Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lardan
Min motorlampa tänds och via OBD 2 får jag P0130 Mod§7A, 02 Sensor, Circuit Malfunction, (Bank 1 Sensor 1). Är det någon som vet vad det är för sensor? Jag misstänker att det är en Lamda Sond.
Dan
av Berga
Du har helt rätt. Det är din främre lambdasond som har satt en felkod. Men det behöver inte vara den som är problemet. Kan vara fel på vakummslangar, avgassystemet mm.

Ibland kan det vara dålig kontakt i anslutningen, prova att göra rent och nollställ koden. Kommer den tillbaks så prova att byt lambda.

går motorn knackigt eller funkar den normalt?
av Berga
Prova att byt plats på den främre och bakre lambdasonden och nolla koden. Får du en felkod på lambda två då så är troligtvis den lambdan kass!
av *pettson*
Jwinkler skrev:JA de ska vara orginal!! det funkar inte med biltema etc! de är ren fakta, inga spekulationer..
Kanske kunde berättat för frågeställaren att det beror på att biltema med flera inte har rätt sorts sond :-)-)
av tomme
Jwinkler skrev:JA de ska vara orginal!! det funkar inte med biltema etc! de är ren fakta, inga spekulationer..
Det behöver INTE vara Volvo original!!! om man läser av artikelnumret på en gammal sond och tar med sig det till någon som säljer Bosch-delar så är det inga problem! man får nämligen en Bosch-sond i den blåa kartongen från Volvo! jag köpte min på Autoexperten och den funkade utan problem, dessutom 900 spänn billigare!
av *pettson*
tomme skrev:
Det behöver INTE vara Volvo original!!! om man läser av artikelnumret på en gammal sond och tar med sig det till någon som säljer Bosch-delar så är det inga problem! man får nämligen en Bosch-sond i den blåa kartongen från Volvo! jag köpte min på Autoexperten och den funkade utan problem, dessutom 900 spänn billigare!
Största problemet brukar inte vara när det är bosch sonder. Största problemet är när man inte läser kabelfärgerna. 4 tråds lambdasond KAN Vara bosch, men det kan också vara en Denso och dom två går inte att byta sinsemellan trots att bägge har 4 trådar. Vilken som är vilken berättas av just kabelfärgerna :-)-)
av tomme
*pettson* skrev:
tomme skrev:
Största problemet brukar inte vara när det är bosch sonder. Största problemet är när man inte läser kabelfärgerna. 4 tråds lambdasond KAN Vara bosch, men det kan också vara en Denso och dom två går inte att byta sinsemellan trots att bägge har 4 trådar. Vilken som är vilken berättas av just kabelfärgerna :-)-)
nu vet inte jag vilken motor som trådskaparen har, men på min tidigare bil -98 AWD lättrycksturbo med gamla gasspjället så var tydligen motorn känslig på att det skulle vara en Bosch-sensor och inte någon Nippon-Denso!
dessutom så var den sonden jag köpte på Autoexperten utrustad med rätt kontaktstycke så det var "plug and play" på den givaren! (brydde mig inte ens om att kolla färgerna) säljaren sa till mig att den sonden man fick fram när man sökte på registreringsnummret inte stämde, utan han beställde en som skulle passa till just lättrycksturbon (tydligen någon specialsond för dom höga temperaturerna efter turbon som inte sugmotorn har).

Men många får tydligen felkod på lamdasensorn trots att det inte alltid är den som är trasig, så därför är det nog på sin plats med en koll på alla vacumslangar och annat som kan läcka in tjuvluft och sätta felkod på lamdan!

jag fick byta tre olika givare på min -98 tydligen rätt så vanligt med dessa fel! (lamdba, LMM, och map-sensor).

edit!!
är idag lycklig ägare till en MY06 2,5T Geartronic (summum) och mycket nöjd med bilbytet!
av *pettson*
Det handlar inte om att du gjort nåt fel eller att det inte skulle gå med eftermarknads saker, det jag påpekade var att man måste vara säker på vilket system ens bil använder innan man handlar. Det var ju sådå att många tittar på att det är en 4tråds sond. Man köper biltema eller nånannanstans och ändå fungerar det inte, sen är pajkastningen total, för man har ju aldrig gjort fel själv? Det är ju 4 trådar och skiten släcks inte? När man börjar kika så är en tråd BLÅ eller RÖD det går då inte att ersätta en sån sond med en vanlig bosch eller en vanlig eftermarknads no name eftersom det finns totalt flera olika system, dom är i sin tur inte att jämföra med t.ex nyare sonder heller som har helt andra egenskaper.
Felet är alltså OFTAST att folk köper fel sond eftersom man inte kikat. Kontaktstycket är detsamma på t.ex 1 och 5v lambdan. Dock försöker man göra 5v lambdans kontakt blå och 1v systemet vit eller svart.
Nu behöver man inte vara så rädd för just densosystemet på en 850 eller en 98års 70 serie . Det verkar gjort intåg runt sent 98 och framåt. Men mellan 1993 och 1998 finns alltså 1 och 5v systemet. Trådskaparen hade ju en -00 och därmed finns det en risk att hans är just en denso som jag pratar om, då det finns på hans årsmodell.. Men som sagt det är lätt att identifiera.. Dels är det inte samma kontakt som på 1 och 5v systemet och sen är det ju färgerna på kablarna som berättar.

grå svart vit vit= bosch 1v lamda (kan dock bli fel ändå om förvärmnings elementet är för litet för lambdans placering, lambdan går då för kall och reglerar fel).
blå svart grå vit = Denso system (funderar på om det finns svart, svart med istället för svart/grå?)
gul svart vit röd = bosch 5v system
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??