Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steelhammer
Bilen har skuttat sina 16000 mil och det är dags för service. Denna gången står kamremsbyte med i listan, men verkstäderna är lite olika både på pris och vad dom vill göra.

Har pratat med två Volvo-verkstäder (långt ifrån varandra rent geografiskt) priserna är ungefär samma på båda ställena, förutom att dom på ena stället föreslår att vattenpumpen också ska bytas.

Därtill så är ju en (om än på orten väl ansedd) icke-märkesverkstad tillfrågad. Märkbart billigare, men tveksamheten finns ju där lik förbannat.

Två frågor i slutändan. Har ni nån åsikt om hurvida vattenpumpen borde bytas vid denna servicen och därtill den eviga fråga om Volvo-handlarens verkstad eller inte.

Tack på förhand....mvh

Daniel
Användarvisningsbild
av halmstaden
har du servat på volvo förut så kanske du ska fortsätta med det, beroende på hur stort merpriset är. har du inte gjort det kan du ta icke-märkes.
vattenpumpen kommer ju ge upp någon gång, så det är ju ett tips att göra det då det blir billigare att göra på samma gång. Jag bytte vattenpump när jag bytte min kamrem.
Användarvisningsbild
av Masteroberg
Är oxå inne på att byta kamrem, frågade om jag behövde byta vattenpumpen, och dom sa varannan gång bör man byta...men som sagt vatten pumpen är ju inte direkt dyr så varför inte...
Användarvisningsbild
av CarMan
Vatten pumpen behöver absolut inte bytas, det är slöseri med pengar ! (jag jobbar som volvo mekaniker)
vatten pumpen rasar inte på dessa motorer...

därimot så ska du kolla om den billigare verkstan gör rent vevhusventiletionen, något som ingår i denna service, men inte görs av alla icke märkesbundna verkstäder... (något som fördyrar serviccen med 1000-2000:-
Användarvisningsbild
av Xioz
CarMan skrev:Vatten pumpen behöver absolut inte bytas, det är slöseri med pengar ! (jag jobbar som volvo mekaniker)

därimot så ska du kolla om den billigare verkstan gör rent vevhusventiletionen, något som ingår i denna service, men inte görs av alla icke märkesbundna verkstäder... (något som fördyrar serviccen med 1000-2000:-

exakt, vattenpump behöver inte bytas. Din lokala volvo meck brukar kontrollera så att den är okej. Sen e det bra att rengöra vevhuset!
Användarvisningsbild
av camaro69
Xioz skrev:
CarMan skrev:Vatten pumpen behöver absolut inte bytas, det är slöseri med pengar ! (jag jobbar som volvo mekaniker)

exakt, vattenpump behöver inte bytas. Din lokala volvo meck brukar kontrollera så att den är okej. Sen e det bra att rengöra vevhuset!
Vadå, meken kollar vattenpump? På en av firmans bilar nöp vattenpumpen med ventilsallad som följd. Slog tvärstopp i skiten. Då var kamremmen tämligen nybytt.

Jag tänker i alla fall byta vattenpump när det är dags för kamremsbyte vid 16 000 mil. Sen får var och en göra som dom vill. Nästa gång det är dags för att byta kamrem är 32 000 mil. Då har vattenpumpen snurrat ytterligare några varv. Betalar hellre 1 000 kronor nu för att byta vattenpump, än att betala åtskilligt mer senare.

Som vanligt, snålheten bedrar visheten.
Användarvisningsbild
av Xioz
camaro69 skrev:
Xioz skrev:

Vadå, meken kollar vattenpump? På en av firmans bilar nöp vattenpumpen med ventilsallad som följd. Slog tvärstopp i skiten. Då var kamremmen tämligen nybytt.

Jag tänker i alla fall byta vattenpump när det är dags för kamremsbyte vid 16 000 mil. Sen får var och en göra som dom vill. Nästa gång det är dags för att byta kamrem är 32 000 mil. Då har vattenpumpen snurrat ytterligare några varv. Betalar hellre 1 000 kronor nu för att byta vattenpump, än att betala åtskilligt mer senare.

Som vanligt, snålheten bedrar visheten.

Kanske där du bor är de idioter, men på min verkstad så kollar de vattenpump. OM den är dålig så ringer de upp och frågar om de ska byta den med... Kallas service :)
Användarvisningsbild
av CarMan
hoss oss kollar vi också vatten pumparna när vi byter kamrem. hitils har ingen varit dålig, o då finns det bilar som bytt kamrem båre 2 & 3 ggr...
vattenpumparna håller hög kvalite & behöver inte bytas. men vist kan allt hända, tilexempel så kan man ju ha att fabrikationsfel på en ny vatten pump...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har inte heller sett en vattenpump rasa på en femma. Bytte en i samband med rembyte på 32000 mil på en gammal 850. Kände ingen skillnad alls på den nya och den gamla. Men det är ju en ganska liten kostnad i sammanhanget så byt och det ger dig ro i själen :wink:

Det är ju ingen Renault Megane där pumpen rasar innan första rembytet ibland...
Användarvisningsbild
av camaro69
Xioz skrev: Kanske där du bor är de idioter, men på min verkstad så kollar de vattenpump. OM den är dålig så ringer de upp och frågar om de ska byta den med... Kallas service :)
Jag bor i Örebro. Var bor du?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw