Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dags för en ny dum fråga från en nybliven XC70 ägare...

Motorvärmaren, är det bara att koppla in och ha den igång hela dagen eller bör man av något skäl helst köra med en timer och starta den ett par timmar innan man ska iväg? Eller spelar det ingen roll alls kanske?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Beror väl på vem som betalar för elen :wink: .

Men en timer är väl att föredra, som kör igång värmaren 2-3 timmar innan du ska åka.
av yuphin
jojjeblom skrev:Beror väl på vem som betalar för elen :wink: .

Men en timer är väl att föredra, som kör igång värmaren 2-3 timmar innan du ska åka.

Detta gäller på jobbet så då slipper man betala :)

Då är det bara en kupevärmare som saknas..då slipper man väl antagligen is på rutorna också...
Hej och välkommen till forumet yuphin. Jag tog mig friheten att ändra på din rubrik så den bättre överrensstämmer med forumsreglerna. Tänk gärna på det i fortsättningen! Det är för att trådar enklare ska kunna identifieras och därigenom få ett bra svar.

Jag hade fastpris på elstolpen hemma samt på jobbet (jag har flyttat nu) under förra vintern och körde då min motorvärmare dygnet runt förutom när jag använde bilen. På jobbet stod den ikopplad och hemma stod den ikopplad.

Jag märkte inga problem alls, jag hade blivit varnad för att punktkokning kan uppstå så att kylarvätska måste fyllas på men att inget farligare än så kan hända. Men inte ens vätskenivån ändrade sig under vintern.
Så jag skulle tuta och köra! Väldigt skönt med en tillkopplad kupévärmare och helt slippa skrapa rutorna.

mvh
Anders
Brainded skrev:Hej och välkommen till forumet yuphin. Jag tog mig friheten att ändra på din rubrik så den bättre överrensstämmer med forumsreglerna. Tänk gärna på det i fortsättningen! Det är för att trådar enklare ska kunna identifieras och därigenom få ett bra svar.

Jag hade fastpris på elstolpen hemma samt på jobbet (jag har flyttat nu) under förra vintern och körde då min motorvärmare dygnet runt förutom när jag använde bilen. På jobbet stod den ikopplad och hemma stod den ikopplad.

Jag märkte inga problem alls, jag hade blivit varnad för att punktkokning kan uppstå så att kylarvätska måste fyllas på men att inget farligare än så kan hända. Men inte ens vätskenivån ändrade sig under vintern.
Så jag skulle tuta och köra! Väldigt skönt med en tillkopplad kupévärmare och helt slippa skrapa rutorna.

mvh
Anders

Ok, ska tänka på detta med Ämnesrubriken.
XC70 är verkligen en bekväm bil att köra. Tog en lång omväg till jobbet idag bara för att få sitta i bilen lite längre :)
Eller inse att folk bryr sig bara om miljön om det samtidigt är till fördel för den egna plånboken. Måste man betala själv så nog används det timer. Måste man betala mer för att köra etanolbil så väljer folk bensin istället. och så vidare, och så vidare. Hyckleri är vad det är detta miljötjafset. :)

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]