Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av midnight
Köpte en lambdasond från Biltema men problemet är ju inkoppling. Volvo orginal har ju färgerna blå vit och två svarta så frågan är, vilken är matarström och vilken är jord? Sedan funderar jag på om dessa kopplingar som denna sond har verkligen är tillförlitliga, funderar på att sätta dit en kopplingslist med skruv. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tyvärr, det här är en annan typ av sond och den verkar inte finnas pirat. Signalen är en ström i stället för spänning som på en "vanlig" sond. Bara att bita i det sura och handla original...
Användarvisningsbild
av midnight
Sparkz skrev:Tyvärr, det här är en annan typ av sond och den verkar inte finnas pirat. Signalen är en ström i stället för spänning som på en "vanlig" sond. Bara att bita i det sura och handla original...
Tack ska du ha för svaret! Detta är en S60 01:a 140hk,har gått ca 8800mil. Så när jag frågade Biltema om deras sond skulle passa så fick jag till svar att är det inte någon röd tråd på originalen skulle deras passa.(Det är den efter kat som det gäller)
Så jordnära man är då när det gäller detta med elektronik på bilar ramlade man på detta svar.
Som ny i detta forum så blir det nog fler frågor om just s60, för det är ju inte en dag utan att man lärt sig något nytt.
Senast redigerad av 1 midnight, redigerad totalt 0 gånger.
av -94 9000 2,3T cse
midnight skrev:
Sparkz skrev:Tyvärr, det här är en annan typ av sond och den verkar inte finnas pirat. Signalen är en ström i stället för spänning som på en "vanlig" sond. Bara att bita i det sura och handla original...
Tack ska du ha för svaret! Detta är en S60 01:a 140hk, så när jag frågade Biltema om deras sond skulle passa så fick jag till svar att är det inte någon röd tråd på originalen skulle deras passa.(Det är den efter kat som det gäller)
Så jordnära man är då när det gäller detta med elektronik på bilar ramlade man på detta svar.
Som ny i detta forum så blir det nog fler frågor om just s60, för det är ju inte en dag utan att man lärt sig något nytt.
Pirat finns. Bosch lambda finns till din Volvo. Finns bla på MECA med artikelnummer 1520-0258986507. Min granne monterade en sån på sin V70 o det funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Biltema kanske ska utöka till röd eller blå i sin fråga...
Det är klart, det måste ju gå att få tag i en original bosch på annat sätt än via Volvo.
Användarvisningsbild
av midnight
Ska kolla kopplingen i morgon igen, för ifrån volvos originalsladd har jag kopplat ihop universalen på följande sätt.
Blå-Svart, Vit-Grå, Svart-Vit, Svart-Vit. Det var det enda logiska som jag kom på då, jag kanske kopplat fel, eller?
Jag blir tokig över detta problem och på samma gång pratas det packningar med filter, EGR-ventil, solenoid, Så kunnig man är funderar man ( VA FAAN ÄR DETTA NU DÅ OCH VAR SITTER DESSA PRYLAR) Därför är ett sådant forum värt guld för oss amatörer, för jag vill inte göra något som kanske gör skadan större. Tacksam för all hjälp man kan få så att man får prylarna att funka.
Användarvisningsbild
av CarMan
saker som är bra att veta.
man får inte skarva signalkabeln till lamdasonden (där tar sonden referensluft)
det är mycket vanligt att bilar med pirat sonder komer in till verkstan & de enda man behöver byta är sonden, man byter till orginal o sen funkar bilen.
Användarvisningsbild
av midnight
Har varit ute idag och bytt till vinterdäck, tja det står det på dom iallafall :???: Medan den stod där och gick lite innan provkörning som jag brukar göra när hjulbyte är gjort så fick jag tanken att kolla en sak.
Upp med huven och tog ur kontakten till LMM:en, det märktes ingen skillnad ens när jag gasade upp lite försiktigt.
Men när jag sätter tillbaka den så tvärdör motorn men startar igen. Frågan är med tanke på mitt "problem" med att motorlampan lyser och tanken blev lambdasensor, det kanske är LMM:en istället ?:-/
Nu fick ni något mer att fundera över :roll:
av -94 9000 2,3T cse
Lämna in för att läsa av felkoderna, om du har en motorstörningslampa som lyser. Då är du iaf en bit på väg att kunna ringa in problemet... Jag fick byta min lmm till slut, trots att de flesta ansåg det vara lambdan som var kass.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan det vara luftmase mätaren (jag kallar den för MAF), men om du klipt sonden så lär du få byta den också.

ju mer du kopplar ur o donar, ju mer felkoder på andra saker får du & felskningen på verkstan blir bara svårare o svårare, så man har svårt o veta vilka felkoder du orsakat o vilka som felet orsakat. = dyrare felsökning

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?