Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Låg bromsvätskenivå service snarast

Texten kom upp när jag startade bilen, men försvann så fort jag körde iväg ?:-/

Jag har inte sett någon på forumet som haft liknande :shock: Idéer?
Inte det men annars brukar det bara stå: Fyll på bromsvätska

Jag har även haft bilen på service i höst, så de borde ju ha kollat.

Kan service snarast ha något samband med att servicelampan lyser, att det då skyndar på att man måste till service?
Användarvisningsbild
av B4B
Psyko skrev:Har du kollat nivån ?
Kan vara ide att kolla bromsbeläggen innan du fyller på med bromsvätska.
Är dom slitna så du behöver byta, nya bromsbelägg = mer bromsvätska! :wink:
Fyller man bromvätska innan man byter beläggen kan det bli för mycket bromsvätska i behållaren så det rinner över. :-O)
~Kalle~ skrev:Inte det men annars brukar det bara stå: Fyll på bromsvätska

Jag har även haft bilen på service i höst, så de borde ju ha kollat.

Kan service snarast ha något samband med att servicelampan lyser, att det då skyndar på att man måste till service?
Att bilen varit på service i höst, då bör bromsbeläggen räcka till nästa service, om dom nu kollade hur slitna dom var? Att service lampan lyser låter skumt, har dom glömt att återställa den eller har du kommit till nästa service intervall? ??:-/
alltså det är det som är irriterande, den lyste inte när jag lämna in den så de har alltså inte nollat den fast det står i protokollet.. 400 mil har gått sen servicen
en varning för lågbrimsvärske nivå har inget med lampan dags för serivs att göra...

kolla vätseknivån innan du andvänder bilen ! utan västska har du inga bromsar! nått kan ju ha gått sönder så vätskan runnit ut.
Fick samma text jag för några veckor sedan ihop med varningslampan för bromsarna. Hade låg nivå. Det brukar inte sjunka av sig själv så jag åkte till Volvo-verkstan här i stan som konstaterade att slavcylindern till kopplingen läckte. Har bytt den nu och tog kopplingen samt p-boxen till vevaxeln samtidigt då min bil gått 20000 mil.

Edit: Lampan tändes och släcktes beroende på bilens lutning några dagar innan den började lysa konstant.
Motörhead skrev:Fick samma text jag för några veckor sedan ihop med varningslampan för bromsarna. Hade låg nivå. Det brukar inte sjunka av sig själv så jag åkte till Volvo-verkstan här i stan som konstaterade att slavcylindern till kopplingen läckte. Har bytt den nu och tog kopplingen samt p-boxen till vevaxeln samtidigt då min bil gått 20000 mil.

Edit: Lampan tändes och släcktes beroende på bilens lutning några dagar innan den började lysa konstant.
Vad gick det kalaset på? :shock:

Faktiskt i sommar har den varnat för låg bromsvätskenivå ett par gånger (2), jag har fyllt på, bromsklossarna är ok.

Bilen stod i lätt nedförsbacke när texten kom upp men det försvann ju på en gång ??:-/

Dax att byta bil fort som attan då? :mrgreen:
Jag fick en offert på 10900kr innan packboxen kom upp som jag "flirtade" till mig för 300kr (mtrl-kostnad), alltså totalt 11200kr. Arbetskostnaden låg på cirkus 6000kr. Kollade naturligtvis runt på några andra firmor men det lustiga är att Volvo var några hundringar billigare.
Kopplingen gick på drygt 3000kr så är den fräsch så kan du ju räkna bort den då. Min bil har som sagt precis passerat 20000mil så jag tyckte det var lika bra då man måste montera ner växellådan för byte av slavcylindern. Så det blev egentligen bara mtrl-kostnaden som tillkom för packbox och koppling.
Fick titta på de bortmonterade prylarna när jag hämtade bilen och det var rätt söligt i kopplingen....hade läckt från cylindern.

EDIT: Jag kostade på det för jag är så sjukt nöjd med bilen i övrigt, och jag vet vad jag har, men om jag ska byta så vette tusan vad jag får.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]