Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#238763
AndS skrev:Varför stänga av ACn? Den kopplas ju in av automatiken när den behövs, någonstans måste gränsen ändå gå för att ev. spara någon centiliter och det ser jag inte som normal åtgärd för att visa på en ev. lägre förbrukning.
Visst skulle jag vilja se en lägre frbrukning nu efter dryga 2000mil, men om det är så blir et ändå marginellt inomför felmarginalen (vilken väg jag kör, last, faktiskt körhumör, trafiken på vägen, mm).
Hur påverkar en faktor som däckslitage; Ny bil=Nytt Däck ca7-8mm, bil efter 2000 = Däck 2-4mm. Ökar eller sänker ett slitet däck förbrukningen som dessutom kanske hårdnat lite extra. Är det en faktor som gör att man uppfattar att förbrukningen sjunker något?
Felvisningen i instrumenten ökar med däcksslitaget, det är runt 1,5% skillnad på ett nytt respektive slitet däck i rullomkrets. Å' andra sidan så är instrumenten inte sådär jätteexakta från början. Att mäta fram förbrukning över kortare tid/sträcka och få mätavvikelser inom någon % är svårt. Men om man för vagnsbok och mäter en minskning på låt säga 7-8% mellan månad 2 och 14 med jämförbara förutsättningar så är det en annan sak...

/Thomas
#238765
Funk skrev:
Hur menar ni att det skulle gå dubbelt så trögt under inkörningen så att drivlineförlusterna dubblas. Är det metallen som är så ojämn att oljefilen brister ock ytorna sågar mot varandra innan de börjar bli släta? Det låter inte bra
Vadå dubbelt så trögt ? Vem har påstått det ?

Det räcker troligen med någon totalt minskning av drivlineförluster med någon % för att bränsleförbrukningen skall sjunka en hel del, eftersom bränsleförbrukningen inte är linjär...
Eftersom man inte kör motorn på max så kan ju ACn som lätt kan konsumera 2.5 hk öka förbrukningen med tex 10%, vilket kan stämma bra överrens.
Och med exakt samma resonemang så kan friktion och stela gummibälgar, drivknutar mm. i en ny bil ge samma effekt.

I ena andetaget så anser du det rimligt att AC:ns 2,5 hkr förlust/belastning kan öka förbrukningen med 10%. I det andra så vill du ha det till att man skulle behöva kyla bort 14000W i drivlinan för att få liknande resultat...Bestäm dig..


/Thomas

Visst , förbrukningen är inte linjär om du mäter över ett stort område, från dellast till fullast tex, men om du ändrar lasten några % upp/ned så hänger förbrukningen med ganska linjärt.

Inte fråga om att bestämma sig, jag vill att någon skall ge en förklaring som verkar vettigt och rimlig till varför det skulle dra mer under inkörning på en modern bil.

Om drivlinan går trögt så borde det jua till viss del vara proportionell mot mängden överförd effekt. (Märks ju direkt då en ny bil inte är tyngre att putta runt på verkstadsgolvet än en inkörd bil)

Samma sak, drar man ett tungt släp blir det bra mycket varmare i drivlinan än om man glider fram i låg fart på låggas.

Därav kan 2.5 hk vara fullt rimligt vid dellast och 14.000 W vid fullgas.
#238782
Men hur fungerar det med AC'n den går ju även på vintern för att agera luftavfuktare eller? Jag menar, aktiverar man defrosterfunktionen går ju alltid AC'n in eller?

Jag tror ju inte att man sparar många liter om året på det, men som sagt, varför ha på den då den inte behövs?
#238790
Visst , förbrukningen är inte linjär om du mäter över ett stort område, från dellast till fullast tex, men om du ändrar lasten några % upp/ned så hänger förbrukningen med ganska linjärt.

Inte fråga om att bestämma sig, jag vill att någon skall ge en förklaring som verkar vettigt och rimlig till varför det skulle dra mer under inkörning på en modern bil.
Högre friktion i alla leder, lager, fett, kuggar, drivremmar, gummibälgar mm.. Och t.o.m en del kontakt mellan nakna metallytor, även om det inte är mycket med dagens tillverkningsmetoder
Om drivlinan går trögt så borde det jua till viss del vara proportionell mot mängden överförd effekt. (Märks ju direkt då en ny bil inte är tyngre att putta runt på verkstadsgolvet än en inkörd bil)
Känner du t.ex skillnad på 10% och 12% drivlineförlust (som uppträder under belastning) när du putter en bil så är jag imponerad... Personligen är massan ett större hinder för mig
Samma sak, drar man ett tungt släp blir det bra mycket varmare i drivlinan än om man glider fram i låg fart på låggas.
Ja, det är en effekt av att man släpar på högre massa och att belastningen blir högre på alla delar i drivlinan. Hur det korrellerar mot några % i högre friktion/effektförlust på en nybil missar jag dock..
Därav kan 2.5 hk vara fullt rimligt vid dellast och 14.000 W vid fullgas.
2,5 hk är 2,5 hk... går det åt så mycket för att driva AC-kompressorn så behövs det inte mer för att göra det vid fullgas. Kanske det är fel att prata procentsatser i sammanhanget. Effektförluster i reella värden hade varit bättre. För det är väl snarare vad det handlar om.
Men hur fungerar det med AC'n den går ju även på vintern för att agera luftavfuktare eller? Jag menar, aktiverar man defrosterfunktionen går ju alltid AC'n in eller?

