Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilkThomas
Hej har en v70n t5 00:a någon som vet hur högt nålen på temp visarn ska gå? Min går bara upp till strecket innan mitten tycker den borde väl stå lite ovanför mittstrecket eller har jag fel? Även när vi kör med husvagnen så går alldrig mätaren högre men kupe värmen kommer ganska fort. Snittförbrukningen ligger på 1.2l/milen aningen högt tycker jag men det kanske är normalt på en bil med denna motorn??

Mvh Thomas
av Fred
På min bil, V70N -02, 2.4, låg tempnålen alltid strax under mittsträcket. Detta berodde på ett defekt termostat. Efter byte står nålen alltid i stram givakt, exakt i linje med mittsträcket!

Mao, det verkar som om du har antingen ett dåligt termostat eller en felaktig tempgivare.

Mvh
/Fred
av WilkThomas
Jaha då blir det väll å byta termostaten då kan man köpa den på Biltema eller är det endast original som gäller?

Tack för tippsen Thomas
av Travolta
WilkThomas skrev:Jaha då blir det väll å byta termostaten då kan man köpa den på Biltema eller är det endast original som gäller?

Tack för tippsen Thomas
Jag köpte på Mekonomen, mest pga det låg närmast. Det är ingen dyr grej så vart du köper spelar nog inte så stor roll även ifall du skulle handla på Volvo.
av WilkThomas
Imorse ringde frugan och sa det larmar "stanna omgående låg kylvatten nivå"
När jag bytte termostaten så drog jag ju åt torx skruvarna hårt igen
och jag fyllde på ca 1liter vatten efter provkörningen men nu larmar skiten igen.
Fråga ska man ha på något tätningsmedel eller så mellan locken på termostathuset?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]