PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Habibb
Kan någon på ett enkelt sätt förklara hur jag ska koppla in alla kablar till tändninglåset. Det är ett universallås. Inte via färg för det är omdraget flera gånger av snurriga traktorkort nissar, utan från och till. Ex batteri till....
Det skulle underlätta livet betydligt. Jag kopplade lite på känn idag och Duetten startade direkt men sedan gick den inte att stänga av, är det en jordkabel som fattas, eller?
Tack på förhand /Susanne
av Amarace
Det är omöjligt att förklara om du inte beskriver tändningslåsets anslutningar.

Normalt har du direktplus till 30 på tändninslåset, till tändspolen på 15, till startmotorn på 50

Det du har kopplat fel måste vara den som går till tändspolen, så den har spänning hela tiden.
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Koppla på känn är nog inte dat listigaste sättet att snabbt få fart på bilen.

Om man däremot tror på att man lär sig av sina misstag och att det går snabbare om de är dyra så är det ett utmärkt sätt. :wink:

Gå till biblioteket och kolla i lite böcker eller surfa runt på nätet. Kolla ett kopplingsschema och skaffa ett billigt universainstrumemt om du inte redan har ett.

Ha repekt för elen även om det bara är 12v som inte är direkt livsfarligt. Däremot ger ett batteri en oerhört hög ström, mycket större än vad du kan få ut ut vägguttaget. Det innebär att du lätt koan orsake en kabelbrand om du kopplar fel eller kanske inte ansluter rätt. I bästa fall brinner kabeln eller kabelstammen upp, i värre fall hela bilen, garaget eller hela huset. Så set till att du har hyfsad koll innan du börjar labba!

Lycka till!

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]