Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av midnight
OK! Ni har nog rätt, det är inte något annat än till att bita i det beryktade äpplet. :???: Men jag blev så förvånad över att motorn tvärstannade när jag satte tillbaka sladden, jag trodde att den skulle bara hoppa till igången bara.
Användarvisningsbild
av midnight
Med sömnen kvar i ögonen eller rättare sagt,inte vaken riktigt(klockan är 04.30) sätter mig i bilen och startar den.
Efter drygt 200m, upptäcker jag felet. LAMPSKITEN LYSER JU INTE????????. ?:-/ Får väl köra ett tag så får jag om se fenomenet fortsätter eller inte. Gjort 5-6 starter nu på eftermiddagen och fortfarande ingen tänd motorlampa eller något felmedelande från displayen. (Tror jag far och köper en trisslott.) Hör av mig igen om och när problemen börjar. //Ha de så länge där ute alla volvoägare och kör försiktigt 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för bil & motor,samt vilken symtom har du?
Användarvisningsbild
av midnight
Det är en Volvo 2.4 S60 2001 med motor:B5244S2 103Kw.
Började med Emmisioner, service erfodras. Bilen började gå dåligt, dra lite mer soppa. Den verkade allmänt svag. For upp till OK-service och han tog diagnostik på den,sa att det var lambdan men visste inte vilken.
Det var då jag tänkte på den efter katen, köpte en universal på bil-tema och med den har den inte bättrat sig.
Då bestämde jag mig för att klippa bort de kopplingstiften som den levereras med och sätta dit en kopplingplint med skuv. Gått med detta i två dagar utan resultat, och i morse så lyste varken lampa eller något fellarm. och går som den gjorde innan problemen började. Men problemen kommer väl tillbaka antar jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag skulle byta tillbaka kat & lamdasond.
vem gjorde felsökningen, för det står alltid vilken sond den pratar om & vilket fel sonden har.
Det vanligste felet "amatörer" gör är att tolka en felkod som säts för över eller underskridit värde på almda sonden soma tt det är fel på sonden. En sådan felkod betyder att sonden funkar, men bränsla luftblandninge är fel.

jag tror du har en MAF som har 030 i slutet på ena raden med siffror, om så är fallet så köp en ny. den nya har siffrorna 040 eller 041
Användarvisningsbild
av midnight
Du har nog rätt! OK-killen sa bara att han har en så enkel felsökare som bara visar var felet troligtvis kan vara utan några koder.En lambda sond var det men visste inte vilken,sa han. Som bilägare som mig,som tvättar bilen, byter olja, efter ca1500mil, tankar, kör, och gör enklare reparationer som typ byte av krängningsstag o dyl. Så detta med elektronik är rena grekiskan i dagens bilar för mig.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw