Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marasp
vilket stift ansluter man till för att läsa ut felkoder på AC, ECC på 965-92 ??
Box B?
av metalHJ
Gör du inte detta direkt genom ECC instrumentet i bilen? Genom att ställa reglagen i ett specifikt läge, och använda "knapparna" för att aktivera avläsning av felkoder...

Lampan runt "AC on/off" ska sedan lysa i olika intervaller (Precis som när man läser av dioden från felkodsenheten till motorn).

Har så väl för mig att jag lästa detta "någonstans" då du har en så pass gammal bil, så undrar jag om du har detta uttag i diagnostikboxen? Jag har det inte och jag kör en 91'a
Användarvisningsbild
av Jocke S.
metalHJ har rätt!

Du läser ur felkoder genom att:
* Starta motorn.
* Ställa fläktomkopplaren i Auto-läget.
* Ställa funktionsomkopplaren i läge "VENT".
* Ställa tempreglaget på max kyla.
* Omkopplaren "REC" intryckt.
* AC-knappen uttryckt.
* Rikta en stark lampa (ej lysrör) mot solsensorn (vid höger högtalargaller, på instrumentbrädan).
* Vänta 10 sekunder.

För att få AC-knappen att blinka felkod, trycker man in AC-knappen och ut igen inom 5 sekunder. Räkna blink (ska bli en 3-siffrig kod, typ 1-3-1).

Systemet kan lagra totalt tre felkoder, så när du läst ur den första...trycker du in och ut AC-knappen igen för få ur nästa kod...
Användarvisningsbild
av marasp
Har missat att göra detta test det är pinsamt
Ac pumpen startar" ofta lågt tryck kanske?
får man felkoder på det?
vad är "vent" läge? ="defoster" ??
varför vänta 10s ? innan jag trycker ac in/ut ?
kanske lite trög :oops:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
marasp skrev:Har missat att göra detta test det är pinsamt
Ac pumpen startar" ofta lågt tryck kanske?
får man felkoder på det?
vad är "vent" läge? ="defoster" ??
varför vänta 10s ? innan jag trycker ac in/ut ?
kanske lite trög :oops:
Du har defroster-läget rakt upp, auto-läget på AUT (vänster)... Övriga lägen är ventilationslägen.
Enheten behöver tid till felkontroll och stabilisering av spänningen. Därför bör inte begäran av felkod göras inom de 5 första sekunderna efter att motorn startas. Därför skrev jag 10 sekunder för att få marginal... :wink:
Användarvisningsbild
av marasp
Jag lyckades 8) kod 111
Alltså inga fel :???: men ac pumpen går till "hela tiden" hör hur den går i gång stängs av och på igen.. vad är felet? lågt tryck?

Mvh
Användarvisningsbild
av Jocke S.
marasp skrev:Jag lyckades 8) kod 111
Alltså inga fel :???: men ac pumpen går till "hela tiden" hör hur den går i gång stängs av och på igen.. vad är felet? lågt tryck?

Mvh
Det låter som lågt tryck i systemet.
Användarvisningsbild
av marasp
hm och R12 i systemet blir inte billigt o bygga om :oops:
vad göra...
av mackank
Tja. Jag fastnade lite för den här tråden eftersom jag också har problem med klimatanläggningen. Den började varna för fel i systemet efter det att jag rekondat bilen invändigt.
Tänkte läsa av felkoder som det beskrivs här ovan, bara jag får tid. Vart vart hittar jag sen en lista där det står förklaringar till dom olika "koderna" ? Jag har en 940 från 92.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]