Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ocean24Daut09
Med 2,4D så växlar automatlådan lite osnyggt vid låg belastning. Har någon märkt skillnad på hur väl automatlådan passar till de olika motoralternativen 2,4D, D5 respektive BSR 220Hp 455Nm?
av bult
Ja på min D5 är växlingen lite rå just vid låg belastning men nu efter ett tag är det inget jag lägger märke till.
av Lövet
2,4D och D5 är exakt samma motor (förutom programvaran) och växellådan är samma så beteendet vid BSR trimning bör således bli identiskt.
av ocean24Daut09
Påverkas inte växlingsförloppet av hur stort vridmomentet är? D5 och BSR har ju ett större vridmoment vid låga varv än vad 2,4D har. Ett annat vridmoment i själva växlingsögonblicket kanske ger en annan upplevelse av uppväxlingen. Någonstans har jag läst att just D5:n skulle vara mera harmonisk tillsammans med automaten än vad 2,4D är. Finns det några sådana erfarenheter? Hur funkar BSR:n med automaten? Är det någon som har BSR och automat?
av Kleppan
ocean24Daut09 skrev:Påverkas inte växlingsförloppet av hur stort vridmomentet är? D5 och BSR har ju ett större vridmoment vid låga varv än vad 2,4D har. Ett annat vridmoment i själva växlingsögonblicket kanske ger en annan upplevelse av uppväxlingen. Någonstans har jag läst att just D5:n skulle vara mera harmonisk tillsammans med automaten än vad 2,4D är. Finns det några sådana erfarenheter? Hur funkar BSR:n med automaten? Är det någon som har BSR och automat?

Brukar man inte programera om lådan samtidigt vid chipning. Det skall ju inte vara nån skillnad. Det e ju exakt samma motor o låda.

Sen det du menar att D5 skulle vara mer harmonisk ihop med automaten kan ju bero på dom 22hk extra som finns i D5 orginal. Men med chip har ju båda 220hk (som man för övrigt skall ta med en nypa salt).
av JK24T
Motor och låda komunicerar, lådan sätter max vrid vid låga växlar varvid motorn ej ger mer än lådan tål. Detta oavsett BSR eller standard.
Funkade så även på P2. Den 6-vxl är väl inte ett under av smidighet, den gamla 5-GT var mycket mjukare vid växlingarna.
av ocean24Daut09
BSR verkar vara ett framåt företag. Ni som har trimmat era V70 II 2,4D med automat är ni nöjda? Hur upplevs bottendraget och automatlådans växlingar efter trimningen?.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JK24T skrev:Motor och låda komunicerar, lådan sätter max vrid vid låga växlar varvid motorn ej ger mer än lådan tål. Detta oavsett BSR eller standard.
Funkade så även på P2. Den 6-vxl är väl inte ett under av smidighet, den gamla 5-GT var mycket mjukare vid växlingarna.
Ytterligare ett bevis på att BSR är en million ggr bättre än boxar ala KCR osv, dessa boxar sätter ju momentbegränsningen ur spel vilket är skit för lådan.
av Mats K
Har nu kört 3500 mil med Ecomax-trim på min D5- XC70 automat.
Förbrukningen i snitt ligger på 0,75l/mil. Men det gäller att köra försiktigt. Jag upplever att den drar mer vid gaspådrag efter trimning än före.
Alltså mer känslig för "ojämn" körning nu än innan.
Motorstyrningen kommunicerar med växellådsstyrningen så det är bara motorstyrningen som är omprogrammerad.(inga lösa boxar alltså)

För övrigt växlar lådan lika illa som innan! Inte speciellt nöjd med hur den fungerar i hop med D5:an.

MK
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]