Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Överallt där det gnisslar. Låset till handskfacket, gångjärnen. Låt en kompis åka med på en gropig väg så det börjar gnissla och håll fast i olika delar så är det lättast att hitta var du ska spreja.
av Big-pipe
Jag tror knarret kommer från gallren till ventilationen(upp mot rutan).Man kanske kan ta bort dom och smörja lite.
av klykan
Kan säga att jag ägt både 740, 940 och nu en 850 som endast gått 10000 mil. Ljuden finns alltid där. Både min far och styvfar kör nya v70 men ljuden finns där med, något mindre omfattande men dock lika irriterande.
Det är så man vill dra en laddad högernäve i instrumentpanelen :evil:

Hoppas någon mirakelman kan komma på en lösning för jag har gett upp!

Lycka till med era dyra, fina bilar.... :twisted:
av T5R
Knäppet beror på att instrumentbrädan rör sej vid tempskillnader och hammnar i spänn när de rister till i karossen (vid gupp etc så släpper den spänningen)

De du kan göra är:
1 Lev med det
2 Sälj alt skrota bilen.
av Big-pipe
:evil: Det är inte bra med irriterande ljud man blir ju förbannad ,jag hade en -98 omega kombi före v70n den var mycket tystare i kupén (tills den rostade hål) men man trodde att volvo skulle vara lite bättre än vad dom är. så man får höja volymen när man åker till och från verkstan :evil:
Bumpar den här tråden och hoppas på lite ny input. Bilen är en S60 -04 och nu när det blivit kallt ute så knarrar instrumentbrädan rejält, låter i mitt fall som att det kommer från nånstans framför ratten/instrumentet. Kan vara tyst på hyfsat slät väg men på grusväg eller dålig asfalt så knarrar det utav bara h-e.
Inte så lätt att luta sig fram och lyssna medan man kör dock :oops: Ska jag försöka beskriva ljudet så är det för "tungt" knarrande för att vara en liten plastbit tror jag, känns som nåt större. Exempelvis då instrumentbrädan.
Går det ens att göra det här bättre eller är det bara att vänta in sommaren?
Användarvisningsbild
av henka35
klykan skrev:Kan säga att jag ägt både 740, 940 och nu en 850 som endast gått 10000 mil. Ljuden finns alltid där. Både min far och styvfar kör nya v70 men ljuden finns där med, något mindre omfattande men dock lika irriterande.
Det är så man vill dra en laddad högernäve i instrumentpanelen :evil:

Hoppas någon mirakelman kan komma på en lösning för jag har gett upp!

Lycka till med era dyra, fina bilar.... :twisted:
Det enda som V70II har ärvt med sig från V70N är väl just knack från istrumentpanelen på vintern... Bara att ge upp och poppa med stereon
av Ronin
Tartryffel skrev:Bumpar den här tråden och hoppas på lite ny input. Bilen är en S60 -04 och nu när det blivit kallt ute så knarrar instrumentbrädan rejält, låter i mitt fall som att det kommer från nånstans framför ratten/instrumentet. Kan vara tyst på hyfsat slät väg men på grusväg eller dålig asfalt så knarrar det utav bara h-e.
Inte så lätt att luta sig fram och lyssna medan man kör dock :oops: Ska jag försöka beskriva ljudet så är det för "tungt" knarrande för att vara en liten plastbit tror jag, känns som nåt större. Exempelvis då instrumentbrädan.
Går det ens att göra det här bättre eller är det bara att vänta in sommaren?
Hej.
Det enda missljud jag inte lyckades fixa på min S60 var just gneket i den främre instrumenbrädan.
Fanns en serviceinstruktion i gamla "Vadis" som beskrev hur man demonterade brädan och ljudisolerade med någon typ av "kuddar" i bakkant av brädan.
Det var dock en ganska lång och krånglig instruktion, så det är nog inget man fixar på en förmiddag.

Låter som det enklaste är att prova med "knarr-vax" som några skriver ovan.
För jag antar att du, som jag, inte kan nöja dig med att bara höja volymen på stereon.

MVH/Ronin
Nu med totalt knarrfri MB
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]