Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Det är inte vridmotståndet utan spännkraften som hindrar ett skruvförband från att vibrera loss. Därför ska man självklart smörja gänga och kona. Om man drar torrt så har man ingen koll alls på spännkraften vid momentdragning.

Dra alltid fast hjulen för hand: Åtdragning med ena "armen" på fälgkorset så lossar de fint vid nästa byte med tvåhandsfattning. Har aldrig lossnat eller fastnat på mina bilar under 30år. Det är en nyttig övning att dra med momentnyckel någon gång. Det är förvånansvärt lite kraft man ska använda-

Använd kopparpasta så finns det smörjning kvar när skruvarna ska lossas också. Med vanlig olja så har den förmodligen oxiderat bort till det att skuvarna ska lossas - då går det trögt!

Att maskindra bultarna så att man inte kan lossa dom är rent sabotage. Det innebär att man översträcker, dvs förstör bulten och fördärvar konan i fälgen. Närmast kriminell okunnighet i mina ögon.

Tips: Det finns fälgkors med 1/2-tum hylsfäste. Skaffa ett sånt och en 19mm round corner hylsa (finns på biltema av helt OK kvalitet) Så mår de förkromade skallarna bra. Hylsan till låsbultarna har jag fixerar med tape i en annan av fälgkorsets armar. Allt på ett ställe, dvs tappar inget och det funkar kanon!
Användarvisningsbild
av Tomas88
P1800 skrev:
Använd kopparpasta så finns det smörjning kvar när skruvarna ska lossas också. Med vanlig olja så har den förmodligen oxiderat bort till det att skuvarna ska lossas - då går det trögt!

Kopparpasta ska man kanske vara lite försiktig med om man har aluminiumfälgar. Men det borde väl gå lika bra med nåt annat fett. Jag använder nåt som kallas långtidsfett (CRC) som funkat bra.
av Trollkarln
Nu är problemet löst, det blev en svetsning hos mekanikern, ca 1timmes jobb, inga märken på fälgen som tur var :)
300Kr för svetsning och byta av 1däck, Väldigt nöjd :)

Tack för alla tips nu vet jag vad jag ska inhandla iafl tills våren, En Moment nyckel :)
av Fred
Trollkarln skrev:Nu är problemet löst, det blev en svetsning hos mekanikern, ca 1timmes jobb, inga märken på fälgen som tur var :)
300Kr för svetsning och byta av 1däck, Väldigt nöjd :)

Tack för alla tips nu vet jag vad jag ska inhandla iafl tills våren, En Moment nyckel :)
Tyvärr kan jag säga, av egen erfarenhet, att en momentnyckel INTE är en garanti för att du ska få loss bultarna! Släng bort låsbultarna!! Om du har riktigt stöldbegärliga fälgar kommer inte låsbultarna skydda dig från att bli av med dem ändå och har du inte stöldbegärliga fälgar behövs dem ju inte alls!

Sorry, men konstruktionen är kass...

Mvh
/Fred
av JohnnyEnglish
My 2 socket keys were destroyed, This means that you cannot buy new socket keys as on later V70 models.

I used biltemas avdragare för låsbultar set of 6 reverse screw sockets of which you only need one 21.5 mm.
pity that you have to pay for 5 that will never be used 300 SEK. "snap on" also have a set. Why can't they just sell the one you need.

My bolts were not rusted fast just very tight so I dont know if these sockets would work , but once screwed on it had a very good grip

No instructions on how to use it, I just hit the socket onto the bolt lightly just to locate it, and then with a wrench tried to screw the socket onto the bolt "mot sols" a bit tricky to get started, had to use the hammer several times. Succeeded in removing all 4 bolts, but socket doesn't have much life left in it reverse threads partly destroyed.

Also problem to get bolt out of the socket, tried 2 methods (1) screw 2 M12 nuts onto the bolt and lock them, then use 2 wrenches one on socket the other on the inner nut , rotate socket wrench "med sols" mot andra wrench and eventually the socket screws loose.
(2) place an open ended spanner between socket and bolt support in vice place the largest drivdorn or metal rör you can find through the square hole in the socket and hit it with a hammer method 2 is a lot quicket than (1) but I think it ruined the socket.

I've replaced the locking bolts with ordinary bolts for now
av krax
Efter att ha läst i detta inlägg var jag väldigt orolig för att få problem med avdragen nyckel.
Det visade sig helt obefogat som tur va. 2 av bultarna lossnade lätt nästan för lätt
tycker jag, sprutade på lite 5-56 före försöket. 2 satt hårt fast men efter att ha följt ett
råd från en bilmeck gick det väldigt lätt att demontera dessa 2 oxå. Rådet undrar ni kanske?
Det är helt enkelt samma som tjuvarna använder när dom skall demontera bultar utan nyckel.
Ta en rejäl slägga och en dorn eller hammare som passar på bultskallen, tejpa gärna runt så
att inte du skadar fälgen, slå några rejäla slag med släggan, då kommer aluminiumet i fälgen att
ge vika lite samt gängan att släppa sitt (fastrostade) grepp, och det går lätt att skruva loss bulten.
Tjuvarna slår bara ett tag till så att man kan plocka bort bulten med fingrarna.
Användarvisningsbild
av isak
ser man på det, var länge sedan jag gav det förslaget
DET FUNKAR.
men nu kastar du låsg åt h--te.
devisen att man låser för ärligt folk stämmer
isak
av hjj
isak skrev:ser man på det, var länge sedan jag gav det förslaget
DET FUNKAR.
men nu kastar du låsg åt h--te.
devisen att man låser för ärligt folk stämmer
isak
Tack så mycket att ni delat med er av er erfarenhet med låsbultar! :D :D

Var och köpte Volvo låsbultar till V70n (85€), tyckte det var lite dyrt men jag hade ju ett present kort från när jag köpte bilen så inget problem. Tyvärr blev jag mer och mer osäker när jag satt i bilen och tittade noggrannare på konstruktionen. Det fanns ju ingen skyddshylsa mot smuts och sånt. Läste sen på forumet och kom på att kanske mina nya däck och 3 år gamla 17" Volvo fälgar inte är så stöldbegärliga. Nästa dag lämnade jag tillbaks låsbultarna till Bilia. Fungerade som på Clas Ohlson dvs inga onödiga frågor om returrätten och jag fick pengarna tillbaks.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]