Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

(Har sökt men hittade ingen liknande tråd så jag skapar en ny).

Jo, det slumpade sig så att jag skulle in med bilen på service häromdagen och för ovanlighetens skull fick jag ett infall och skrev upp mätarställningen innan jag lämnade in bilen. Mycket riktigt. När jag sen senare den dagen hämtade ut bilen hade den gått nästan 15 km!!? :shock:

Första tänkte jag att de kanske hade testkört bilen av någon anledning men sen kunde jag inte låta bli att ringa till Bilia och fråga e x a k t vad dom hade gjort med bilen (utan att berätta om mitt egentliga problem/ärende). Den jag talade med gick igenom vad som gjordes och har i princip garanterat att det inte fanns någon som helst anledning att ens låta däcken rulla på maskin, ännu mindre testköra bilen, den dagen. Jag tackade för mig och sa inget mer om det, han var ändå inte chef där. Men nu är min fråga vad tusan skall jag göra?

Som jag ser det finns det 3 alternativ:

1. Jag ringer verkstadschefen och påtalar faktum och att jag verkligen inte är nöjd med vad som hänt - men gör ingen större grej av det hela. Jag brukar serva min bil där och jag vill ju gärna att mecken fortsätter att skruva åt bultarna när jag är där, inte lossar på dom... (ja, ni fattar)

2. Eller så ställer jag till med ett jävla liv och kräver tillbaka hela eller delar av kostnaden (tror det gick på 3.500 kr ungefär). Rätt skall vara rätt och det är ett j*vla oskick att nöjesköra kundernas bilar!

3. Eller så böjer jag mig framåt och tar skiten rakt upp i avgasröret - blundar och kör vidare som om inget hänt. Det vi gärna kallar för "den svenska" vägen. Eventuellt bara byta serviceverkstad kort och gott, men utan väsen.

Nå? Vad säger ni? Vad skulle ni göra (eller kanske t.o.m. har gjort)?
Har svårt att tro att jag är den första som drabbas av det här.
Senast redigerad av 1 Fullgasheladagen, redigerad totalt 0 gånger.
av riha
15 km är rätt mycket även om de testkör den för att se så bromsar, ljud o allt annat stämmer som det skall.

Jag hade nog valt alt.1 samt ställt frågan av vilken anledning bilen kördes eftersom det inte tagits upp i protokollet som en åtgärd/test.
I värsta fall hade det kostat dig en skada på bilen i form av en krock, men i detta fallet kostade det dig ca 15 spänn i soppa istället.

I vilket fall som så hade jag själv blivit högst irriterad.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Prata med verkstadschefen, fråga igen vad man gjort med bilen vid service, fråga i förbigående om man provkör bilen också. Om man man normalt inte gör det har han målat in sig i ett hörn. Dags att ifrågasätta varför bilen rullat 1,5 mil....
poseidon skrev:Vad har du för bil? Är det någon särskild som mecken vill köra?
Verkligen inte. En V70II. Inget extra. Vanlig motor och halvfisig stereo. Så "nöjeskör" kanske inte var rätt ordval till rubriken, troligtvis har dom väl bara använt bilen som verksta'ns lunchbuss eller nått sånt? Fast just var den varit lär jag väl aldrig får reda på...
Användarvisningsbild
av CarMan
Om det var en service du gjorde (du skrev att du var på service) så hoppas jag verkligen att dom har testkört den ! då detta är ett av momenten & där käner man mycke saker...

sen att köra 1,5 mil låter långt (jag vet inte hur anläggningen ligger) mina testkörningar vid service brukar landa på 5km
Så rent spontant låter det som bilen har andvänds til nått annat.

det normala är väll att lugnt o sansat påtala detta för verkstadsscheffen & tala om att du inte vill att det upprepas, nöj det med med detta, så komer du ha en bra relation i framtiden.
Givetvis ska detta tas upp med verkstadschefen!!

Har varit med om samma själv, ett par gånger! :roll: :evil: Det ska absolut inte accepteras. I mitt fall var det ingen som hade en aaaaaning om vem som kört givetvis. :roll:

Kollade du om t.ex medelförbrukningen hade gått upp något?
av LarsBd
Kolla hur mycket en hyrbil skulle kosta för dig om du var tvungen att hyra en för att köra 15km och begär samma summa i ersättning.
Under förutsättning att det var en omotiverat åktur i din bil.
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan mycket väl ligga en kontrollpunkt, eller vara en kampanj/uppdatering som utförs vid service som kräver provkörning. Utan att det talas så högt om det.. För din bil har troligen garanti/goodwill kvar..

/Thomas
Jag skulle måla in han i ett hörn och sen bli fly förbannad. Sällan jag blir irriterad men inte tusan ska någon ha en sådan orespekt för andras tillhörigheter. Tänk om dom gjort någon buckla på bilen, det är inte så lätt att upptäcka när man hämtar den.

/Christian

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]