Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelleprinter
Har Volvo 855 -94 där övre motorfäste är trasigt.
Originalbussningen är 58,5 mm i diameter, Volvo med flera har ersatt den med en bussning som är 61 mm i diameter.
Den gamla gick bra att pressa ut men den nya går jag bet på att pressa in.

Har en gängad axel i samma diameter som skruvhålet i bussningen samt tjocka platta brickor som trycker jämnt på bussningen och fäste.
Det sluta alltid med att bussningen vickar och vägrar att pressas in.

Volvo hävdar att det det skall gå bra att montera.
Har någon en metod eller tips hur man lyckas pressa in denna förb.. bussning.

:evil:
av *pettson*
Lelleprinter skrev:Har Volvo 855 -94 där övre motorfäste är trasigt.
Originalbussningen är 58,5 mm i diameter, Volvo med flera har ersatt den med en bussning som är 61 mm i diameter.
Den gamla gick bra att pressa ut men den nya går jag bet på att pressa in.

Har en gängad axel i samma diameter som skruvhålet i bussningen samt tjocka platta brickor som trycker jämnt på bussningen och fäste.
Det sluta alltid med att bussningen vickar och vägrar att pressas in.

Volvo hävdar att det det skall gå bra att montera.
Har någon en metod eller tips hur man lyckas pressa in denna förb.. bussning.

:evil:
Enklast är naturligtvis att använda volvos hydraulverktyg till detta. Dock är det ju få som har det hemma. Nästa steg är att demontera plåtfästet och ta det i sin helhet till en press. Besitter man inte en press så får man ha ett stort skruvstycke. Besitter man inte det så får man göra sej ett tajt verktyg med gängstång. DOCK får man slipa av kanten på bussningen lite grand så att man får ett tryfäste så bussningen inte vickar, när bussningen kommit in nån cm så rättar man till den en sista gång innan den glider på plats.
Har man problem med dom ovanstående detaljerna så får man tyvärr vända sej till nån som har rätt saker. :-)-)
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag bytte själv övre motorfästet(bussningen) på min i somras och kanske kan det tips jag fick även hjälpa dig:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=31720
När du har alla delar och börjat "dra i" bussningen och känns det tungt och svårt så kan du prova att dra/skruva med motstående mutter. Jag skruvade själv på fel mutter och det var helt omöjligt men provade att skruva på motsatta mutter och bussningen gled i hur lätt som helst :-)-)
Att montera en gummibussning som är invulkad i en stålring med utvändig diameter 61 mm i ett stålfäste med diameter 59 går inte!
Som nämnts i tidigare forum så finns bussningen i flera dimensioner.
Likadant med polybussning. Fick en sådan häromdagen och var tvungen att svarva ner den till 59 mm.
Har nu fått stora vibrationer i instrumentbräda mm. Fick en "originalbussning" från KLRacing vilken också var 61 mm. Sitter nu med ett problem eftersom den inte går att svarva ner till rätt mått beroende på att den i vulkningen blivit oval. Funderar på att såga bort en bit pressa in den och sedan svetsa några näst i kanterna.
Några råd?
Conny
Att hålet är lite konat har jag sett på tidigare inlägg så nog är det så.
Undrar dock om inte fästets mått ändrats över åren. Har sett det påståendet i annan tråd.
Att pressa in en 61 mm i 59 hål är dock omöjligt. Är van montör och metallarbetare och har aldrig lyckats med den bedriften.
Är dock tacksam för svar angående om fästets diameter ändrats på 850ornam. Kanske V70 fick större fästesdiameter.
Får kolla med volvo.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag säljer iofs inte originaldelar men våra bussningar (scantech sweden, med flera) är gjorda i plast och går nog att pressa in med våld. Det finns ingen yttre stålring.
Tack! Har nu konstaterat att bussningens yttre ring är i plast.
Då blir det plötsligt lättare.
Bussningen har en pil ingjuten. Vilket håll skall den peka åt vid montaget.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tror inte storleken böts någongång, men OM den gjorde det, så gjorde den det -99 i samband med nya utförandet på motorn. Möjligtvis att -92 hade annorlunda också, dom var ju lite speciella :)
Kan iaf säga med säkerhet att 855 -95 och V70 -97 har samma storlek.

Pilen, sitter den på sidan och pekar fram/bak/upp/ner, eller pekar den höger/vänster? Om den pekar fram/bak ska den sitta med pilen frammåt har jag för mig. Annars indekerar den nog att du ska föra in den med den sidan pilen pekar på först, på högra sidan av hålet(sett frammifrån).

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]