Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Men :mrgreen: Snälla :-)-)

Sluta tjafsa :-O)

Ja både "CarMan och Pettsson" Det blir tråkigt :evil:

Klart för MEJ Är att jag tycker "pettsson" har rätt för han verkar inte ha det "inbyggda" motståndet som våran (förlåt) "köpta besserwisser "CarMan" har och jag vill inte såra eller förstöra nått bara för att jag tänker så här, utan jag vill ha en öppen diskussion om detta.
Ja det är vad jag tror tills han visar sitt RÄTTA identitet :-)-) (Och förlåt att jag ibland misstror din kunskap "CarMan") för jag vet att du har den.

Ja, Jag vet att "Fantomen" vandrar förklädd bland vanliga människor ibland :mrgreen: ( Ja om ni fattar ) :mrgreen:

Bara för att du inte jobbar på Bilia CarMan så har jag åtminstone en gång undrat om du är "köpt" av Volvo :-O) Vilket jag verkligen inte hoppas att du är :-)-)

Det jag VET och lärt på denna sida är åtminnstånde att "pettsson" är helt seriös :lol: Jag menar bara, kolla hans hemsida så förstår ni :-O)

"CarMan" Däremot har inte visat sin RÄTTA identitet :?: Varför :?: Nej det är inget tvång här :mrgreen: Men :-O) om man gör så många inlägg och verkar både veta och kunna, enligt mitt sätt att se, så är han hela tiden bara VOLVODELAR och service där som gäller? :-O)

Varför ?:-/

Ja, om jag var i hans sitts här på forumet så skulle jag känna mej tvungen att avslöja min "Hemliga identitet" Ja fast det vet ni väl Redan att Jag "vetten" egentligen är "Den Vacklande Mackan" :lol: :lol: :lol:

Alla superhjältars fader :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

HeHe :lol: Skojade lite där med er nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men seriöst så tycker jag att det nu bara har blivit en "Duell" mellan er ?:-/ Och det fast det inte var menat så :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har knapast försökt dölja väm jag är, för den som vill så tar det inte många minuters surfande att ta reda på vam jag är...
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
Tomas88 skrev:
*pettson* skrev: Känns som det är dags att fixa några småutbildningar om olika basic saker här på forumet om HUR saker SKA fungera för att folk ska ha en ärlig chans att göra sin egen bedömning :wink:
Detta kanske vore nåt för dig om du orkar ta dig an det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=34789
Intressant inlägg för övrigt. Känns som att man lär sig mycket av dina uttömmande svar.
Kan nog se om jag kan ta fram lämpligt material.. :-)-) Ska försöka snarast, har ju en del utbildningsmaterial ;-//
Jag förstår folk som blir arga för att nåt inte fungerar eller går sönder i förtid. Samtidigt med dom besvikna finns det folk som utan problem använder sakerna full tid utan monteringsproblem? Då har vi två alternativ. Antingen är felprocenten runt 50%? Eller så har vi ett problem med HUR nånting ska fungera. Att kompisen säger att nåt ska fungera si eller så och faktiskt fungerar si eller så på hans bil, betyder inte att det ska fungera så på en annan modell eller typ.
Naturligtvis vet inte folk det, och blir besvikna då på funktionen i sitt eget nyköpta och därmed är det gungning och alla har blivit lurade, eller sakerna är av dålig kvalitet. Att iallafall veta hur nåt ska fungera gör att man då kan dra sina egna slutsatser och därmed skapa sin egen åsikt istället för att haka på andras.

