Brainded skrev:Så om inte v-power ger någon skillnad så gör inte 98oktan det heller gentemot 95oktan?
Min trimtillverkare säger nämligen att jag måste köra på minst 98oktan för att inte riskera onödiga spikningar vilket automatiskt vrider ner effekten.
/Anders
Det fungerar ju så att bränslet i sej utvecklar mindre energi. MEN att motståndet mot för tidigt tändning är högre. Det gör att tändningen kan vridas upp och därmed blir motorn effektivare.
Det din trimtillverkare säger är sanning, men det har också en annan sida. ENDA gången du har nytta av just den här oktanökningen är när du står på full gas och förmodligen gör den inte nytta förräns du passar drygt 0,8 bar..
Hur ofta ligger du på fullt ladd med full gas?
Vet du med dej att du ska dra tunga lass eller köra fullgas hela tiden så att du verkligen nyttjar allt fullt ut, framförallt under längre tid (ett par minuter och uppåt) så ska du använda 98 oktan.
Men om du transporterar dej till och från jobbet varje dag och möjligen kör om nån då o då.. ja då kan du lätt nöja dej med 95 oktan utan problem.
Tittar vi krasst på det så fungerar en turbobil som en sugmotorbil större delen av sin tid. Då krävs inga 98 oktan, om vi sen accellererar normalt vid rödljusen så laddar vi inte mera än 0,4bar oftast, där krävs inte heller några 98 oktan. utan det är alltså återigen ENDAST när du krämar upp fullt laddtryck vi behöver våra 98 oktan.