av S.t.r.a.n.D - lör 29 nov 2008, 21:50
- lör 29 nov 2008, 21:50
#238007
Sen ang kupevärmare i -20grader så är det gigantisk skillnad på 2timmar och 8timmar hur varmt du får inne i bilen.
erikeriksson skrev:Hej igen, bor själv i Norrland. Det är effekten i motorvärmaren och/eller kupevärmaren som bestämmer hur stor HÖJNINGEN av temperaturen KAN bli, inte utetempen. En motorvärmare på 500W kan höja tempen på motorn kanske 30 grader. Så är det + 20 grader ute blir sluttempen +50 grader, om det är -20 grader ute blir motorn +10 grader osv.Det kan jag köpa att den bara klarar att höja tempen 30 grader. Men det måste ta längre tid att värma från -30 till 0 än från +20 till +50. Utetemperaturern motverkar ju värmaren kan man säga och är det då kallare måste det ju ta längre tid för värmaren att nå sitt mål. Som att värma ett hus, ju kallare det är ute desto längre tid och med energi krävs det.
Efter en viss tid uppnås en "jämnviktstemperatur" och motorn avger lika mycket värme som den tillförs, det brukar för just en bilmotor vara c:a 3 timmar. För att ta ett annat exempel så är tiden för att uppnå "jämnviktstemperatur" för en normalvilla c:a 30 timmar.
Sen ang kupevärmare i -20grader så är det gigantisk skillnad på 2timmar och 8timmar hur varmt du får inne i bilen.