Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hjulspinn
Jag sökte lite och försökte hitta någon tråd som behandlar V-power, men utan resultat.

Vad har ni för erfarenheter med V-power? Glöm inte att ange modell och motor! :-)-)
av RoadRunner1
Har hört efter på två större bensinmackar som saluför dessa som man säger raketbensinerna och fått de svar jag misstänkte innan min fråga om de gör nytta i en normal bilmotor vilket de nu inte gör om den inte är högtrimmad och körs därefter.Så för en mer vanlig bensinmotor även med en något upphetsad turbo så är resultaten minimala.Men som sagt,tro kan ju försätta berg och inbillningen av att bilen går bättre efter att ha denna bensin i tanken lyckas tydligen lura en del.Allt enligt personalen på dessa två mackar i ett seriöst samtal om hur man kan sälja allt om övertygelsen är stor nog.Slutsumman bli ju då att om du vill ha en finare bensin i tanken rekomenderar jag V-Power men du lär aldrig få nytta av den som det var tänkt i en normal personbilsmotor.
av *pettson*
hjulspinn skrev:Jag sökte lite och försökte hitta någon tråd som behandlar V-power, men utan resultat.

Vad har ni för erfarenheter med V-power? Glöm inte att ange modell och motor! :-)-)
Tja.. eftersom dom blev fällda för all reklam tycker jag väl att det talar sitt eget språk? Man kunde inte leva upp till nånting alls i sin egen reklam.
Man har på prestandamotorer lyckats mäta fram runt 5hk extra i rullande landsväg. Å andra sidan så är felmarginalen på en sån körning runt 10hk..
Vad gör nu det här på en vanlig motor?.. Absolut ingenting eftersom man inte tar ut dom litereffekterna som du MÖJLIGEN skulle kunna se nån skillnad på.
Glöm inte heller att energivärdet på den bensinen är lägre än en vanlig 95oktans liter..
Vi kan konstatera att den lyckliga volksvagen 1.8T ägaren som gjort en engineflush från bilstein samt tankat med shells v-power och slutligen lagt *hydrogenium* i sina däck.. Har enligt reklamen MINST 25hk mera och troligen går bilen minst dubbelt så fort. ELLER så ska man bara inte tro på allting. :-)-)
av CoqRouge
Den bensinen har ett högra oktantal och står emot högre tryck och klarar högre temp. De prestandehöjningar det för med sig går inte att se med seriösa mätningar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Så om inte v-power ger någon skillnad så gör inte 98oktan det heller gentemot 95oktan?

Min trimtillverkare säger nämligen att jag måste köra på minst 98oktan för att inte riskera onödiga spikningar vilket automatiskt vrider ner effekten.

/Anders
av *pettson*
Brainded skrev:Så om inte v-power ger någon skillnad så gör inte 98oktan det heller gentemot 95oktan?

Min trimtillverkare säger nämligen att jag måste köra på minst 98oktan för att inte riskera onödiga spikningar vilket automatiskt vrider ner effekten.

/Anders
Det fungerar ju så att bränslet i sej utvecklar mindre energi. MEN att motståndet mot för tidigt tändning är högre. Det gör att tändningen kan vridas upp och därmed blir motorn effektivare.
Det din trimtillverkare säger är sanning, men det har också en annan sida. ENDA gången du har nytta av just den här oktanökningen är när du står på full gas och förmodligen gör den inte nytta förräns du passar drygt 0,8 bar..
Hur ofta ligger du på fullt ladd med full gas?
Vet du med dej att du ska dra tunga lass eller köra fullgas hela tiden så att du verkligen nyttjar allt fullt ut, framförallt under längre tid (ett par minuter och uppåt) så ska du använda 98 oktan.
Men om du transporterar dej till och från jobbet varje dag och möjligen kör om nån då o då.. ja då kan du lätt nöja dej med 95 oktan utan problem.
Tittar vi krasst på det så fungerar en turbobil som en sugmotorbil större delen av sin tid. Då krävs inga 98 oktan, om vi sen accellererar normalt vid rödljusen så laddar vi inte mera än 0,4bar oftast, där krävs inte heller några 98 oktan. utan det är alltså återigen ENDAST när du krämar upp fullt laddtryck vi behöver våra 98 oktan.
Användarvisningsbild
av gundj
Läste ett svar frân OKQ8 (tror jag det var) i nâgon biltidning. där hävdade talesmannen att deras 95-oktaniga bensin lâg väldigt nära 98 pâ grund av den marginal de ansâg sig behöva för att garantera 95 oktan.
Jag kommer inte ihâg hur det var med 98 men det finns säkert en marginal där oxâ.
Snart blir det väl svârt att hitta bränsle med högre angivet oktantal än 95 dâ de flesta mackar i min närhet slopat 98 till förmân för E85 (vilket iofs väl har högre oktantal, ifall nâgon vill pâtala det :lol: )
Användarvisningsbild
av Brainy
*pettson* skrev:
Brainded skrev:Så om inte v-power ger någon skillnad så gör inte 98oktan det heller gentemot 95oktan?

/Anders
Det fungerar ju så att bränslet i sej utvecklar mindre energi. MEN att motståndet mot för tidigt tändning är högre. Det gör att tändningen kan vridas upp och därmed blir motorn effektivare.
Det din trimtillverkare säger är sanning, men det har också en annan sida. ENDA gången du har nytta av just den här oktanökningen är när du står på full gas och förmodligen gör den inte nytta förräns du passar drygt 0,8 bar..
Hur ofta ligger du på fullt ladd med full gas?
Vet du med dej att du ska dra tunga lass eller köra fullgas hela tiden så att du verkligen nyttjar allt fullt ut, framförallt under längre tid (ett par minuter och uppåt) så ska du använda 98 oktan.
Men om du transporterar dej till och från jobbet varje dag och möjligen kör om nån då o då.. ja då kan du lätt nöja dej med 95 oktan utan problem.
Tittar vi krasst på det så fungerar en turbobil som en sugmotorbil större delen av sin tid. Då krävs inga 98 oktan, om vi sen accellererar normalt vid rödljusen så laddar vi inte mera än 0,4bar oftast, där krävs inte heller några 98 oktan. utan det är alltså återigen ENDAST när du krämar upp fullt laddtryck vi behöver våra 98 oktan.
1.3Bar är mer regel än undantag, bilen är ju bara tänkt som en leksak. Dock handlar det ju aldrig om flera minuter. Snarare på sin höjd 30s. då och då.
Över 0.4 kan jag lova att jag använder från rödljusen :twisted:

mvh
Anders

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]