Jag tror ju inte att man sparar många liter om året på det, men som sagt, varför ha på den då den inte behövs?
AC-kompressorn brukar inte gå över huvud taget under en viss yttertemp om jag inte missminner mig.


/Thomas
#238795
Funk skrev:
Volvob20 skrev:Visst , förbrukningen är inte linjär om du mäter över ett stort område, från dellast till fullast tex, men om du ändrar lasten några % upp/ned så hänger förbrukningen med ganska linjärt.

Inte fråga om att bestämma sig, jag vill att någon skall ge en förklaring som verkar vettigt och rimlig till varför det skulle dra mer under inkörning på en modern bil.
Högre friktion i alla leder, lager, fett, kuggar, drivremmar, gummibälgar mm.. Och t.o.m en del kontakt mellan nakna metallytor, även om det inte är mycket med dagens tillverkningsmetoder

/Thomas
Låt oss ta det på en enklare nivå.

En manuell bil har ca 8% drivlineförlust, d.v.s 92% kommer ut till hjulen och driver bilen frammåt, 8% försvinner i värme i drivlinan.

E.g. vid 100 hk * 0.92 = 92, dvs 92 hk kommer ut till hjulen

Inom små intervall är förbrukningen tämligen proportionell mot effektuttag dvs skickar vi in 10% extra luft/bränsle ökar effekten ca 10% (Jag vet att det inte är linjärt om man gör en stor förändring men inom ett så litet intervall som 10% följer förbrukning och effekt varandra rätt bra.)

Om nu bilen ska gå lika långt/fort som innan beroende pga den extra tröghet i drivlianan under inköningen så behöver förlusten öka till 16%

110 hk * 0.84 = 92,4 dvs 92.4 hk kommer ut till hjulen. samma som innan alltså.

Drivlineförlusten måste ju alltså gå från 8% till 16% vilket är en fördubbling, för att höja förbrukningen 10%. Det är massor, Vid fullgas på en 100kw motor så skulle 16.000 w försvinna i drivlinan. Om det ska utveckals i lager och gummibälgar så blir det tufft för dem. (Om man håller fullgas vill säga, håller man halvgas så kommer 8000 w att utvecklas i drivlinan)
#238866
Svårt att hänga med i allt teoretiskt tekniskt resonemang. Teori och praktik brukar inte alltid följas åt. Då bilen var helt ny (3 mil på mätaren) så kollade jag förbrukningen med hjälp av färddatorn på en 10 mila sträcka som jag ofta kör. Efter 100 mil mätte jag på samma sträcka igen och noterade ca 0,4 dl mindre per mil. Jag har därför invaggats i tron att bilen var rå i början och nu har det lossnat lite. Det jag är nyfiken på är om förbrukningen kan tänkas fortsätta att minska då bilen gått uppemot 1000-1500 mil.
#239002
Lite som religion det här. Tror man på det så funkar det. Jag tror inte på "inkörningseffekten" och min förbrukning låg konstant eller ökade under de första 1000 milen.

Skillnaden i förbrukning mellan en ny och en ikörd bil är marginell. Andra faktorer än "inslitning" av bilens drivlina och andra friktionsalstrande komponenter har betydligt större betydelse. Körstil är nog det som ojämförligt påverkar mest.

Skulle dock ändå vilja gå i opposition mot de debattörer som hävdar att oljefilmen fungerar som en magiskt skyddande hand mellan alla metalldelar. Att delar som åtskiljs av en oljefilm förslits är ett faktum som jag inte tror någon förnekar. Även om inte slitaget i normalfallet uppkommer av direkt metall mot metallkontakt, även om det kan förekomma (extremt hård belastning, dålig olja, lågt oljetryck), så slits metallen genom friktionen med oljan. Sämre olja (partiklar, sot osv) = mera slitage. Att detta slitage kan vara högre när bilen är ny och RÅ är högst troligt men knappast i sådan grad att man med tiden kan förvänta sig märkbar minskning i bränsleförbrukning. Slitaget ger ju med tiden faktiskt ökad förbrukning iom att toleranserna i motorn och drivlina ökar och ger glapp och otätheter.

Då man köper en ny (men faktiskt även begagnad) bil infinner sig för många en period då man både vill testa vad bilen går för och kolla bränsleförbrukningen. Snålkörning brukar sällan vara det som hamnar längst upp på priolistan. Sedan kommer den grå vardagen vid pumpen ($$$) och medvetet, eller omedvetet, så anpassas körstilen för att uppnå lägre bränsleförbrukning just av det skälet att man tror att förbrukningen skall sjunka och man vill få detta bekräftat. ALLA säger ju att förbrukningen ska sjunka.

Någon nämnde även byte till vinterdäck 205/60/16 som en marginell faktor men verkligheten är att förbrukningen sjunker dramatiskt mot tex orginal sommardäck med 225/55/16. För min del skiljer det strax under 1 dl/mil.

Således kul för de som tror på inslitningen och får lägre förbrukning, ointressant för övriga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]