- fre 14 nov 2008, 14:18
Fick man lite på Rototest som BSR har? Dom fick ju fram 193hk/416Nm på D5 och 168hk/347Nm på 2.4D.
Moderator: Moderatorer
Tomas L skrev:Nej, men om de fick de sifforna med automaten så tvekar jag inte att köpa en XC60 D5 manuell en sekund, för den manuella kommer lätt att kunna gå att köra flera deciliter per mil billigare.Arese skrev: Jag jobbar också hemma idag OCH har tidningen hemma så jag kan meddela att det är en automatväxlad bil på alla bilderna samt att de ger omdömme om automatlådan så jag utgår ifrån att siffrorna är från en sådan bil.Tillbaka på jobbet! :) Ja, det är en automatlåda i XC60:n. Jag skummade igenom testen igår och kollade mest på testdata och i tabellen för förbrukning har de skrivit "Testförbrukning l/mil (Manuell)".
Testförbrukningen och TV:s Sverigecykel verkar iallafall inte vara representativ för hur jag kör då samtliga bilar jag ägt dragit mycket mer i TV:s test än för mig. Jag tycker att de ska komplettera sina tester med uppgifter om förbrukning i jämn fart 70, 90, 110 och 130 km/h samt slopa sina taffliga effektmätningar.
Mvh
Arese
VolvoB20 skrev:Rätt ska vara rätt, så vi kan väl understryka att alla bilar i testet hade automatlåda, även BMW:n. Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.Tomas L skrev:Det rör sig om en testförbrukning, vilket vi diskuterat tidigare. Siffran är inte helt representativ mot "normal körning", men det är dock intressant att XC60 drar så pass mycket mer än X3 i en test där de förhoppningsvis har körts under liknande förhållanden.Förvånar mig inte en sekund om XC60 hade automat, volvo-automaten får ju den förhållandevis snåla D5an att dra massor genom att tokvarva motorn.
Som Kave skrev tidigare:
kave skrev:Jag var och provkörde XC60 D5 automat igår.......Dödstöten att köra så med D5an för förbrukningen. Enda gången man behöver dra en D5a till 3000 rpm är ju när man ska om en långtradare, i vanliga fall räcker ju bottenvridet hur långt som helst.
.....varvar lätt upp i 3000 rpm utan att gasen trycks ner särskilt mycket i villaområden osv.
Tomas L skrev:Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.Kolla då det här testet, från när D5an kom http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... kombis.pdf
~Kalle~ skrev:Inte för att dissa detta helt men 6 år är en generation i bilvärlden....Tomas L skrev:Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.Kolla då det här testet, från när D5an kom http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... kombis.pdf
Läs sidan 174, sista stycket
~Kalle~ skrev:På den tiden körde jag faktiskt V70N (bensin) och den var helt klart konkurrenskraftig även när det gällde bränsleförbrukning. Lite nyare test av D5:Tomas L skrev:Jag vet inte om jag skulle kalla D5:an för "snål", jag har inte sett någon test där den går segrande när det gäller det ekonomi.Kolla då det här testet, från när D5an kom http://www.teknikensvarld.se/files/TV02 ... kombis.pdf
Läs sidan 174, sista stycket
Thho skrev:Stoppa/starta i 40 graders lutning i blöt backe på landsvägsdäck. Det må jag säga var imponerande. Skulle gissa att inga andra bilar än de ni testade klarar detta.Det är svårt att uppskata lutningen innefrån bilen. men det var den brantaste backen på den krossbanan ialla fall.
CarMan skrev:Hej, vi hade ett roligt evenemang på jobbet idag. vi var på en krosbana för motorcycklar o testkörde diverse fyrhjulsdrivna bilar från volvo ford & renault.Ja, AWDn är väl satt att låsa tidigare i lågfart. Det bruka vara i motorvägsfart man hinner känna microsläppen och inkopplingen av bakhjulen. Antar att ni inte låg i 110-130 km/h på Crossbanan
jag kan meddela att man inte känner nån som helst slirning på framhjulena innan bakhjulen kopplas in (kanske är dom inkopplade hela tiden i låga farter?)
VolvoB20 skrev:nya generation 4 på vsko kopplingan ska ju ha en förbättrad DSTC funktion, så jag antar att den även är bättre i andra förhållanden.CarMan skrev:Hej, vi hade ett roligt evenemang på jobbet idag. vi var på en krosbana för motorcycklar o testkörde diverse fyrhjulsdrivna bilar från volvo ford & renault.Ja, AWDn är väl satt att låsa tidigare i lågfart. Det bruka vara i motorvägsfart man hinner känna microsläppen och inkopplingen av bakhjulen. Antar att ni inte låg i 110-130 km/h på Crossbanan
jag kan meddela att man inte känner nån som helst slirning på framhjulena innan bakhjulen kopplas in (kanske är dom inkopplade hela tiden i låga farter?)
Jag känner själv ingen in/urkoppling i lågfart på min AWD.
Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]