Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
henka35 skrev:Hej Jaco

Alla V70N har inte stag i bakvagnen. Om det klonkar så är det dämparen.
Min har inga stag bak, och jag hade missljud. Blev tyst med nya dämpare.

/Henrik V70 2.4 170hk
Okej, jag har inget klonk i bakvagnen, men jag blev bara nyfiken på hur stagen i bak ser ut och hur de sitter. Tror inte att jag har några stag i bak, såg inget som påminde om stagen i fram när jag bytte till vinterdäck häromdan. Skulle vara kul om nån som har stagen kunde ta ett par bilder i samband med däckbyte eller liknande så man får se hur dessa ser ut.
av nevyn
de är likadana som de fram, fast kortare. det kanske bara sitter på turbobilarna, men hur f-n funkar krängningshämmaren bak på de andra?
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:de är likadana som de fram, fast kortare. det kanske bara sitter på turbobilarna, men hur f-n funkar krängningshämmaren bak på de andra?
sitter det ingen så finns det inget som ska funka, lätt va :wink:
av EvilEd
Tjenare,

Frågor ang. "klonk" ljudet och bytet av stabilisatorstagen till er som vet :D

Dum fråga kanske men jag hör också oljud från framvagnen,
det ni beskriver som "klonk" ljud, hur låter det egentligen?
Ett dovt ljud? Metalliskt kling? Smäller?
Känner ni det i bilen när "klonk" ljudet kommer?
Ibland kan jag känna att det knäpper/dunkar till i underredet när
"klonk" ljudet kommer.

Nu till nästa fråga, tänkte prova byta dessa stabilisatorstag
(som är lite lite glappa), kan man byta en sida i taget eller ska man lyfta upp bilen, av med båda framhjulen
så man inte stagen blir spända? (Ena stagen blir spänt när den andra sidan fortfarande har hjulet på och står på marken)

Mvh
ed
Användarvisningsbild
av CarMan
när kränghämarstagen 8stabstagen) är glappa så låter det hela tiden, inte bara ibland.
man får lätt fram ljudet om man åker i 10km/h & svänger snabt högervänster upprepadegånger, så att bilen kränger kraftigt.
av EvilEd
Ok Carman, Ska ta och testa lite.

Men om man nu ska byta stagen, blir det väldigt spänt om man gör
det på en sida i taget eller ska man lyfta upp bilen o båda hjulen av?

ed
av Jaco
CarMan skrev:när kränghämarstagen 8stabstagen) är glappa så låter det hela tiden, inte bara ibland.
man får lätt fram ljudet om man åker i 10km/h & svänger snabt högervänster upprepadegånger, så att bilen kränger kraftigt.
På min bil lät det iaf bara ibland och det fanns inget särskild manöver man kunde göra för att famkalla ljuden, de kom när de själva hade lust. Dock slog det aldrig fel när man åkte på typ kullersten, det kändes som om hela fronten skulle skaka (klonka) bort. Har nu åkt några månader på Biltemas stag och de funkar klockrent fortfarande.
av EvilEd
Jaco,

Hur bytte du stagen?
En sida i taget eller lyfte du bilen och tog av båda hjulen?

Har en känsla av att staget blir väldig spänt och svårt och
byta om man byter en sida åt gången? (när den andra sidan
"trycker" på med hjulet på marken?)
Eller är jag ute och cycklar?

mvh
ed
Användarvisningsbild
av AWWD
Undrar alltså om det inte är dessa stag som spökar på min bil.. :?:

Har problem med klonk, se tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2873

Enligt uppgift ska min bil (tillv jan 2003) ha en nyare förbättrad variant av stagen som ska hålla bättre. Tydligen släppte gummibälgen på den gamla varianten vilket fick till följd att kulleden förstördes. Någon som har bytt dessa stag på så nya bilar som -03?

Upplever distinkta "klonk" både från bakvagnen och höger fram. Fram kan det smälla till så pass ordentligt att man känner det i golvet. Uppstår främst i låg fart vid gropig väg och extra mycket i kombination med sväng, tex rondell med fartgupp.

Bilen har gått 4800 mil, hade tidigare en V70 -99 där stagen fram gav upp vid ca 6000 mil.

/AWWD
av Jaco
EvilEd skrev:Jaco,

Hur bytte du stagen?
En sida i taget eller lyfte du bilen och tog av båda hjulen?

Har en känsla av att staget blir väldig spänt och svårt och
byta om man byter en sida åt gången? (när den andra sidan
"trycker" på med hjulet på marken?)
Eller är jag ute och cycklar?

mvh
ed
Hej EvilEd,

Jag lyfte och bytte en sida åt gången och det var inga svårigheter alls. Sammanlagt tog det väl ca 40 minuter att byta på bägge sidorna - piece of cake... men man får ha nåt att bända ned "hjulupphängningsprylen" med, jag använde typ ett hammarskaft som jag kilade i mellan så att jag kunde sätta i de nya krängningshämmarna på rätt ställe. Men det är verkligen supersimpelt, bara att se hur de gamla satt och sätta i de nya på samma sätt.

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]