Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Octopussy
Jag har en vidrigt lukt i bilen, det luktar som ett par gamla gympaskor eller sura sockar. Lukten har nu satt sig i hela bilen så den finns även fast jag inte ha på några fläktar men jag uppfattar det som det blir sämre när jag sätter på ACn. Kan det vara kupefiltret som måste bytas? Hur ofta måste man byta detta? Eller kan det vara något annat filter?
Användarvisningsbild
av gooose
Kupefilter skall bytas en gång per år eller vid varje service tillfälle

Om du fått lukt i värme paketet som inte går bort så har en del Volvo handlare volvos egna lukt borttagnings anordning har själv använt denna med helt ok resultat

Luktar lite "dam parfym" i bilen direkt efter men denna lukt avtar fort

//Goose
Justerade ett otrevligt ord i texten/grammse OK skall tänka efter före nästa gång
Senast redigerad av 3 gooose, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Octopussy
Skall man köpa ett filter med kol eller utan? På Micro kostar med nästan 500 och utan 300. Är det värt att lägga 200 extra på kol?
Användarvisningsbild
av Funk
Octopussy skrev:Skall man köpa ett filter med kol eller utan? På Micro kostar med nästan 500 och utan 300. Är det värt att lägga 200 extra på kol?
Min uppfattning är att det inte är värt det... tror dessutom Biltema är betydligt billigare på sina filter (utan kol).

/Thomas
av S60RiNORR
Det beror ju på om du har luftkvalitetssystem eller inte.
Har du de måste du ha ett kolfilter, dessa är tjockare.
Kan ju bara upplysa om att volvos original filter kostar samma eller kanske tillochmed lite billigare.
Om du har IAQS luftkvalitetssystem ser du enklast genom återcirkuleringsknappen, då har du man/auto, utan iaqs har du bara ett tecken på knappen.
av tomme
S60RiNORR skrev:Det beror ju på om du har luftkvalitetssystem eller inte.
Har du de måste du ha ett kolfilter, dessa är tjockare.
Kan ju bara upplysa om att volvos original filter kostar samma eller kanske tillochmed lite billigare.
Om du har IAQS luftkvalitetssystem ser du enklast genom återcirkuleringsknappen, då har du man/auto, utan iaqs har du bara ett tecken på knappen.
vilka årsmodeller gäller detta för? min 06:a har texten man/aut ovanför knapparna innebär det att jag har IAQS?
Användarvisningsbild
av Octopussy
Spelar det någon roll om man köper biltemas filter eller orginal? Har hört att när det gäller kupefilter borde man köpa orginal för det kostar bara en hundralapp mer och är betydligt bättre, stämmer det?
Användarvisningsbild
av Funk
Octopussy skrev:Spelar det någon roll om man köper biltemas filter eller orginal? Har hört att när det gäller kupefilter borde man köpa orginal för det kostar bara en hundralapp mer och är betydligt bättre, stämmer det?
Jag har kört med Biltemas i 4-5 år och dom funkar alldeles utmärkt. Jag har för mig att prisskillnaden var över 300:- , Biltemas kostar ca. 100:- ...

/Thomas
av Wych
*Tips till trådskaparen*
Spana in denna:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =ac+klorin
Har själv nyligen känt samma symptom så jag har snokat runt lite på forum och hittat denna. Läs även i autopower-länken som finns under ovanstående tråd. I den finns hänvisningar till inköpsställen och medel för att lösa problemet om det visar sig att det inte bara är kupéfiltret...
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]