Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uthl
Jag har en S60 T5-02 som gått 7200mil.

Köpte den av Bilia för drygt 2 år sedan (hade gått 5150 mil då) och har haft ett antal problem med framvagnen.
Efter mycket strul och hot med ARN monterades gummiisolatorer över och under fjädrarna för att minska vägljud.
Båda länkarmarna är bytta pga slitna bussningar. Splinesen är enligt Bilia limmade sedan tidigare.

Nu har jag fått ett nytt oljud i framvagnen. Det är ett morrande ljud som hörs från 40km hastighet och uppåt, tydligare när jag svänger vänster eller kör rakt fram, mindre/inte alls vid högersväng. Min gissning, utan att vara säker är att det är ett hjullager som är kasst.

Nu till min fråga: Kan det vara ett hjullager? Är det normalt att man behöver byta hjullager efter drygt 7000 mil?
Vad kan det kosta att byta hjullager fram? Är det besvärligare/dyrare för att splinesen är limmade?

Tacksam för svar

Ulf
av borstarmicke
Höger hjullager belastas vid vänstersväng...normalt vid 7000mil vet jag inte, men v70:s hjullager är inte kända för att vara evighetsmaskiner...
Användarvisningsbild
av falcon
Ett hjullager kostar från 600 ( biltema) till 1700 (mekonomen).
är du normalt mek kunnig så fixar du det själv.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]