Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Skulle någon snäll skäl kunna guida mig i detta mörker. Jag har en V70 2,5d -01 som har börjat att bete sig lite konstigt. Bilen känns orkeslös och motorlampan tänds ibland. När felkoderna lästes av så blev svaret ECM-0038 och ECM-0039. Efter att ha läst på forumet så tycker jag mig kunna se att fler har haft denna typ av fel. Tacksam om någon kunde guida mig i rätt riktning.

:-)-)
Hejsan, gjorde en sökning här på Forumet, *pettsson* har tidigare skrivit om detta. jag gör ett inklipp så du kan söka vidare....använd sökarfönstret uppe till höger o du finner massor av klokskap. :D :-)-)

"ECM-0038
Villkor
Styrenheten beräknar hela tiden önskad luftförbrukning utifrån insignaler som last, varvtal, hastighet mm. Om den verkliga luftförbrukningen avviker allt för mycket från det önskade värdet sätts felkod.

Ersättningsvärde
-Endast grundladdtryck tillåts
-Ingen EGR-reglering sker

Felorsak/er
För lågt flöde / För högt flöde
-Luftläckage i slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Igensatta slangar till EGR-omvandlare och EGR-ventil
-Defekt EGR-omvandlare eller EGR-ventil

Felsymptom
-Dålig acceleration, motorn känns orkeslös
-EGR–systemet fungerar ej
-Avgasrelaterade symptom"
kolla om det ser sotigt ut ovanpå egr ventilen, om så är fallet så kan den vara trasig. men iblnd pajar "omvandlaren"
Har kollat efter sot på eller vid egr ventilen. Allt såg bra ut där. Kan man mäta om det är fel på egr omvandlaren? Jag ohmmätte mellan stiften och den visade på 0 ohm. Vet ni hur jag kan kolla om den är hel?

Vakuumslangar är bytta.
Vakuum finns i slangarna till egr ventil och magnetventilen till turbo.(vet inte om det skall vara så)
Egr ventilen fungerar (rör sig när vakuum finns i vakuumslangen.)

Hur kollar jag om EGR Styrventilen fungerar?
Hur kollar jag om magnetventilen fungerar?
Efter att ha läst av felkoden ännu en gång så fick jag ett nytt felmeddelande. Detta felmeddelande pekade på luftmassamätaren. Eftersom bilen inte är helt ny så brydde jag mig inte om att köpa Volvos originaldel utan köpte luftmassamätaren på Biltema. Deras Luftmassamätare påstods passa till min bil (Bosch kod 0280218045) och kostade bara 899 kr. Nu var det emellertid inte så att den fungerade felfritt. Bilen gick normalt i två mil sedan kom felmeddelandet igen och bilen blev orkeslös, efter ytterligare några mil försvann felet och bilen gick bra igen osv. Jag fick helt enkelt lämna tillbaka LMM en på Biltema och införskaffa en originaldel 2300 kr på Volvo och nu går bilen som en klocka. Biltemas personal skall ha en eloge för att de så snabbt smidigt återköpte den felaktiga produkten.

Hej, Jag lånar din tråd lite,
jag har en V70 2,4T - 01 med Aut. som jag tycker blivit orkeslös, funderar om det är lmm som är paj, men när jag köpte bilen sa förra ägaren att han hade bytt LMM på den (ca 2år sen nu) håller dom inte längre, bilen har gått 23500mil nu av dom har jag kört 2500mil. tycker också att den drar väldigt mycket bensin rycker mer en den har gjort,
jag får också upp motorlampan ibland, men min fundering är, om lmm är kass borde inte motorlampan lysa konstant då? en annan sak jag är lite fundersam till är en liten manick som sitter på luftfilter burken, det är nån sorts ventil/Relä/ eller nått sånt som tickar snabbt när jag startat men även efter jag stängt av motorn, nån som vet om det är normalt? vet inte om den gör så när jag kör ??:-/ , jag har en biltema kodläsare men av den har jag bara fått fram "P1550" vilket inte finns med i förtäckningen över koder, tips mottages tacksamt.
Tummen2 skrev:Efter att ha läst av felkoden ännu en gång så fick jag ett nytt felmeddelande. Detta felmeddelande pekade på luftmassamätaren. Eftersom bilen inte är helt ny så brydde jag mig inte om att köpa Volvos originaldel utan köpte luftmassamätaren på Biltema. Deras Luftmassamätare påstods passa till min bil (Bosch kod 0280218045) och kostade bara 899 kr. Nu var det emellertid inte så att den fungerade felfritt. Bilen gick normalt i två mil sedan kom felmeddelandet igen och bilen blev orkeslös, efter ytterligare några mil försvann felet och bilen gick bra igen osv. Jag fick helt enkelt lämna tillbaka LMM en på Biltema och införskaffa en originaldel 2300 kr på Volvo och nu går bilen som en klocka. Biltemas personal skall ha en eloge för att de så snabbt smidigt återköpte den felaktiga produkten.

hej
du är säkert inne på rätt spår min d5a 03 la den av i mars då gick den på nödprogram varvade max 2500
(roligt med aut-) köpte beg vid jb nollade bort 2 felkoder se har den gott bra jag fick alldrig någon st-lampa.
ISAK
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]