- lör 01 nov 2008, 20:52
Finns det dieselägare här på forumet som fått byta generator pga dieselvärmaren???
Att man kanske får byta batteriet oftare det kan jag köpa!! Men det är värt!!
Håller med FiddeUBC en bränslevärmare som använder pump är mer effektiv än en blockvärmare, det han tar upp skulle jag inte kunna formulera bättre!!!
flink skrev:Långsökt? Plocka ut kolen från generatorn på din bil och på vilken likvärdig bil som helst utan bränslevärmare så kan jag nästan garantera att du ser en skillnad även om du bara haft din bil ett år. Så vilken som jobbar hårdast får du väl bedömma själv.Var har du fått underlag om att man skulle behöva byta generatorn oftare för att man använder dieselvärmaren???
Som sagt, bara en tanke jag hade. Sen om man byter bil efter tre år så kanske man inte hinner märka av så mycket. Blir nog tråkigare för nästa ägare med dyra batteribyten och kanske till och med dyra generatorbyten.
Jag har bott norr om polcirkeln i många år och jag kan inte påstå annat än vattenvärmare är det bästa allternativet, och även den kan köras via stolpen för er om inte redan hade klurat ut det. För övrigt fattar jag inte riktigt varför Volvo ens installerar anliggingsvärmare, sånt borde vara totalförbjudet. Mer energislöseri får man verkligen leta efter. Blockvärmare har jag aldrig haft broblem med sedan dom började med intervallkörning på stolparna.
Det är väl inte inredningen man är mest rädd om så det är nog kanske inte främst för kupevärmaren man använder motorvärmarstolpe. (finns säkert dom som gör det?!) Det är nog snarare för mindre slitage på motor och lägre bränsleförbrukning. Man får lätt rysningar av att höra en kall motor starta i -40 grader C :)
Finns det dieselägare här på forumet som fått byta generator pga dieselvärmaren???
Att man kanske får byta batteriet oftare det kan jag köpa!! Men det är värt!!
Håller med FiddeUBC en bränslevärmare som använder pump är mer effektiv än en blockvärmare, det han tar upp skulle jag inte kunna formulera bättre!!!
Fiat 500 de luxe -59. Volvo V60 D4 aut Momentum BE-15