- ons 05 nov 2008, 00:34
#231116
Det är inte vridmotståndet utan spännkraften som hindrar ett skruvförband från att vibrera loss. Därför ska man självklart smörja gänga och kona. Om man drar torrt så har man ingen koll alls på spännkraften vid momentdragning.
Dra alltid fast hjulen för hand: Åtdragning med ena "armen" på fälgkorset så lossar de fint vid nästa byte med tvåhandsfattning. Har aldrig lossnat eller fastnat på mina bilar under 30år. Det är en nyttig övning att dra med momentnyckel någon gång. Det är förvånansvärt lite kraft man ska använda-
Använd kopparpasta så finns det smörjning kvar när skruvarna ska lossas också. Med vanlig olja så har den förmodligen oxiderat bort till det att skuvarna ska lossas - då går det trögt!
Att maskindra bultarna så att man inte kan lossa dom är rent sabotage. Det innebär att man översträcker, dvs förstör bulten och fördärvar konan i fälgen. Närmast kriminell okunnighet i mina ögon.
Tips: Det finns fälgkors med 1/2-tum hylsfäste. Skaffa ett sånt och en 19mm round corner hylsa (finns på biltema av helt OK kvalitet) Så mår de förkromade skallarna bra. Hylsan till låsbultarna har jag fixerar med tape i en annan av fälgkorsets armar. Allt på ett ställe, dvs tappar inget och det funkar kanon!
Dra alltid fast hjulen för hand: Åtdragning med ena "armen" på fälgkorset så lossar de fint vid nästa byte med tvåhandsfattning. Har aldrig lossnat eller fastnat på mina bilar under 30år. Det är en nyttig övning att dra med momentnyckel någon gång. Det är förvånansvärt lite kraft man ska använda-
Använd kopparpasta så finns det smörjning kvar när skruvarna ska lossas också. Med vanlig olja så har den förmodligen oxiderat bort till det att skuvarna ska lossas - då går det trögt!
Att maskindra bultarna så att man inte kan lossa dom är rent sabotage. Det innebär att man översträcker, dvs förstör bulten och fördärvar konan i fälgen. Närmast kriminell okunnighet i mina ögon.
Tips: Det finns fälgkors med 1/2-tum hylsfäste. Skaffa ett sånt och en 19mm round corner hylsa (finns på biltema av helt OK kvalitet) Så mår de förkromade skallarna bra. Hylsan till låsbultarna har jag fixerar med tape i en annan av fälgkorsets armar. Allt på ett ställe, dvs tappar inget och det funkar kanon!
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87 http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10