Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har märkt att bilen vid kyla inte vill starta som den brukar har även hänt då det har varit väldigt fuktigt ute. För att slippa köra på startmotorn så jag trycker jag ner gaspedalen för att den ska gå igång. Ibland när jag står vid rödljus så kan tomgången pendla lite innan den stabiliseras. Har inga problem då den är varm eller vid varmare väderlek. Ska serva bilen nu 12 000 mil kan det vara så att stiften är slut och att det är de som spökar. Jag har gjort rent spjällhuset som dock var ganska normal smutsigt.
Senast redigerad av 1 andreas31, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Hej!

Jag hade samma problem med min Bi-Fuel. Så fort temperaturen kröp ned under 10 grader så fick jag dra runt motorn avsevärt längre innan den startade. Jag fick ett tips att kolla ifall gasregulatorn läckte internt vilket man gör väldigt enkelt.

Det du behöver göra är att identifiera en slang som går mellan gasregulatorn och insuget. Det är en ganska smal slang som i ändarna har grövre, blanksvarta, rörstumpar som fungerar som skarv mot nipplarna i gasregulatorn resp. insuget. När du hittat slangen så drar du loss den ifrån insuget och stoppar ned änden i ett glas med vatten. Om det kommer bubblor, även om det bara är en liten bubbla i sekunden, så läcker gasregulatorn internt. Viktigt är att du testar detta när motorn är helt kall!

Teorin bakom detta är att när motorn kallnar så krymper ju nästan allt och toleranserna ökar, så även i gasregulatorn. Därför börjar gasen läcka och för att metanen inte ska läcka ut i atmosfären (metan är en mycket potent växthusgas) så leds den in i insuget. Eftersom Bi-Fuelbilarna ALLTID startar på bensin uppstår problemet. Bensin vill man blanda med syre för att den ska antändas men metanen har trängt undan syret och då tänder inte motorn. När man dragit runt motorn ett tag så har metanen ersatts med syre igen och motorn startar.

Jag fick min regulator bytt ganska nyligen och jag kan säga att det var en otrolig skillnad! Bilen startar precis som den ska, men inte nog med det, den blev dessutom otroligt mycket piggare vid gasdrift! Det kändes som en helt annan bil! :D

I samband med regulatorbytet byttes även stiften, från Volvo original till NKG. Här sa mekanikern, som i princip bara jobbar med Bi-Fuelbilar på Rejmes i Linköping, att Bi-Fuel går mycket bättre på NKG än Volvos stift.

Så börja med att kolla ifall regulatorn läcker. Gör den det så får du vara beredd på att det kommer kosta en slant men du kommer få en helt annan motor i bilen! Sen kan du ju be att få NKGs stift vid servicen också, om du vill tro på Bi-Fuelmekanikern på Rejmes ord.

Mvh
/Fred
av Fred
Just det, den pendlande tomgången. Jag upplever i min bil att tomgången "dippar" när jag frihjular fram emot stopp för att sedan hoppa upp till normal så fort bilen står helt stilla. Enligt rejmesmekanikern så får man anse att detta är en konstruktionsegenskap hos Bi-Fuelbilarna. Jag vet inte om jag riktigt om jag köper det men nu har jag bytt nästan allt i gassystemet i bilen, inklusive spjällhuset, så jag lever med det om det inte förvärras. Jag har en liten misstanke om VVT-solenoiden så kanske byter jag den längre fram.

Slutligen kan jag nämna att min bil har snart gått 18000 mil.

Mvh
/Fred
av andreas31
ok ska kolla om det kan vara gasregulatorn, annars får de kolla den nu när bilen ska servas. Hur dyrt är det att byta gasregulator pratar vi 10000 eller mer???
av Fred
Tyvärr är det så att bara materialet kostar 10000 kr... :| Sen tillkommer ju jobbet så man får nog räkna med närmare 15-16000...

