sak jag gärna skulle vilja ha hjälp med är, som jag vill ha det på bilen så när jag trycker på knappen inne i bilen så ska positionsljusen tändas, när jag sen tänder helljuset så ska ju helljus och extraljus tändas. Hur får jag det att funka så??
Anledningen till att jag frågar detta är att på volvos kablage så finns det ju inga kablar till positionsljus, och om jag är rätt på det så bör man väl ha säkring til dessa oxå?

Någon som har lust o förklara för en med ganska klent el kunnande?? :oops:

MVH / Andreas


Fattar inte vad du menar med knapp och positionsljus?? Så fort du vrider på tändningen så lyser positionsljusen. De går inte att stänga av. Om du nu menar bilens positionsljus??

Det finns ju de som har glödare i extraljusen, små 5W lampor, och då får du dra en kabel själv till dem. Det är inget som finns med i Volvos sats eftersom det inte är lagligt. Det ger polisen dig böter för.

Säkring bör följa med i elsatsen som du köpte från Volvo.
Jo att knapp dvs strömställaren som bla ingår i monteringssatsen. "Positionsljusen" i extraljusen är det jag snackar om.

Vad jag vill uppnå är att:

När jag trycker på knappen (strömställaren som ingår i volvos monteringssats) och "aktiverar" mina extraljus så ska de små T4W glödlamporna i "boscharna" tändas, när jag sedan trycker för att "avaktivera" mina extraljus så ska de små T4W glödlamporna i "boscharna" släckas.

Summan av kardemumman är att jag vill kunna köra lagligt utan extra "positionsljus" i extraljusen.

Nänger du med nu??? Några tips??
Du kan inte koppla som du har tänkt. Knappen styr bara jordningen av relät när du slår av/på helljuset
Parkeringsljuset får du tjuva från bilens parkeringsljus eller hitta på något annat smart.
Sedan drar du bara fast hållaren med 8-10 st montageskruvar á 45 mm. Inget svamel med genomborrade förband i balken.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Honke
#240425
Jo att knappen bryter jorden har jag läst någonstans, men kan man inte nyttja det?? Använda den jorden att jorda relät?? eller e jag helt cp nu? :oops:

Annars kanske man kan koppla det genom och ta styrningen från dimljusen så positionslamporna i boscharna bara är tända när jag tänder dimljusen???

Extraljusen är monterade (dock inte kopplat positionsljusen), och det blev att jag borrade och gängade M8 och drog i M8*80 bult samt att jag nyttjade de befintliga skruvarna till skylthållaren och det blev riktigt stabilt!!
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h&a[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]