Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis läste DN s Motorbilaga om de justirengar som fick vanliga V50 att förvandlas till miljöbil. Då undrar jag om jag skulle göra allt som står på den här listan utom kanske byta växellåda och instalera växelvarnare, skulle då min D5 som drar för det mesta 5.4 /mil få sin förbrukning på kanske 4.5? Skulle inte då vara en bra grej att göra en "miljöpaket" för vanliga bilar också, eller för de som är på snudden att bli det? Frågan kanske passar för alla bilar men jag äger en V70 och därför vil veta vad V70 ägare tycker.
El Toro
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... nol-1.5984
eltoro2 skrev:Precis läste DN s Motorbilaga om de justirengar som fick vanliga V50 att förvandlas till miljöbil. Då undrar jag om jag skulle göra allt som står på den här listan utom kanske byta växellåda och instalera växelvarnare, skulle då min D5 som drar för det mesta 5.4 /mil få sin förbrukning på kanske 4.5? Skulle inte då vara en bra grej att göra en "miljöpaket" för vanliga bilar också, eller för de som är på snudden att bli det? Frågan kanske passar för alla bilar men jag äger en V70 och därför vil veta vad V70 ägare tycker.
El Toro
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... nol-1.5984
Vanliga 1.6D drar 0,50 l/mil. 1.6DRIVe drar 0,45, att du skulle komma ner till samma tror jag knappast. D5 drar enligt spec 0,63 l/mil. Det Volvo gjort är att de har förbättrat aerodynamiken, och bara det. Detta sänkte förbrukningen med 10%, räkna med samma för D5, dvs 0,63 - 0,063 = 0,57 l/mil. Om du kör så att din drar 5,4 borde du komma ned till 0,49 med förbättrad aerodynamik
Ett mycket bättre sätt att sänka förbrukningen är att ha rätt däcktryck, där man kan spara upp till 15%.

Kommer kanske 1.6D i V70, tro..? Eller så trimmar de 2.0D.

/merzo
JE Jr skrev:
halmstaden skrev: Det Volvo gjort är att de har förbättrat aerodynamiken, och bara det. Detta sänkte förbrukningen med 10%,

/merzo
Nej, det där stämmer inte. Har inte DRIVe-katalogerna nått era handlare ännu?

MVH Johan
Man har gjort följande:

Minskat luftmotstånd:
- Minskad chassihöjd med ca 10 mm. Samma komfortsättning som standardbilen.
- Spoiler fram, samma som T5-versionen (S40 och V50).
- Täckt grill. Bakom den karakteristiska Volvogrillen sitter en vindavvisande panel för bättre aerodynamik i motorrummet.
- Vindavvisare framför framhjulen.
- Aerodynamiskt optimerade Libra-fälgar i specialdesign.
- Underredspaneler för effektivare luftströmning också under bilen (C30).
- Unik bakre spoiler (C30). S40 samma spoiler som versionerna T5 och D5.
- Ny bakre stötfångare (C30).

Lägre rullmotstånd:
- Samtliga bilar är standardutrustade med en ny generation däck med lågt rullmotstånd från Michelin.

Högre utväxling:
- Växellåda med justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.

Effektivare drivlina:
- Optimerad motorkylning, motorstyrning och styrservo.
- Ny växellådsolja med lägre friktion.
- Växelindikator i informationsdisplayen.

//Henrik
JE Jr skrev:
halmstaden skrev: Det Volvo gjort är att de har förbättrat aerodynamiken, och bara det. Detta sänkte förbrukningen med 10%,

/merzo
Nej, det där stämmer inte. Har inte DRIVe-katalogerna nått era handlare ännu?

MVH Johan
Nej, det var sant.. :oops:

Men det känns ju som att man skulle kunna sätta mycket av det väldigt enkelt på vanliga 1.6D, tex lågfriktionsdäcken, chassisänkningen, täckta grillen, spoilern, vindavvisaren utan någon egentlig kostnad.
Vilken människa köper den vanliga 1.6D idag..?
En fråga: var ska DRIVe säljas förutom i Sverige? Tänker på 120g gränsen som inte är lika viktig ute i Europa.
har ni glömt att vi har en sämre dieselkvalite i sv- en öv-europa kostar kanske 1 decil det med.
isak
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]