Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nybbe_gefle skrev:Kliar bra i trådlåsarfingret måste jag säga!! Vi kan väl i vilket fall som helst konstatera att forumet är delat i två läger: Camp CarMan - som krampaktigt håller i sina originaldelar och Camp *pettson* - som är mer öppen för konkurrens. Men till saken hör att det mest blir att samma paj kastas fram och åter mellan dessa två läger.

//David
Varför låsa, jag tycker tråden är en bra blandning mellan information och underhållning. läser gärna vidare.

Om någon annan läsare tröttaner på att läsa den så behöver de ju inte göra det :D
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:Kliar bra i trådlåsarfingret måste jag säga!! Vi kan väl i vilket fall som helst konstatera att forumet är delat i två läger: Camp CarMan - som krampaktigt håller i sina originaldelar och Camp *pettson* - som är mer öppen för konkurrens. Men till saken hör att det mest blir att samma paj kastas fram och åter mellan dessa två läger.

//David
min högst personliga åsikt är väl att det är ungefär som du beskriver ändå..
Menar vi kan bägge väga för eller emot och sanningen är ju den faktiskt att drygt några miljoner mekare inte kan ha fel allihopa. Har carman helt rätt i sin åsikt och tanke om det som skulle framkomma i tråden skulle varken biltema, meca, autoexperten eller mekonomen existera eftersom allt har så dålig passform att ingen helt enkelt får till det utan att ha mera utbildning än bysmeden.. Alla företagen finns och verkar må bra, inte kan det väl vara så att vi som skruvar med andra delar är så lättlurade igen och igen och igen men ÄNDÅ får till det så alla bilarna är körbara..?
Men ni bestämmer naturligtvis själva vad ni vill göra med tråden..
Kanske inte rätt tråd men men... ??:-/

Oljefilter: Om man sågar isär ett Volvo orinalfilter och ett biltemafilter, då kan man se att biltemafiltret (det billigare) innehåller mindre "filter" än vad originalfiltret gör. Du får alltså vad du betalar för.
Intressant. Har du någon bild?
Har du själv gjort detta eller bara hört?

Har någon gång sett ett test där biltemas filter var bland de bästa men tror det är ganska gammalt nu. När gjordes "sågtestet"?
Användarvisningsbild
av CarMan
detta gäller även luftfilter. ta nästa vilket piratfilter som helst, o räkna på den samanlagda pappersytan...

sämst brukar sportluftfilter som monteras i orginal luftrenaren vara, trots att dom ofta kostar 3ggr så mycke som orginalet
Sitter orginalluftflter i min bil nu men har inhandlat ett från Biltema för nästa service. Ska faktiskt försöka undersöka detta lite. Vill ju inte såga itu det nya men en visuell jämförelse ska jag göra.

Tycker det är lite tråkigt när man får höra att filter x är sämre än y men sen inga hänvisningar till någon test eller en egen bild som visar något.

Jag är av den vetenskapliga typen som gärna vill ha bevis på saker och ting.
Säger inte att Kalle och Carman har fel men jag hör minst lika ofta motsatsen, dvs att piratfiltren är minst lika bra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Sitter orginalluftflter i min bil nu men har inhandlat ett från Biltema för nästa service. Ska faktiskt försöka undersöka detta lite. Vill ju inte såga itu det nya men en visuell jämförelse ska jag göra.

Tycker det är lite tråkigt när man får höra att filter x är sämre än y men sen inga hänvisningar till någon test eller en egen bild som visar något.

Jag är av den vetenskapliga typen som gärna vill ha bevis på saker och ting.
Säger inte att Kalle och Carman har fel men jag hör minst lika ofta motsatsen, dvs att piratfiltren är minst lika bra.
Luftfilter är ju så enkelt att kolla ! du behöver ju inte ha sönder dom, bara räkna antal väck gånger djupet så får du längden på pappret.

åk til volvo o öppna en kartong i butiken, gör sen samma sak på valfritt ställe.
Jo luftfiltret ska jag som sagt kolla. Kommer med rapport sen.

Men en undran bara. Är det självklar så att ett filter är bättre än ett annat bara för att det har större filterarea. Det kan kanske bero på sammansättning av matrialet också?
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Jo luftfiltret ska jag som sagt kolla. Kommer med rapport sen.

Men en undran bara. Är det självklar så att ett filter är bättre än ett annat bara för att det har större filterarea. Det kan kanske bero på sammansättning av matrialet också?

vist kan man ha olika matrial o där med få olika egenskaper.
et filter är en enkel konstruktion. det är som en sil. ett matrial med hål i. ju mindre hålen är desto bättre filtrering.
ju mindre hålen är ju fler hål behövs för att få samma luftmängd genom filtret (här går inte att trolla med ett hokuspokus matrial)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 21
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]