Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
Arese skrev: Jag jobbar också hemma idag OCH har tidningen hemma så jag kan meddela att det är en automatväxlad bil på alla bilderna samt att de ger omdömme om automatlådan så jag utgår ifrån att siffrorna är från en sådan bil.

Testförbrukningen och TV:s Sverigecykel verkar iallafall inte vara representativ för hur jag kör då samtliga bilar jag ägt dragit mycket mer i TV:s test än för mig. Jag tycker att de ska komplettera sina tester med uppgifter om förbrukning i jämn fart 70, 90, 110 och 130 km/h samt slopa sina taffliga effektmätningar.

Mvh
Arese
Tillbaka på jobbet! :) Ja, det är en automatlåda i XC60:n. Jag skummade igenom testen igår och kollade mest på testdata och i tabellen för förbrukning har de skrivit "Testförbrukning l/mil (Manuell)".
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Det rör sig om en testförbrukning, vilket vi diskuterat tidigare. Siffran är inte helt representativ mot "normal körning", men det är dock intressant att XC60 drar så pass mycket mer än X3 i en test där de förhoppningsvis har körts under liknande förhållanden.
Förvånar mig inte en sekund om XC60 hade automat, volvo-automaten får ju den förhållandevis snåla D5an att dra massor genom att tokvarva motorn.

Som Kave skrev tidigare:
kave skrev:Jag var och provkörde XC60 D5 automat igår.......
.....varvar lätt upp i 3000 rpm utan att gasen trycks ner särskilt mycket i villaområden osv.
Dödstöten att köra så med D5an för förbrukningen. Enda gången man behöver dra en D5a till 3000 rpm är ju när man ska om en långtradare, i vanliga fall räcker ju bottenvridet hur långt som helst.
Rätt ska vara rätt, så vi kan väl understryka att alla bilar i testet hade automatlåda, även BMW:n. Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.
Nej, men om de fick de sifforna med automaten så tvekar jag inte att köpa en XC60 D5 manuell en sekund, för den manuella kommer lätt att kunna gå att köra flera deciliter per mil billigare.
av Arese
~Kalle~ skrev:
Tomas L skrev:Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.
Kolla då det här testet, från när D5an kom http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... kombis.pdf

Läs sidan 174, sista stycket
Inte för att dissa detta helt men 6 år är en generation i bilvärlden....

Men visst, det ger ju lite perspektiv, idag, en generation senare, ger Volvos femcylindriga diesel med samma effekt en ökad testförbrukning om 3 dl/mil. Inte särskilt imponerande....

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Hej, vi hade ett roligt evenemang på jobbet idag. vi var på en krosbana för motorcycklar o testkörde diverse fyrhjulsdrivna bilar från volvo ford & renault.
jag kan meddela att man inte känner nån som helst slirning på framhjulena innan bakhjulen kopplas in (kanske är dom inkopplade hela tiden i låga farter?)

det var toppen väder, det vill säga det regna hela dan o hade så gjort hela veckan !
det är svårt att upskata lutningar, men gissningsvis hade brantaste backen ca 40 graders lutnngdet var inga problem att stanna i backen o sen fortsätta köra helt utan hjulspin. (tänk då på att alla bilarna hade lansvägs däck, satt inte teräng däck/ grovmänstrade däck på någon bil)

när man körde upp mot en velodrom kurva i tvär vinkel , så träffar höger framhjul velodromen först, vilket gör att bilen tipar, på detta sätt så lyfter man högerbakhjul ca 1m över marken (alltså knapast normal körning) då tappar man ju även nästan allt grepp på vänster framhjul (bilen står ju o gungar, så detta hul är nästan i luften det med)
Vi har alltså bara höger fram & vänster bak at driva med + att bilen är påvägg uppför velodromen som har relativ liten radie (kor sagt väldigt brant backe uppför för häger framhjul)
här var det inte helt lätt att tasig fram, bilen span o gled, man fick också ha rätt mycke gas för att få bilen att gå framåt.
jag är helt imponerad över att man togsig fram överuvud taget där! det är ju trots allt inte en terängående bil.
Användarvisningsbild
av Thho
Stoppa/starta i 40 graders lutning i blöt backe på landsvägsdäck. Det må jag säga var imponerande. Skulle gissa att inga andra bilar än de ni testade klarar detta.
Användarvisningsbild
av Tomas L
~Kalle~ skrev:
Tomas L skrev:Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.
Kolla då det här testet, från när D5an kom http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... kombis.pdf

