Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade nog satsat på en 2.5T ist för en T6, enligt en mek på Volvo som jag snackat med är T6:an törstigare än V8:an, säjer väl en del...
Dessutom är T6:an säkert en del dyrare i försäkring...
Visst, vill man ha lite prestanda o är beredd o betala för det är ju givetvis T6:an roligare att köra.
Lågmilare är ju givetvis att föredra, vinkelväxel, automatlåda, hjullager, stötdämpare, bromsar mm. slits ju...

Om du kör en del mil per år så satsa på dieseln, en kompis hade en -03 D5, 163hk med trimbox, drog ca 0,9 l/mil.

Fina bilar att köra är det iaf, lycka till.
Användarvisningsbild
av CarMan
detta gäler alla bilar man köper. den billigste bilen du kan hitta är billigare än de övriga av en anledning = köp en annan.

sen så är T6:an dyrare i service & har en annan växelåda som jag tycker gör att man inte åker lika bekvämt. men båda växelåderna håller.

Kolla så fyrhjulsdriften funkar det händer att vinkelväxeln går sönder (inte så himla vanligt på XC90, men tråkigt om det händer) denna repration går på maskinskade försäkringen, så kolla hur länge den är på just ditt försäkringsbolag (det jag menar är at en bil som har gått så långt så den ej har masknskada, ska vara markant billigare)

en 7 sitsig bil måste ha 17" hjul, medans en 5 sitsig klarar sig med 16" hjul. i klarspråk så betyder det vesentlig pris skillnad på vinterdäcken! (bli inte lurad av dom som sägar att du kan åka med åretrunt däck...)

7 sitsiga bilar har nivåreglering som standard (kan köpas till på en 5 sitsig) desa stötdämpare är dyra, så kola så dom inte läcker .

för övrigt så är det som på alla bilar, kola glapp i leder, service bok m.m.
Är mkt nöjd med min 2.5T med manuell låda. Ligger strax under liten landsväg och med mkt stadskörning o kallstarter drar den 1,33 i nuläget. Avstå -03 om man får tro på AMS ägarundersökning.
Senast redigerad av 1 svendufva, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
svendufva skrev:Är mkt nöjd med min 2.5T med manuell låda. Ligger strax under liten landsväg och med mkt stadskörning o kallstarter drar den 1,33 i nuläget. Avstå -03.

Vadå avstå -03

Det är inge fel på 03:orna.
"personligen skulle jag inte köpa en med manuel låda, förutom att det är tråkigt o obekvämt att behöva växla själv så blir en sån bil mer svårsåld. (alltså lägre pris)
Frågan är ju om det verkligen är bra att ta en XC90 för runt 150.000kr. Det låter
i mina ögon lite väl lite, om man ska ha en som ska hålla i några år. Men i övrigt håller
jag med vissa andra; köp från en bilfirma. Mina två senaste köp har varit från bilfirma
och jag kan inte vara annat än nöjd. Visst, man åker på att betala lite mer, oftast. Men
å andra sidan så får du alltid garanti på grejerna, även om det ibland bara handlar om
3 månader. Det är ändå väldigt bra! Jag hade fått frispel på min nuvarande V70N (2004)
om jag hade köpt den begagnad. I så fall hade jag fått lägga 20 - 30.000kr på tre månader.
Där tackar jag mycket för att jag hade garanti!
av Lövet
Den var verkligen svindyr. Varför inte en -05 med mindre mil för samma pengar kanske? http://www.blocket.se/vi/18101394.htm?ca=11_s

Lite billigare 2,5T
http://www.blocket.se/vi/19086208.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/18696408.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/18823308.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16998180.htm?ca=11_s

Det finns gott om 2,5T för runt 150' oprutat. Med tanke på hur länge de har legat inne tror jag det är rejäl prutmån på dem dessutom.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej och välkommen till forumet ewwing !
Tomas88 skrev:Det jag hade varit mest orolig för är fyrhjulsdriften på en långmilare. Har själv inte koll på vad det är för skillnad men det skiljer lite mellan årsmodellerna där.
En annan sak att kolla upp om du vill ha en automat är om oljan är bytt i lådan.
Skiljer fyrhjulsdriften på XC90 genom årsmodellerna? :shock:

Oavsett vilket så är det självklart en viktig del att kolla upp och som kostar många kronor att åtgärda om något blir galet.

mvh
Anders
CarMan skrev:"personligen skulle jag inte köpa en med manuel låda, förutom att det är tråkigt o obekvämt att behöva växla själv så blir en sån bil mer svårsåld. (alltså lägre pris)
Det där argumentet har jag aldrig förstått, ni säger att manuella XC90 är så svårsålda att man kan köpa jättefina exemplar riktigt billigt istället för att köpa en automatare riktigt dyrare då de är populärare eller?

Vad är det för fel med det, jag köper gärna fina bilar till lågt pris, ett lågt inköpspris måste väl vara fördelaktigt.

Dessutom drar manuella mycket mindre soppa, men det är också kanske ointressant då man köper xc90 eller.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]