Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Använder Haynes "book of lies" som vägledning.
Den antyder att alla GLT(20V) har variabelt insug, men insuget jag skruvade loss igår är inte variabelt....
Ska jag vara bekymrad?
Bilen har lite osäker historia, motorn byttes för ca 6000mil sedan till en skrotmotor som enligt uppgift(skroten) gått 13 000mil.
Bilen har nu gått knappt 48 000 mil.

Spridarna, ska jag kolla dom på något vis, de har alltså troligen gjort ca 19 000 mil.

Topplocket, är ju troligen krokigt, eftersom den gått lite torr, med överhettning och topplockspackning som följd.
Har liggande ett topplock från en annan glt -97a som gjort dryga 40 000 mil, men är rakt (mindre än 0,1mm iallafall.)
Ska jag plana mitt monterade lock (som gått troligen 19 000) och troligen är krokigt, om allt annat verkar OK, eller ta det icke-krokiga 40 000+-locket? Vad brukar vara problemen med locken?

Haynes vill att jag ska ha bränsleretur och vakum till bränsletrycksregulatorn, men jag har ingen bränsleretur och ingen anslutning alls till tryckregulatorn. Ytterligare anledning till oro, eller helt i sin ordning?

Kommer säker mer frågor vartefter jag gräver djupare i motorn.
Lovar att ta med kameran nästa meckardag, bilder brukar ju uppskattas!

Tobias
Har du ingen retur från bränsletryckregulatorn så är det något fel? (behövs nog bild på det där) Vad det gäller toppen så tycker jag du ska lämna in din topp som gått 19k på riktplaning i stället för den som gått 40k Det har ju gått nästan dubblet så långt och är säker mer slitet i säten, styrningar, tätningar, kammar mm. Sen när du ändå har toppen lös så skadar det ju inte att kolla över ventilernas täthet och slipa in dom vid behov.
av *pettson*
Boken tar inte upp alla olika insprutningar. Du behöver inte vara orolig för varesej spridarna eller ditt system.
Vad gäller planing så gör alla som dom vill.. men toppen går bara att plana 0,25mm innan du får slänga den och tillåten bågning på toppen är 0,3mm på längden och 0,2mm på tvären..
Det du ska se över och prioritera är ventilsäten och ventiler samt tätningar så att allt sånt är friskt och tätt.
I övrigt försvann dom variabla insugen runt slutet på 1994 och ersattes med fasta insug liknandes dom på turbomodellen.
Jag har ju inte min 19000milatopp loss ännu, så om och hur krokig den är vet jag inte.
Jag har vänt 40000milatoppen uppochner och fyllt förbränningsrummen med tröd. Det fuktar i två avgasportar efter ett par minuter, så de är ju inte SÅ otäta.
Tror och hoppas att 19000milatoppen är ännu bättre, ta i trä...

Jag kan slå ngn bild på sopparör och "tryckregulator" eller pulsationsdämpare eller vad det nu är ikväll.

Haynes mumlade om ngn tryckpulsationsdämpare istället för soppatrycksregulator på senare modeller, det kanske är en sån jag har.

Mer frågor kommer när jag river vidare, blev ju snöröjning igår istället ;-)

T
Tryckregulatorn sitter längre bak, bakkant hjälpram eller vid filtret. Du har nog en vakuumledning ner bakom motorn, ett smalt rör under grenröret? Anledningen är att bränslet slipper pumpas runt upp till motorn och värmas upp. Då blir avdunstningen i tanken mindre, och mindre bensinångor i naturen.
Tack för info om tryckregulatorn, ska kolla nästa gång jag lyfter bilen.

Nu är toppen loss.
Ca 0,3mm bågning, så den lär behöva planas innan montering.
ungefär lika (o)tät i ventilsäten, som den andra, T-röd fuktar igenom så sotet blir mörkare i avgasportarna efter ngn minut.

Hur kollar jag ventitätningarna? Måste man mecka loss alla ventiler då?
Borde jag byta tätningarna?

Annars ser min 19000milatopp fräschar eut än 40000+toppen. Mindre koksavlagringar om inte annat.

Tre cylindrar hade rätt mycket vatten i sig, normalt vid topplyft/effekt av topplockspackningen eller ska jag vara orolig för att toppen är sprucken?

En helt annan fråga: framme, ungefär mellan kylaren och höger strålkastare är det ngt som surrar mycket så fort tändningen är på, vad kan det vara?

Tobias
det var samma surr på min 850. det var strålkastartorkarmotorn som gått sönder så den stängde inte av sej. det sitter ett kopplingsstycke där i närheten som kan koppla ur tills man åtgärdat problemet. om det nu är samma fel på din.
Hans
av *pettson*
ssstbb skrev:Tack för info om tryckregulatorn, ska kolla nästa gång jag lyfter bilen.

