Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas31 skrev:tror att jag hittat slangen men motorn vill inte svalna haha. Är det slangen som sitter snett under spjällhuset på vänster sida?
Ja, alltså slangen går från regulatorn till insuget. Regulatorn ser ut som en kon med en fyrkantig bas och sitter till höger bakom motorn. Insuget är den stora saken av aluminium som sitter frampå motorn. Det finns bara en slang som inte sitter med slangklämmor i den regionen, den sitter som sagt med blanksvarta rörstumpar av hård plast. Du ska enkelt kunna dra av plastslangen från nippeln på insuget...du har säkert hittat rätt slang! :D

Kolla när bilen stått över natten så får vi se! Berätta vad resultatet blev sen, man blir ju riktigt nyfiken!

Mvh
/Fred
kollar i morgon, har frågat på verkstaden och han anser att regulatorn inte borde orsaka startproblem, men detta upptäks på servicen då de trycktestar systemet, men de gör det säkert innomhus i en varm miljö och då läcker membranet kanske inte hm, ska kolla i morgon för att kunna utesluta detta förhoppningsvis. Kunde du se bubblor när du testade detta...??
andreas31 skrev:kollar i morgon, har frågat på verkstaden och han anser att regulatorn inte borde orsaka startproblem, men detta upptäks på servicen då de trycktestar systemet, men de gör det säkert innomhus i en varm miljö och då läcker membranet kanske inte hm, ska kolla i morgon för att kunna utesluta detta förhoppningsvis. Kunde du se bubblor när du testade detta...??
Ta med dig en behållare med vatten, jag tog ett vanligt dricksglas, och stoppa ned änden av slangen så att den är under vattenytan. Om du har ett läckage i regulatorn så kommer det komma ut bubblor. Det blir antagligen inte någon sockerdricke-effekt utan mer låååångsamma bubbler. I min bli kom det typ en bubbla i sekunden.

Nästa gång du pratar med killen på verkstaden kan du hälsa honom att på min bil det VAR regulatorn som gjorde bilen svårstartad. Och förklaringen till varför en läckande regulator orsakar detta "makes perfect sense"! Inget syre i insuget, ingen start. När metangasen vädrats ut genom att motorn dras runt så startar den. 8) Det första jag tänkte på när du skrev vad meken sa var att du kanske borde byta verkstad... :roll: Bi-Fuelsystemet kräver riktiga experter och om han inte känner till startproblemen relaterade till regulatorn så är han kanske inte så erfaren på just gasbilarna...

Återigen, gör vattentestet...om det är positivt (alltså om det bubblar) så är det ingen tvekan om att regulatorn läcker.

Mvh
/Fred
andreas31 skrev:gjorde vattentestet nu imorse och det kom inga bubblor inte en enda. hmm nu börjar man ju fundera på vad det kan vara då, kan det vara så enkelt att stiften är slut, de ska bytas nu vid 12000 mil....
Det var ju väldigt goda nyheter!! :D Om du gjorde vattentestet på rätt sätt så betyder det ju att din regulator inte läcker internt vilket dina startproblem tydde på. Då är det läge att din verkstad gör en mer "normal" felsökning. Stiften ska ju bytas på den kommande servicen så då kan ni se hur de ser ut.

Hoppas ni hittar det verkliga felet!

Mvh
/Fred
Har gjort vattentestet igen efter servicen och jodå nu bubblar det ganska ordentligt,får helt enkelt ta och hosta upp några tusen för att få det fixat suck, hoppas att den nya håller mer än 5 år det är ju riktigt dåligt att regulatorn blir kass så snabbt...
Aj, det var ingen trevlig julklapp!! :(

Har du kollat upp möjligheterna med maskinskadegarantin eller konsumentköplagen? Det kan ju hjälpa lite i misären...

Dock kan du trösta dig med att du kommer få en bil som känns som ny när regulatorn är bytt, åtminstone om din bil är som min var! :D

Mvh
/Fred
sådär då har jag fått ett prisförslag på Volvo Bil 9700:- (8500:- regulatorn /1300:- arbete) .
Maskingarantin gällde bara till 10 000 mil på mitt bolag skulle haft volvia där var det 15000mil fast 7500 självrisk och 1500 dyrare premie samma sak haha...

Vet inte om jag ska vara isakall och bara be dem byta regulatorn utan ngn felsökning då slipper jag ju den kostnaden...
Hade ju inne den på service för några dagar sedan och de hittade inget hm.... får se hur jag gör, jag tänker i alla fall skruva isär skiten för att se om det går att lösa problemet tills nästa gång om 5 år/12000 mil :)
andreas31 skrev:sådär då har jag fått ett prisförslag på Volvo Bil 9700:- (8500:- regulatorn /1300:- arbete) .
Maskingarantin gällde bara till 10 000 mil på mitt bolag skulle haft volvia där var det 15000mil fast 7500 självrisk och 1500 dyrare premie samma sak haha...

Vet inte om jag ska vara isakall och bara be dem byta regulatorn utan ngn felsökning då slipper jag ju den kostnaden...
Hade ju inne den på service för några dagar sedan och de hittade inget hm.... får se hur jag gör, jag tänker i alla fall skruva isär skiten för att se om det går att lösa problemet tills nästa gång om 5 år/12000 mil :)
Det var ändå ett ganska vettigt pris...även om det är galet mycket pengar! :shock:

Felsökningen har du ju faktiskt redan gjort; regulatorn läcker ju internt enligt bubbeltestet. Fast det är ju klart, det KAN ju faktiskt vara något annat också...

Jag har ju lovat att skruva isär min regulator men en massa annat har kommit imellan, med det SKA göras! 8)

Mvh
/Fred

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]