Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#237160
krippa skrev:Eller inse att folk bryr sig bara om miljön om det samtidigt är till fördel för den egna plånboken. Måste man betala själv så nog används det timer. Måste man betala mer för att köra etanolbil så väljer folk bensin istället. och så vidare, och så vidare. Hyckleri är vad det är detta miljötjafset. :)

Precis..håller med...Köpte en XC70 för att jag tröttnat på allt miljötjafset...pluss att man fick en otroligt bra bil för en överkomlig summa pga dessa miljöfanatiker :)
#237292
Har själv monterat en slangvärmare som sitter på nån smal slang under motorn. Går från ca. 17.00 till 07.00 varje natt. har funkat utan problem i 5 år.
o har oxå gratis el :D
#237328
Håller med; jag kör oxå motor/kupévärmaren så ofta jag kan. Skönt att ta av sig jackan o sitta i bara skjortan. Åtminstone om man har 75 min. till jobbet som jag har. Annars kanske det är lite opraktiskt att klä av sig ytterplagget om man bara ska åka 5-10 min. innan man kommer fram.

M V H
---> Matz
#237613
Hej, skulle vilja göra följade inlägg i motorvärmar tyckandet;

Motorn och eller kupen blir inte varmare av att den är inkopplad mer än c:a 3 timmar, sedan avges lika mycket värme som man "sätter in". All övrig tid är rent slöseri oavsett vem som betalar.

Rent moraliskt tycker jag det är någorlunda ok att slösa om man betalar själv, däremot tycker jag det är direkt fel att slösa när ändra betalar. Varför ska andra betala mitt slöseri, finns inget försvar för det.

Motorvärmaren har som allt annat en begränsad livslängd, så ju mer man kör den ju tidigare dör den, och ny måste köpas.
#237615
erikeriksson skrev:Hej, skulle vilja göra följade inlägg i motorvärmar tyckandet;

Motorn och eller kupen blir inte varmare av att den är inkopplad mer än c:a 3 timmar, sedan avges lika mycket värme som man "sätter in". All övrig tid är rent slöseri oavsett vem som betalar.

Rent moraliskt tycker jag det är någorlunda ok att slösa om man betalar själv, däremot tycker jag det är direkt fel att slösa när ändra betalar. Varför ska andra betala mitt slöseri, finns inget försvar för det.

Motorvärmaren har som allt annat en begränsad livslängd, så ju mer man kör den ju tidigare dör den, och ny måste köpas.
Där kan jag tyvärr inte alls hålla mig dig. Detta beror förmodligen också på var man bor. Jag som är van vid norra sverige märker absolut skillnad. Sätter men på den 2-3 timmar innan man ska iväg så kan det vara ljummet och lite skönare i bilen och man får upp värmen snabbare, lättare att skrapa rutor med. Men låter jag den sitta i 8-9 timmar (normal arbetsdag) så är det varmt i bilen, bokstavligen. Detta beror ju givetvis på utetemperaturen men en normal vinterdag (-10 grader) har det alltid varit så här för mig iaf.
#237617
Hej igen, bor själv i Norrland. Det är effekten i motorvärmaren och/eller kupevärmaren som bestämmer hur stor HÖJNINGEN av temperaturen KAN bli, inte utetempen. En motorvärmare på 500W kan höja tempen på motorn kanske 30 grader. Så är det + 20 grader ute blir sluttempen +50 grader, om det är -20 grader ute blir motorn +10 grader osv.

Efter en viss tid uppnås en "jämnviktstemperatur" och motorn avger lika mycket värme som den tillförs, det brukar för just en bilmotor vara c:a 3 timmar. För att ta ett annat exempel så är tiden för att uppnå "jämnviktstemperatur" för en normalvilla c:a 30 timmar.
#237663
erikeriksson skrev:Hej igen, bor själv i Norrland. Det är effekten i motorvärmaren och/eller kupevärmaren som bestämmer hur stor HÖJNINGEN av temperaturen KAN bli, inte utetempen. En motorvärmare på 500W kan höja tempen på motorn kanske 30 grader. Så är det + 20 grader ute blir sluttempen +50 grader, om det är -20 grader ute blir motorn +10 grader osv.

Efter en viss tid uppnås en "jämnviktstemperatur" och motorn avger lika mycket värme som den tillförs, det brukar för just en bilmotor vara c:a 3 timmar. För att ta ett annat exempel så är tiden för att uppnå "jämnviktstemperatur" för en normalvilla c:a 30 timmar.
Det där är testat en oherrans massa gånger (finns en hel del om det på nätet o-så) o det är just som du skriver, att efter ett antal timmar så får du inte upp temperaturen nått mer, det övergår till rent dum-slöseri.

Fast "känslan" av hur "genomvarm" motorn är, kan kanske vara värt något det med.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]