Ett exempel ur verkligheten där BASTEORI hade suttit fint..
1st saab 9000 Får nya bromskivor bak+ klossar+ bromsok. Ägaren får inte till bromsen, den tar inte som den ska. Handbromsen bråkar också. Han blir trött på bilen efter haft den ståendes 3 veckor. Han säljer bilen till en annan kille lite billigare på grund av det stora bromsfelet. Den killen är ingen höjdare på att meka men har å andra sidan bra kontakter med en lokal märkesverkstad. Bilen tas in och felsöks, man hittar genast felet. Det är biltema bromskivor på bilen och biltemas bromsbelägg oken är okända men godkänns. Dom ersätts med orginalskivor och belägg. Bromsen tar inte ett jota bättre. Nu tror man att oken inte får bromsvätska, abs hydraulenheten byts mot en stor summa pengar. Bilen blir inte ett dugg bättre. Nu har inte kunden råd längre utan tar hem bilen besviken. Felet kvarstår.
Av en slump så handlar jag saker av den här kunden (blocket) vi blir pratandes om bilen som står i garage där vi kikar på det jag ska handla. Den står upphissad i garaget för att ev bli nedplockad som skrot då ingen hittar felet på bromsen. Han pratar om att bilen fått nya bromsok, ungefär där hajjar jag till.. Tar ficklampan och lyser inunder.. Jovisst är det så?..
Vadå undrar ni?.. Luftnipplarna pekar NEDÅT. 9000 är en utmärkt bil där bromsoken går att montera upponed på. Med andra ord, höger ok på vänster sida osv.
Naturligtvis går det inte att lufta ur bromsok med nipplarna nedåt... Killen fick tipset att lossa oken och montera dom rätt, hans kompis skulle hjälpa honom med det. Idag rullar bilen och ARN har en ny klient då märkesverkstan minsann inte gjort nåt fel.

Vad vill jag ha sagt då med anekdoten?..
HADE killen som bytte oken.. läst på lite grand, inte bara i en handbok utan även om produkten som ska monteras och vetat hur ett par bromsok fungerar. Då hade det här aldrig behövt ske, han hade inte behövt sälja bilen, sorgligare är att dom som stod i märkesverkstan faktiskt inte märkte nånting trots att dom luftat ur bilen ett antal ggr, det tyder väl på att dom inte är uppmärksamma (eller inte kompetenta, låter det vara osagt vilket). Dom flesta gångerna det är problem med monteringen av någonting så är det inte detaljerna du köpt som är problemet. Det är allt runtomkring. Kan man inte ett bromsystems uppbyggnad i teorin nere på komponentnivå så kan man det heller inte i praktiken. Att man vet hur man lossar och byter ditt eller datt innebär inte att man vet vad man gör tyvärr, eller hur man korrigerar någonting. Att kasta på orginalsaker är inte lösningen på åtminstone 98% av fallen. Att montera rätt saker i rätt ordning efter rätt behandling och göra en korrekt justering( då det går att justera) är mestadels lösningen. Men absolut att det finns fall där *pirat* inte fungerar alls, men där fungerar oftast heller inte original.. Så till sist finns det precis som i orginalvärlden produkter som är fabriksdefekta.

Att inte hita en sån uppenbar sak (om dom nu luftat bromsarna) är ruskigt dåligt.
jag ska inte ta nån i försvar, men vill förklar att dom svåraste felena man har är fel nån konstruerat. Komer en kund in o säger att bromsarna blivit dåliga, så rullar tankarna inte i banor att bromsoken kanske roterat ett half varv av sigsjäv... allt blir lite enklara om mav vet vad kunden gjort. Men som sagt så bör man hita ett sånhär fel hyfsat fort.

Jag tycker detta mäst bevisar att man inte ska skruva mer "säkerhetsditaljer" om man inte vet vad man gör!!!

jag hade en kund en gång som kom in med sin bil, (han görde bilen till oss) han fick inte bromsen att ta efter bromsoks bytet.
jag fråga om han luftat bromsarna ordentligt. Lufta??? hur gör man det??? :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
Oavset vad Vetten läst i tråden så tycekr jg det är uppenbart om man läser tråden att dom som andvänt orginal delar bara kan montera dittaljerna snabt o enkelt. medans dom som köpt pirat inte alltid kan göra det. ibland måste man svetsa eller fila ite för att fådit sakerna (vilket endel av oss tycker är normalt förfarande) själv skule jag aldrig fila eller svets på nya saker. nya saker ska passa!
Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:Oavset vad Vetten läst i tråden så tycekr jg det är uppenbart om man läser tråden att dom som andvänt orginal delar bara kan montera dittaljerna snabt o enkelt. medans dom som köpt pirat inte alltid kan göra det. ibland måste man svetsa eller fila ite för att fådit sakerna (vilket endel av oss tycker är normalt förfarande) själv skule jag aldrig fila eller svets på nya saker. nya saker ska passa!
En klar överdrift att det inte passar. Det passar oftast bra, har aldrig varit med om att man måste börja svetsa om för att få dit en piratdel som är specialgjord för just den bilen. Däremot så säljs det ju en hel del universaldelar som man kan bli tvungen att anpassa själv som typ biltemas katalysator som ju går att anpassa till ett flertal bilar. Att generalisera alla piratdelar som värdelösa är att gå till stor överdrift.
av krippa
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
Tomas88 skrev: Detta kanske vore nåt för dig om du orkar ta dig an det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=34789
Intressant inlägg för övrigt. Känns som att man lär sig mycket av dina uttömmande svar.
Kan nog se om jag kan ta fram lämpligt material.. :-)-) Ska försöka snarast, har ju en del utbildningsmaterial ;-//
Jag förstår folk som blir arga för att nåt inte fungerar eller går sönder i förtid. Samtidigt med dom besvikna finns det folk som utan problem använder sakerna full tid utan monteringsproblem? Då har vi två alternativ. Antingen är felprocenten runt 50%? Eller så har vi ett problem med HUR nånting ska fungera. Att kompisen säger att nåt ska fungera si eller så och faktiskt fungerar si eller så på hans bil, betyder inte att det ska fungera så på en annan modell eller typ.
Naturligtvis vet inte folk det, och blir besvikna då på funktionen i sitt eget nyköpta och därmed är det gungning och alla har blivit lurade, eller sakerna är av dålig kvalitet. Att iallafall veta hur nåt ska fungera gör att man då kan dra sina egna slutsatser och därmed skapa sin egen åsikt istället för att haka på andras.

Ett exempel ur verkligheten där BASTEORI hade suttit fint..
1st saab 9000 Får nya bromskivor bak+ klossar+ bromsok. Ägaren får inte till bromsen, den tar inte som den ska. Handbromsen bråkar också. Han blir trött på bilen efter haft den ståendes 3 veckor. Han säljer bilen till en annan kille lite billigare på grund av det stora bromsfelet. Den killen är ingen höjdare på att meka men har å andra sidan bra kontakter med en lokal märkesverkstad. Bilen tas in och felsöks, man hittar genast felet. Det är biltema bromskivor på bilen och biltemas bromsbelägg oken är okända men godkänns. Dom ersätts med orginalskivor och belägg. Bromsen tar inte ett jota bättre. Nu tror man att oken inte får bromsvätska, abs hydraulenheten byts mot en stor summa pengar. Bilen blir inte ett dugg bättre. Nu har inte kunden råd längre utan tar hem bilen besviken. Felet kvarstår.
Av en slump så handlar jag saker av den här kunden (blocket) vi blir pratandes om bilen som står i garage där vi kikar på det jag ska handla. Den står upphissad i garaget för att ev bli nedplockad som skrot då ingen hittar felet på bromsen. Han pratar om att bilen fått nya bromsok, ungefär där hajjar jag till.. Tar ficklampan och lyser inunder.. Jovisst är det så?..
Vadå undrar ni?.. Luftnipplarna pekar NEDÅT. 9000 är en utmärkt bil där bromsoken går att montera upponed på. Med andra ord, höger ok på vänster sida osv.
Naturligtvis går det inte att lufta ur bromsok med nipplarna nedåt... Killen fick tipset att lossa oken och montera dom rätt, hans kompis skulle hjälpa honom med det. Idag rullar bilen och ARN har en ny klient då märkesverkstan minsann inte gjort nåt fel.

Vad vill jag ha sagt då med anekdoten?..
HADE killen som bytte oken.. läst på lite grand, inte bara i en handbok utan även om produkten som ska monteras och vetat hur ett par bromsok fungerar. Då hade det här aldrig behövt ske, han hade inte behövt sälja bilen, sorgligare är att dom som stod i märkesverkstan faktiskt inte märkte nånting trots att dom luftat ur bilen ett antal ggr, det tyder väl på att dom inte är uppmärksamma (eller inte kompetenta, låter det vara osagt vilket). Dom flesta gångerna det är problem med monteringen av någonting så är det inte detaljerna du köpt som är problemet. Det är allt runtomkring. Kan man inte ett bromsystems uppbyggnad i teorin nere på komponentnivå så kan man det heller inte i praktiken. Att man vet hur man lossar och byter ditt eller datt innebär inte att man vet vad man gör tyvärr, eller hur man korrigerar någonting. Att kasta på orginalsaker är inte lösningen på åtminstone 98% av fallen. Att montera rätt saker i rätt ordning efter rätt behandling och göra en korrekt justering( då det går att justera) är mestadels lösningen. Men absolut att det finns fall där *pirat* inte fungerar alls, men där fungerar oftast heller inte original.. Så till sist finns det precis som i orginalvärlden produkter som är fabriksdefekta.

Att inte hita en sån uppenbar sak (om dom nu luftat bromsarna) är ruskigt dåligt.
jag ska inte ta nån i försvar, men vill förklar att dom svåraste felena man har är fel nån konstruerat. Komer en kund in o säger att bromsarna blivit dåliga, så rullar tankarna inte i banor att bromsoken kanske roterat ett half varv av sigsjäv... allt blir lite enklara om mav vet vad kunden gjort.
Nu är inte jag bilmekaniker, men har erfarenhet av kvalitetskontroll av programvara.

En sak som man snabbt lär sig är att alltid gå in i felsökningen utan att ta något för givet, inte anta att bara för att två saker hände samtidigt så har händelserna med varandra att göra, inte lite på kunden (bara för att de säger att de inte gjort något behöver inte innebära att de inte gjorde det, de kanske glömt att de gjorde det, vill inte erkänna det pga att de skäms för att de tror att de gjort något dumt, trodde att det var något annat, osv, osv), och inte tro att det otroliga inte kan inträffa. :o

Man kan använda informationen för att prioritera men inte för att utesluta. Hade verkstaden arbetat på det sättet kanske de hade hittat felet...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tomas88 skrev:Sitter orginalluftflter i min bil nu men har inhandlat ett från Biltema för nästa service. Ska faktiskt försöka undersöka detta lite. Vill ju inte såga itu det nya men en visuell jämförelse ska jag göra.
Som jag lovade ska jag rapportera jämförelsen.
När jag tittade på filterarea kunde jag inte se någon skillnad.
Men däremot så fanns det andra skillnader.
På orginalfiltret satt det ett skumgummi skikt som inte fanns på Biltemafiltret.
Bild

Bild

På Biltemafiltret satt det ett metallnät som inte finns på Volvofiltret.
Bild
Och slutligen. Biltemafiltret passade inte. :( Hela filtret gick ner i behållaren men det gick inte att sätta tillbaka locket pga av att tätningen runt om var för stor.

Fick i stället blåsa rent orginalfiltret så gott det gick och sätta tillbaka det, får väl handla ett nytt på Volvo sen.
Funderar på att maila Biltema och höra om de har någon kommentar till filtret.
I vilket fall som helst ska jag lämna tillbaka filtret när jag är där nästa gång.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.