Nu är toppen loss.
Ca 0,3mm bågning, så den lär behöva planas innan montering.
ungefär lika (o)tät i ventilsäten, som den andra, T-röd fuktar igenom så sotet blir mörkare i avgasportarna efter ngn minut.

Hur kollar jag ventitätningarna? Måste man mecka loss alla ventiler då?
Borde jag byta tätningarna?

Annars ser min 19000milatopp fräschar eut än 40000+toppen. Mindre koksavlagringar om inte annat.

Tre cylindrar hade rätt mycket vatten i sig, normalt vid topplyft/effekt av topplockspackningen eller ska jag vara orolig för att toppen är sprucken?

En helt annan fråga: framme, ungefär mellan kylaren och höger strålkastare är det ngt som surrar mycket så fort tändningen är på, vad kan det vara?

Tobias
Var du utanför 0.3 i bågning på längden?.. 0.3 var ju tillåtet..
Man lyfter inte en topp utan att byta tätningar. :-)-) Bara att riva ventilerna och skifta tätningar. Sprucken topp är ovanligt på 850 mera vanligt är sprucket cylinderfoder, men eftersom det finns vatten i 3 cylindrar så tror jag att du fick ned vattnet vid isärtagningen.. :wink:
Glöm inte att slipa in ventilerna. Använd FIN pasta och gör det för hand, då du inte har så mycket att slipa in. Visserligen är det absolut finast att få mirafrästa säten och maskinslipade ventiler.. :wink:
Tack för tipsen.
Jag mätte upp 0,3, men vågar inte lita på att jag mäter rätt eller att jag hittat sämsta stället. Har en kompis som fick byta två topplockspackningar på en sommar för att han låg på gränsen första bytet och chansade på att inte plana...

Kom igåg att vi pratar om en bil som gjort 48000mil även om motorn bara gjort 19000.
Får jag ut 10000 till är det bra, så minsta möjliga insats är planen...

Är det fortfarande nya tätningar och inslipning som gäller då?

Gör jag dom operationerna före eller efter planingen?

T
av *pettson*
ssstbb skrev:Tack för tipsen.
Jag mätte upp 0,3, men vågar inte lita på att jag mäter rätt eller att jag hittat sämsta stället. Har en kompis som fick byta två topplockspackningar på en sommar för att han låg på gränsen första bytet och chansade på att inte plana...

Kom igåg att vi pratar om en bil som gjort 48000mil även om motorn bara gjort 19000.
Får jag ut 10000 till är det bra, så minsta möjliga insats är planen...

Är det fortfarande nya tätningar och inslipning som gäller då?

Gör jag dom operationerna före eller efter planingen?

T
Lyckades han inte få ut 0,3mm utan att det läckte så drog han inte toppen rätt heller. Du får ju inte missa att packningen är 2mm..Drar man sen som man ska inifrån centrum och utåt så tvingas toppen ned utan problem. Gör man INTE den proceduren så blir det destosvårare..
Hmm min bil har gjort 42000 nu och den fick splitt ny motor i februari i år, jag byggde om den till 2002 spec med olkekylaren på tråget istället samt att den fick bättre turbo och en växellåda ifrån 2002.. det kostade runt 20.000 men det får det vara värt. Kostar det 1 krona milen så är det mycket väl investerade pengar.
Minsta möjliga insats innebär inte att man ska fuska. Minsta insats är att planera bättre. Menar köpte du packnings satsen hos parner så har du gett 630 eller 650kr för en komplett sotnings sats inkl packboxar, blockpackning och allt du behöver. Samma sats kostar runt 2300kr hos en vanlig reservdelsfirma. Där sparade du minst 1500 :-)-) Men du fick ändå alla saker.. ;-//
Handslipar du ventilerna så kostar det dej runt 200 spänn med material..och naturligtvis tar du isär och byter tätningarna o så..
Alla såna jobb görs EFTER det att den planats. INNAN du planar MÅSTE DU MÄTA hur högt topplocket är så ingen nånsin tagit och slipat innan. Huvudet ska vara 129mm högt +- 0,05mm annars är den bearbetad.
Hmm börjar bli förvirrad.. kikar nu i volvos renoveringshandbok för B52xx (kikade i en annan handbok förut).. får erkänna att jag gett dej fel mått.. jag angav 0,3mm längsmått och 0,2mm tvärmått som max
Enligt volvos handbok TP 2102011
MAX MÅTT ALLA..
MAX SKEVHET LÄNGSLED: 0,5mm
MAX SKEVHET TVÄRLED: 0,2mm
Med andra ord, du behöver inte plana nåt alls.. :-)-) Men som sagt skitnoga med hur bultarna dras.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]