Det är helt galet, jag vet...tom mekarna sa att det är helt sjukt att man inte kan byta enstaka delar i regulatorn. Det som börjar läcka är tydligen ett membran i regulatorhuset. Jag fick med mig min gamla regulator så jag tänkte skruva isär den för att kolla hur lätt/svårt det skulle vara att byta enbart den defekta delen (om jag kan identifiera den).

Jag håller tummarna för att din regulator inte läcker och att det kanske räcker med stiftbyte och lite uppdateringar av mjukvara. :roll: Förresten, stiften som sattes i min bil har beteckningen: BKR6E

Mvh
/Fred
av andreas31
borde inte maskinskadeförsäkringen täcka detta? volvia har upp till 15000mil om man köpte bilen hos aukt handlare, då blir det 35% av kostnaden lägst 7500kr. Vad kan hända om man struntar i att fixa problemet, jag har ju inga problem med att pumpa på gasen när det är extra kallt ute för att bilen ska starta det räcker att trampa ner i någon sekund för att den ska starta, kan det bli värre än så? Nu när jag tänker efter så gjorde den så någon gång förra året då det var riktigt kallt... Men tänkte inte så mkt på detta då.
av Fred
andreas31 skrev:borde inte maskinskadeförsäkringen täcka detta? volvia har upp till 15000mil om man köpte bilen hos aukt handlare, då blir det 35% av kostnaden lägst 7500kr. Vad kan hända om man struntar i att fixa problemet, jag har ju inga problem med att pumpa på gasen när det är extra kallt ute för att bilen ska starta det räcker att trampa ner i någon sekund för att den ska starta, kan det bli värre än så? Nu när jag tänker efter så gjorde den så någon gång förra året då det var riktigt kallt... Men tänkte inte så mkt på detta då.
Hur det är med maskinskadeförsäkringen vet jag inte. Eftersom min bil hade gått över 16000 mil när jag köpte den så kändes det inte motiverat att sätta mig in i den grejen. Det är ju absolut värt för dig att kolla upp!! Köpte du bilen ny från aukt. handlare eller var den begagnad?

Vad som händer om du struntar i att fixa felet (om det nu är gasregulatorn) det vet jag inte. Troligen kommer problemen bli värre och värre med tiden. Bilen kommer antagligen tappa mer och mer kraft. Vid alla servicar av Bi-Fuel ska gastrycket kontrolleras och justeras. Troligen kommer trycket vara fel (antagligen lågt) i din bil och då kommer det justeras upp vid kommande service. I mina ögon borde detta utsätta det defekta i regluatorn ännu mer, fast jag måste erkänna att jag kommer med en hel del gissningar och antaganden här. Jag ska skruva isär min regulator och se om jag kan lokalisera vad det är som pajar. Det jag har hört är att det är ett membran och om det börjat ge med sig så kan det nog gå ganska fort. Meddelar vad jag hittar! :)

Kör glastricket först bara, så får vi se ifall du verkligen har en defekt regulator. (Tror du att du kan lokalisera vilken slang det är jag pratar om med hjälp av min beskrivning ovan?)

Mvh
/Fred
ska kika i motorn när den parkerar hemma i garaget..
Bilen var begagnad när jag köpte den på Bilia hade gått som tjänstebil 2 år. Men som jag fattat försäkringsvillkoren ska det funka, ska kolla med volvia.
Så då köpte du den för två eller tre år sedan? En sak man kan hävda är konsumentköplagen. Enligt denna lag ska fel som upptäcks inom sex månader från köpet anses vara ursprungligt och ska åtgärdas av säljaren utan att denna kan kräva att köparen bevisar att felet fanns från början. Efter sex månader måste köparen kunna visa att han/hon inte orsakat felet. Konsumenlagen gäller i tre år efter köpet och kan inte friskrivas av andra garantier från säljaren.

Kortfattat om konsumetnköplagen: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892

Ladda gärna hem broschyren också, den är mycket utförligare!

Mvh
/Fred

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]