- tor 27 nov 2008, 16:33
#237458
Stefan85 skrev:Hejsan!Om slick 50 vore lösningen så skulle man inte behöva jobba febrilt på konstruktionsavdelningarna över hela världen för att lösa en motors friktionsproblem.
Jag äger en Volvo S40 med en 1,6 L:ers motor. Eftersom motor är så liten, dricker han också ganska lite.
Därför tänkte jag "trimma" han lite. Göra så att han dricker ännu mindre. (För tillfället är jag nere i 0,48 liters förbrukning på landsväg.
Jag räknar själv, ingen vilseledande färdator här inte.)
Jag ska fixa till bromsarna, så de rullar lite lättare. Sen tänkte jag på en Slick 50 behandling av motorn.
Men jag är lite skeptisk till behandlingen. Teknologin är ju från 1978. Funkar den fortfarande lika effektivt i dagen motorer med högre precision?
Jag har läst lite om Slick 50 här på forumet och stött på lite delade meningar. Vad säger ni som har erfarenhet av Slick 50 i era Volvo bilar?
Är det någon skillnad? Värt att investera dom pengarna? (bilen är en 02:a och rullar 11 000 mil.)