Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Saltning eller sandning på våra vägar, vilket är bättre?

Salt
9
29%
Sand
22
71%
#234365
Salten tar sig in överallt och käker upp hela bilen :)

Finns ju en anledning till att norrlandkörda bilar brukar vara lite finare undertill än tex sthlmsbilar.

/Turbo+
#234427
Turbo+ skrev:Salten tar sig in överallt och käker upp hela bilen :)

Finns ju en anledning till att norrlandkörda bilar brukar vara lite finare undertill än tex sthlmsbilar.

/Turbo+
Jo, det är ju så. Men för säkerheten på vägarna så är saltet ändå att föredra; åtminstone för de 7 miljoner som annars skulle köra på isbarksvägar..

//Matzen10
#234434
Bara för att klargöra. Man kan sprida med enbart salt, ,man kan sprida saltblandad sand som är typ grus som är blandat med salt, och så kan man sanda med s.k. halkstopp (det som vissa kallar flis).

Saltet fungerar bara ner till ca -12 grader kallt, kallare än så är saltet verkningslöst och smälter inte isen.

Om man slutade använda tömedel skulle enligt vägverket 60 personer om året till dö eller skadas allvarligt (om inte hastigheterna minskas drastiskt).
#234435
krippa skrev: Saltet fungerar bara ner till ca -12 grader kallt, kallare än så är saltet verkningslöst och smälter inte isen.
Fast jag har för mig att dom slutar salta när det är kallare än -7

Edit: Jag hade fel

Från vv:
"Salt smälter snö och is ner till minus 12 grader. Saltet kan alltså göra vägen fri från snö och is, även när det är minusgrader. "

"Salt kan inte ersättas av sand. Sanden blåser bort efter ungefär 300 fordon och är därför bara lämplig på lågtrafikerade vägar "

"Opinionen mot salt är störst i norra Sverige"
#234545
Om man slutade använda tömedel skulle enligt vägverket 60 personer om året till dö eller skadas allvarligt (om inte hastigheterna minskas drastiskt).
Men så är det ju! OM vv slutar salta så får vi vintervägar här uppe, kanske tom isvägar och då minskar man automatiskt hastigheten!
#234555
-94 9000 2,3T cse skrev:Eller om man kunde få till saltande under de helger o veckor som "08-or" ligger i 150 km/h till o från fjällen. Jag vet inte...
Det är ju argument som ingen vågar tala högt om, vägarna i storstäderna är inte dimentionerad för lägre hastigheter, Alla Stockholms infarter tex kräver att bilarna rullar på i ganska hög fart för att kunna ha nog tillräcklig kapacitet för att klara trafikflödet.

Saltar man kan alla braka på i rätt hög fart, även den tunag trafiken, utan salt skulle farten bli så låg att enorma köer skulle uppstå (ännu värre köer än idag)
#235294
Varm sand som fryser fast är överlägsen saltskiten som enbart hör hemma på matbordet, inte på vägarna där dom bara fräter sönder vägbanan i förtid och skulden för detta läggs på nåt annat.
Kan man inte köra bil i halt väglag där det sandats så bör man ställa bilen och ta bussen eller samåka med någon som kan köra bil i halt väglag.
Funkar utmärkt att sluta salta vägarna för så gjorde dom här på 90-talet och nu när folk lärt sig köra bil i halka så är det bara drullputtarna som har för bråttom som kör av, men dom skulle ändå köra av även om man höll dom under armarna med salt.
Njuter så fort det är under -12 då dom inte kan salta för då är vägarna underbara med riktigt vinterväglag och bilarna håller sig rena och folk kör just som folk då dom ser att det är halt för svart är lika med sommarväglag för dom flesta och då gasas det på oavsett hur halt det är.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]