Läs sidan 174, sista stycket
På den tiden körde jag faktiskt V70N (bensin) och den var helt klart konkurrenskraftig även när det gällde bränsleförbrukning. Lite nyare test av D5:

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071903.pdf

BTW: AMS kör XC60 1000 mil på en vecka, följ med och ställ frågor till test-teamet här:
http://www.automotorsport.se/news/16223 ... -en-vecka/
Användarvisningsbild
av CarMan
Thho skrev:Stoppa/starta i 40 graders lutning i blöt backe på landsvägsdäck. Det må jag säga var imponerande. Skulle gissa att inga andra bilar än de ni testade klarar detta.
Det är svårt att uppskata lutningen innefrån bilen. men det var den brantaste backen på den krossbanan ialla fall.
jag provkörde också en XC90 med manuell låda, o det var lite småknepigt att göra start ibacke med (den har ju fotmanuverad perkeringsbroms) man fick köra med hälen på gasen o tåna på bromsen, sen möta med kopplingen. men även så så var det lite svårt, för motorn har för lågt vrid på låga varv, så man får slira en hel del på kopplingen för att få den att orka.

Fort Kuga var lättare trots att även den hade manuel låda (den hade handmanuverad perkeringsbroms) + att den motorn starkare från boten (den bilen är nog inte lika tung)

XC70 var bekvämare än XC60, men XC70 slog i under reder på några ställen. den har ju 2cm lägre fri höjd, men framföralt längre hjulbas + att det mkare schassit gör att den fjädrar ned mer.

ska jag vara ärlig så lyckades jag en gång efter att provoserat regält säta fast den ena XC60 i dena backe, åkte lite längre åt sidan, där det kanske var lite mjukare & lät den rula baklänges o sen gasa hårt. då span den lite o orka inte koma ur spin hålen (var bara att backe 50cm) o sen köra upp utan ninsta besvär.
men då provosera jag hårt flera gånger för att just testa systmet. denna bil hade vinterdäck, om den han ha haft betydelse.
jag försökte repetera detta med den som hade somardäck men lyckades inte köra fast denna (görde inte lika långt åt sidan med dena bil, då jag inte ville åka i de hål jag gjorde med den andra)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Hej, vi hade ett roligt evenemang på jobbet idag. vi var på en krosbana för motorcycklar o testkörde diverse fyrhjulsdrivna bilar från volvo ford & renault.
jag kan meddela att man inte känner nån som helst slirning på framhjulena innan bakhjulen kopplas in (kanske är dom inkopplade hela tiden i låga farter?)
Ja, AWDn är väl satt att låsa tidigare i lågfart. Det bruka vara i motorvägsfart man hinner känna microsläppen och inkopplingen av bakhjulen. Antar att ni inte låg i 110-130 km/h på Crossbanan :-)

Jag känner själv ingen in/urkoppling i lågfart på min AWD.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Hej, vi hade ett roligt evenemang på jobbet idag. vi var på en krosbana för motorcycklar o testkörde diverse fyrhjulsdrivna bilar från volvo ford & renault.
Ja, AWDn är väl satt att låsa tidigare i lågfart. Det bruka vara i motorvägsfart man hinner känna microsläppen och inkopplingen av bakhjulen. Antar att ni inte låg i 110-130 km/h på Crossbanan :-)

Jag känner själv ingen in/urkoppling i lågfart på min AWD.
nya generation 4 på vsko kopplingan ska ju ha en förbättrad DSTC funktion, så jag antar att den även är bättre i andra förhållanden.
på några ställen var man uppe på 2:an o åkte, annars så var det roligast att stanna eller liknande för att göra det svårt för bilen.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 63

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]