Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Första snön som kom i år. Då var det snö på vägbanan på motorvägen mellan uppsala och gävle (10mil). Fint vinterföre helt enkelt så hålla de skyltade 120km/h hade inte varit något problem med fina däck. Tycker inte ni då att det blir faligt när ni kommer ikapp en bil som pga sina sommardäck håller 40km/h?
Vänsterfilen är oftast inte lika fin ni vet ;)
Naturligtvis kan farliga situationer uppstå om man hinner upp långsammare framförvarande trafik.
Men att i denna situation hålla skyltad hastighet 120 km/h trots vetskap om att alla kanske inte har vinterdäck kanske inte heller är helt lämpligt.
Det sa jag inte och jag höll inte heller 120 när situationen uppstod (jag körde inte snabbare än att jag klarade av det). Det jag ville få fram är att det är dumt att ta onödiga risker, åt båda håll. Jag vet hur ont det gör att krocka, jag vill inte göra det igen och uppskattar därför om alla tänker sig för före!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3802827.ab

"Polisen misstänker att halkan ligger bakom den här olyckan i Karlstad i går kväll. Men den manlige föraren, som klarade sig utan allvarligare skador, misstänks också för rattfylleri."

Hmmm... Man kan inte annat än tycka synd om en så otursdrabbad förare.
Både halka och ev, berusning orsakar en olycka som han blir oskyldigt indragen i.
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3802827.ab

"Polisen misstänker att halkan ligger bakom den här olyckan i Karlstad i går kväll. Men den manlige föraren, som klarade sig utan allvarligare skador, misstänks också för rattfylleri."

Hmmm... Man kan inte annat än tycka synd om en så otursdrabbad förare.
Både halka och ev, berusning orsakar en olycka som han blir oskyldigt indragen i.
Nu länkade du nog fel, eller så har aftonbladet ändrat texten, eller är det jag som är blind?
Jo, det är verkligen synd om killen... :-(O) :-(O) :-(O)

Men detta med sommardäck. Det är faktiskt olagligt att köra med sommardäck när vinterväglag råder, något som borde ha ett bötesbelopp på tio gånger mer än att köra 10 kmh för fort mitt i sommaren. Körkortet borde dras in också. Förstår inte människor att det är livsfarligt att köra med sommardäck i vinterväglag?!?! Om de själva krockar så gör det inte mig så mycket, MEN det drabbar ofta andra människor, som duktigt kör med vinterdäck, då &#¤@%.... Mordförsök?
Jag ser att jag låter ganska drastisk, men det är ju detta som dödar människor när halkan kommer. Varför i h____e är det likadant varje år?? Tomas88, sätt du på vinterdäck, kanske har du bråttom nästa morgon och så står du där med sommarsulor, vad gör du då? Det är inte alltid förnuftet vinner, kom ihåg det...
Jag vill inte att du ska krocka ;-//

/merzo
halmstaden skrev:Men detta med sommardäck. Det är faktiskt olagligt att köra med sommardäck när vinterväglag råder, något som borde ha ett bötesbelopp på tio gånger mer än att köra 10 kmh för fort mitt i sommaren. Körkortet borde dras in också. Förstår inte människor att det är livsfarligt att köra med sommardäck i vinterväglag?!?! /merzo
Jag håller med om att det borde vara så, men tyvärr har du fel.
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
dvs 1 april -31november så får du köra på sommardäck i vinterväglag.

/Anders
Är det från VV?
Jag tycker det är mycket märkligt, skulle det vara mer OK att köra med sommardäck 31 nov än 1 dec om det är vinterväglag???? Vem fan har kommit fram till det?
OM det är vinterväglag SKA man ha vinterdäck, verkar vara svårt att fatta för många människor.

/merzo
Tomas88 skrev:
Turbo+ skrev:Jo jag förstår det, men jag ville "belysa" det faktum att det är alltid en skara som väntar till absolut sista stund, dvs försent.
Men javisst, helt klart är det förarens fel.

/Turbo+
Jag tillhör dem som väntar till sista stund. Men jag tycker inte detta är nåt problem. Blir det halt så kör jag saktare bara. Svårare är det inte.
Är väl i så fall värre med de som har dubbdäck och tror att "nu är det lungt jag kör ju ändå på dubbdäck."
Jag också. Varje gång jag byter väg (eller dyligt) typ från parkering till gata till led till huvudled osv osv så trycker jag fullt på 2an med min slöa 140hästare. Spinner det, eller ens gör en antydan, provar jag igen. Inte ens antydan? Då är det inte halt. Kör jag på långa krokiga skogsvägar och frostlampan lyser tvärnitar jag typ inför varje kurva för att se om det är halt.
halmstaden skrev:
Men detta med sommardäck. Det är faktiskt olagligt att köra med sommardäck när vinterväglag råder, något som borde ha ett bötesbelopp på tio gånger mer än att köra 10 kmh för fort mitt i sommaren. Körkortet borde dras in också. Förstår inte människor att det är livsfarligt att köra med sommardäck i vinterväglag?!?! Om de själva krockar så gör det inte mig så mycket, MEN det drabbar ofta andra människor, som duktigt kör med vinterdäck, då &#¤@%.... Mordförsök?
Jag ser att jag låter ganska drastisk, men det är ju detta som dödar människor när halkan kommer. Varför i h____e är det likadant varje år?? Tomas88, sätt du på vinterdäck, kanske har du bråttom nästa morgon och så står du där med sommarsulor, vad gör du då? Det är inte alltid förnuftet vinner, kom ihåg det...
Jag vill inte att du ska krocka ;-//

/merzo
Jo jag sätter nog snart på vinterdäcken. Men det där med att det skulle vara olagligt med sommardäck om vinterväglag råder, vad får du det ifrån. Efter första december är det ju så men inte nu väl?
Och ja jag tycker du låter lite drastisk. :wink: Visst är det väl troligt att man kanske kör lite fortare om man har bråttom men har man då vinterdäck så kör man kanske ytterligare lite fortare.

Föresten är det någon som har nån statistik på hur olyckorna förändrades när vinterdäckslagen kom?
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]