- ons 03 dec 2008, 10:54
/Thomas
AndS skrev:Varför stänga av ACn? Den kopplas ju in av automatiken när den behövs, någonstans måste gränsen ändå gå för att ev. spara någon centiliter och det ser jag inte som normal åtgärd för att visa på en ev. lägre förbrukning.Felvisningen i instrumenten ökar med däcksslitaget, det är runt 1,5% skillnad på ett nytt respektive slitet däck i rullomkrets. Å' andra sidan så är instrumenten inte sådär jätteexakta från början. Att mäta fram förbrukning över kortare tid/sträcka och få mätavvikelser inom någon % är svårt. Men om man för vagnsbok och mäter en minskning på låt säga 7-8% mellan månad 2 och 14 med jämförbara förutsättningar så är det en annan sak...
Visst skulle jag vilja se en lägre frbrukning nu efter dryga 2000mil, men om det är så blir et ändå marginellt inomför felmarginalen (vilken väg jag kör, last, faktiskt körhumör, trafiken på vägen, mm).
Hur påverkar en faktor som däckslitage; Ny bil=Nytt Däck ca7-8mm, bil efter 2000 = Däck 2-4mm. Ökar eller sänker ett slitet däck förbrukningen som dessutom kanske hårdnat lite extra. Är det en faktor som gör att man uppfattar att förbrukningen sjunker något?
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________