Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Microtimer
Någon som vet hur man nollställer en servicelampa på en v70 -02. Obs fungerar ej att ha nyckeln i läge två och hålla in trippen tills det piper. Får bara upp det jag antar är felkoder, 045, 048 och 054. Men ingen nollställning av servicelampan.
Senast redigerad av 1 Microtimer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Citerar mig själv ifrån en annan tråd, vilken hittades på 30 sekunder med hjälp av sökfunktionen :wink:

Jag har ännu inte stött på någon P2 där det inte fungerar med hjälp av trippknappen och tändningslåset. Någon av dessa (tidigare nämnda) metoder funkar alltid.

1. Tryck in och håll inne nollningen till trippmätaren.
2. Vrid nyckel till läge II
3. Invänta kvittering
4. Släpp knappen och vrid av tändningen

Eller så får man ta denna varianten:

1. Vrid nyckel till läge I
2. Tryck och håll in nollningen till trippmätaren.
3. Vrid nyckel till läge II
4. Invänta kvittering
5. Släpp knappen och vrid av tändningen

Kvitteringen är att den gula triangeln blinkar...

/Thomas
Det fungerar inte på det viset i min bil så därför frågar jag eftersom inte svaret finns i den andra tråden.

Men för säkerhets skull så har jag testat en gång till med den beskrivna metoden för att se om jag gjort något fel. Ingen av metoderna fungerar. Och jag gör inget fel... för jag har gjort enligt beskrivna metoder på en anna bil och då har det fungerat.

Det som händer är att det piper till och det visas 45 i färddatordisplayen. Oavsett om man gör som metod ett föreskriver eller metod två.
Så kom med ett nytt förslag.
Användarvisningsbild
av Funk
Får du en sifferkod så har du inte gjort rätt.. eller möjligen hållt inne knappen för länge. Jag lovar att någon av metoderna ovan fungerar, jag har bokstavligt talat gjort det hundratals gånger.

Förtydligande av den vanligaste metoden:
1: slå på radioläge
2: tryck och håll in tripknappen (läge T1, en del bilar går det inte på T2)
3: tändningsläge (ej startläge), tills triangeln blinkar, släpp trippknappen
Klart.

/Thomas
Thomas, om du har gjort det flera 100 gånger borde du veta att volvo låste den funktionen på vissa 02:or alltså de går inte att nolla manuellt utan de är VIDA som gäller eller ett eftermarknadsnollställningsverktyg:)
Användarvisningsbild
av CarMan
så här gör man på alla volvo bilar....
1. Vrid nyckel till läge I
2. Tryck och håll in nollningen till trippmätaren.
3. Vrid nyckel till läge II
4. Invänta kvittering
5. Släpp knappen och vrid av tändningen

vad som är kvitering varierar.
på en 02:a så är det när trippmätaren återfår den mätarställningn den hadde innan du tröck på trippmätarknappen.
(ja det funkar på alla 02:or)
Användarvisningsbild
av Funk
S60RiNORR skrev:Thomas, om du har gjort det flera 100 gånger borde du veta att volvo låste den funktionen på vissa 02:or alltså de går inte att nolla manuellt utan de är VIDA som gäller eller ett eftermarknadsnollställningsverktyg:)
Jag har då aldrig stött på någon som inte fungerat, eller ens hört talas om det. Så det bör vara väldigt ovanligt...

/Thomas
vad som är kvitering varierar.
på en 02:a så är det när trippmätaren återfår den mätarställningn den hadde innan du tröck på trippmätarknappen.

Så sant, men det beror troligen på strukturvecka eller mjukvaruversion, då min -02 faktiskt kvitterar med triangeln
S60RiNORR skrev:Thomas, om du har gjort det flera 100 gånger borde du veta att volvo låste den funktionen på vissa 02:or alltså de går inte att nolla manuellt utan de är VIDA som gäller eller ett eftermarknadsnollställningsverktyg:)
Tja, vad gör man. Min V70 är en av dessa 02:or som inte går att låsa upp manuellt. S60Rinorr har helt rätt, det ät bara att besöka verkstan.

Så Funk, jag hatar att säga det men nu har du stött på din första V70 som inte går att låsa upp manuellt.
Turligt nog så har jag en verkstadskontakt som kan fixa det, men det hade varit skönt att slippa nyttja honom i ärendet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går på alla 02:or. Det blir inget blink bara, släpp knappen när siffrorna i trippen kommer tillbaka.

Är det verkligen en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]