Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Undrar vad W knappen längst ner på instrumentpanelen i mitten skall användas till? (XC70 -4 mod)?
av yuphin
Tartryffel skrev:Winterdrive, automatlådan?

jo jag har automat...vad innebär det..ska man trycka in knappen om det är vinterväglag?
av Tartryffel
Om du vill, den drar/slirar längre på växlarna och det blir mindre ryckigt. Bra om det är riktigt halt. Fast med 4WD spelar det mindre roll tycker jag.
Användarvisningsbild
av gooose
Med denna knapp intryckt så startar bilen på 3 ans växel för att momentet från motorn inte skall bli för stort så slirar lådan istället för hjulen så att du lättare skall ta dig fram om du har svårt att ta dig fram

//goose
av WilkThomas
gooose skrev:Med denna knapp intryckt så startar bilen på 3 ans växel för att momentet från motorn inte skall bli för stort så slirar lådan istället för hjulen så att du lättare skall ta dig fram om du har svårt att ta dig fram

//goose
Sliter inte det på lådan eller oljan?? ?:-/
av CoqRouge
Med den knappen intyckt ser du att D ändras till ett W på växelindikeringsdisplayen på kombiinstrumentet.
Prova några startet i halt väglag med och utan detta läge så känner du skillnad, eller inte då du har awd.
Vet faktist inte hur en awd reagerar på det växelprogrammet körmässigt, om det är någon skillnad förutom start på högra växel.
av Tartryffel
Du märker det även vid en kickdown, betydligt mindre rapp respons - allt för att du inte ska spinna loss.
Jag tror inte att AWD växlar annorlunda än en framhjulsdriven bil med W-läget.
Användarvisningsbild
av gooose
WilkThomas skrev:
gooose skrev:Med denna knapp intryckt så startar bilen på 3 ans växel för att momentet från motorn inte skall bli för stort så slirar lådan istället för hjulen så att du lättare skall ta dig fram om du har svårt att ta dig fram

//goose
Sliter inte det på lådan eller oljan?? ?:-/
Det beror på hur mycket man använder den då lådan slirar så stiger oljans temperatur men är ej skadligt tanken är att man använder detta läge vid start eller tex kö körning vid xtremt halt väglag och då är det oftast inte under några större påfrestningar för lådan men det är klart allt går att överbelasta har själv aldrig behövt detta läget i några längre perioder endast för igångsättning tex i backar eller då det vart väldigt halt har sedan tryck bort den för att köra som vanligt

//goose
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns länder som inte har vinterdäck...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw