Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siamthai
Skall köpa begagnad Volvo. Jag vill ha en modell som är säker och problemfri. Storlek har mindre betydelse. Pris bör vara max 130 000 kr. När jag kollat tester och framförallt på http://begbilguiden.bilprovningen.se/ har jag kommit fram till att S40 och S80 är de två modeller som klarat besiktningen i särklass bäst. V70 har t ex ofta fel på spindelleder och bromsslangar. V40 är förhållandevis dyr om man jämför med nybilspriset medan S80 ser riktigt köpvärd ut. Man kan t o m få tag på S80 körda under 10 000 mil för mindre än 100 000 kr. Min slutsats blir förstås att S80 är den mest köpvärda Volvomodellen. Men då jag är en total novis vad det gäller bilar vänder jag mig till det här forumet där det säkert finns en hel del som vet mer än jag.

Har jag missat något med S80? Varför är de så billiga? Finns det många problem som inte visar sig vid besiktningen. T ex motorproblem eller annat?

Helst vill jag ha den motorsvagaste versionen med 140 hk pga att den har lägst bensinförbrukning.
Senast redigerad av 2 siamthai, redigerad totalt 0 gång.
av CoqRouge
s80 är en stor bil, därför är den inte lika eftertraktad som en mindre bil typ s40/v40/v50, i dessa tider då folk mest tänker på bensinförbrukning.

Provkör olika modeller av Volvo och se vilken du trivs med mest, det är stor skillnad på s80, s60 & s40. Känn vilken bil du vill ha och med vilken motor. Skulle själv inte köpa en s80 med 140 hk-motorn, lika bra att köpa en 170 -hästare om du frågar MIG. Att välja en bra bil man trivs med genom ett internetforum är omöjligt.

Fel och speciellt slitagedelar typ bromsar & styrleder ... osv varierar från bil till bil, dock är det svårt att äga en bil under lång tid utan att byta något som orsakats av slitage.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En S80 har överlägset bäst kvalitetskänsla om du frågar mig :)

Sen så skillnad på 140hk och 170 hk: 170 hk är bara starkare efter 4500? varv, samt att växellådan har en aning lägre utväxling=mer varv på landsväg.

Men så tror jag att 170 hk är vanligare i en S80.

/Kalle

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]