Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Stefan85 skrev:Hejsan!

Jag äger en Volvo S40 med en 1,6 L:ers motor. Eftersom motor är så liten, dricker han också ganska lite.
Därför tänkte jag "trimma" han lite. Göra så att han dricker ännu mindre. (För tillfället är jag nere i 0,48 liters förbrukning på landsväg.
Jag räknar själv, ingen vilseledande färdator här inte.)

Jag ska fixa till bromsarna, så de rullar lite lättare. Sen tänkte jag på en Slick 50 behandling av motorn.
Men jag är lite skeptisk till behandlingen. Teknologin är ju från 1978. Funkar den fortfarande lika effektivt i dagen motorer med högre precision?
Jag har läst lite om Slick 50 här på forumet och stött på lite delade meningar. Vad säger ni som har erfarenhet av Slick 50 i era Volvo bilar?
Är det någon skillnad? Värt att investera dom pengarna? (bilen är en 02:a och rullar 11 000 mil.)
Om slick 50 vore lösningen så skulle man inte behöva jobba febrilt på konstruktionsavdelningarna över hela världen för att lösa en motors friktionsproblem.
poseidon skrev:Om du gör detta för att spara pengar eller miljö så är det väl knappast lönt att byta bromsar? Du kommer aldrig att lyckas spara in bensin motsvarande kostnaden för nya bromsar. Det blir heller ingen miljövinst när du byter eftersom det då måste tillverkas ett par nya bromsar vilket påverkar miljön.

Högt däckstryck sliter ju mer däck så då borde miljön påverkas negativt? Eller?
Tejpa igen alla glipor i karossen, ta bort railsen och extrahjulet. Tejp försten? Det måste ju oxå tillverkas - omiljövänligt.....

Skit samma, kör vidare som vanligt istället!

Nu kommer mitt svar att vara lite väl skarp. Men, jag struntar i hur min bil påverkar miljön.
Det lilla min 1.6:a gör på miljön är en fis i stormen om man jämför Yenkarnas V8:or.
(Jag har en Kusin som jobbar som bilförsäljare i Los Angeles, Kalifrornien. Han berättar när Yenkarna köper en bil,
de första de gör är att de kör till skroten som ligger granne och skruvar bort katalysatorn från bilen,eftersom den håller inne med några hästar. Så att Amerikanerna är miljömedvetna kan vi skippa. De kanske tänker på miljön men inte i närheten av så mycket som de säger.)
Men nu diskuterade vi inte det.

Bromsarna måste bytas hur som hur, vänster bak kolv har kärvat. så jag måste byta bromskivor + renovera bromsok + byta bromsbelägg. Så det är en nödvändig utgift....
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]