Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår, påväg hem från jobbet upptäckte jag när jag stannade till och motorn gick på tongång.
Ett oerhört högt, knackande ljud (höger fram)
Körde in till kanten och kollade. Drivremmen snurrar, alla rullar snurrar UTOM AC kompressorn.
Stannade motorn. Kände på drivremmen. Den är spänd och fin. Inga tecken på slitage.
Snurrar AC kompressorn hela tiden eller!? Det verkar ju inte riktigt att remmen skall snurra och inte rullen.

Hjälp mig, tips.

/M
Först när du använder AC som den hoppar igång.Skall snurra.
Är en koppling som gör att hjulet snurrar fritt, för skulle AC gå hela tiden så får man effektförluster högre bensinkonto .
Så fort du slår på AC så kommer inner kopplingen att slå till och kompressorn börjar fungera.
Det sitter en magnetkoppling som drar till sig hjulet om man säger så. Ett relativt vanligt fel är att avståndet till magneten blir för stort och då orkar inte kopplingen "slå till" AC-kompressorn. Man kan schimsa om magnetkopplingen men det är en en del jobb.
hej
ta den gen- försök låna verktyget som du sätter i skivan sedan en mutterdrag. (det dj...liga är väl att få den gen-)
isak
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]