NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

flink skrev:Långsökt? Plocka ut kolen från generatorn på din bil och på vilken likvärdig bil som helst utan bränslevärmare så kan jag nästan garantera att du ser en skillnad även om du bara haft din bil ett år. Så vilken som jobbar hårdast får du väl bedömma själv.
Som sagt, bara en tanke jag hade. Sen om man byter bil efter tre år så kanske man inte hinner märka av så mycket. Blir nog tråkigare för nästa ägare med dyra batteribyten och kanske till och med dyra generatorbyten.

Jag har bott norr om polcirkeln i många år och jag kan inte påstå annat än vattenvärmare är det bästa allternativet, och även den kan köras via stolpen för er om inte redan hade klurat ut det. För övrigt fattar jag inte riktigt varför Volvo ens installerar anliggingsvärmare, sånt borde vara totalförbjudet. Mer energislöseri får man verkligen leta efter. Blockvärmare har jag aldrig haft broblem med sedan dom började med intervallkörning på stolparna.

Det är väl inte inredningen man är mest rädd om så det är nog kanske inte främst för kupevärmaren man använder motorvärmarstolpe. (finns säkert dom som gör det?!) Det är nog snarare för mindre slitage på motor och lägre bränsleförbrukning. Man får lätt rysningar av att höra en kall motor starta i -40 grader C :)
Var har du fått underlag om att man skulle behöva byta generatorn oftare för att man använder dieselvärmaren???

Finns det dieselägare här på forumet som fått byta generator pga dieselvärmaren???

Att man kanske får byta batteriet oftare det kan jag köpa!! Men det är värt!!

Håller med FiddeUBC en bränslevärmare som använder pump är mer effektiv än en blockvärmare, det han tar upp skulle jag inte kunna formulera bättre!!!
jumu01 skrev:
Var har du fått underlag om att man skulle behöva byta generatorn oftare för att man använder dieselvärmaren???

Finns det dieselägare här på forumet som fått byta generator pga dieselvärmaren???

Att man kanske får byta batteriet oftare det kan jag köpa!! Men det är värt!!

Håller med FiddeUBC en bränslevärmare som använder pump är mer effektiv än en blockvärmare, det han tar upp skulle jag inte kunna formulera bättre!!!
För att citera mig själv "jag kan inte påstå annat än vattenvärmare är det bästa allternativet"!

Ja, kör du med värstingstereo och fjorton slutsteg så skulle jag säga att du sliter mycket på generatorn. Att behöva köra en timme för att ladda upp det du har förbrukat på en timmes användning av bränslevärmaren talar väl sitt tydliga språk. Mer belägg än så behöver jag väl inte.

Jag påstår inte att alla som använder sin värmare några gånger måste byta generator.... men den slits en hel del. Det kan man ju räkna ut på sin ena lilltånagel. Se bara på de stora lyxbilarna som är fullspäckade med elektronik, dom har haft väldiga problem att få sina generatorer att hålla. Många kör därför med vätskekylda generatorer för att de inte ska brännas upp på en gång.

Men men... den som lever får se.
Att behöva köra lika länge som värmaren varit i gång är strunt rent tekninskt, sen kanske Volvo rekomenderar detta för att det är lättare att komma ihåg.
Att generatorn slits hårdare är nog snarare pga. kall väderlek än att värmaren drar ur batteriet. De flesta generatorerna kan lämna 140A 140*14V = 1960W, dvs nästa 2kW.
Om värmaren går ca 20min kan den knappast dra ur batteriet. Bränslepump, cirkulationspump, glödstift vid start samt lite styr och regler kan inte dra så mycket ström.
Dessutom.... i alla bilar som är 30 år eller nyare sitter det 3-fas växelströmsgeneratorer. Kolen i dessa spänningssätter endast rotorlindningarna, så genom kolen far inte 140A, de 140A produceras i statorlindningarna.
Inna 3-fas generators tid så producerades laddnigsström i rotorlindningarna med hjälp av permanentmagneter i generatorhuset och laddningsströmmen gick då igenom kolen.
flink skrev:Ja, batteriladdare kallas det. Borde egentligen ingå när man skaffar bränslevärmare tycker jag... men det är ju bara min åsikt. För hur mycket dyrare kan det vara att montera en enkel underhållsladdare???
Hm, jo, batteriladdare ja.. Men ett mer konkret förslag på lösning skulle ju uppskattas.. Det borde ju inte vara ett helt unikt behov så jag tänkte att det fanns ett volvotillbehör färdigt att eftermonteras..
JK24T skrev:Att behöva köra lika länge som värmaren varit i gång är strunt rent tekninskt, sen kanske Volvo rekomenderar detta för att det är lättare att komma ihåg.
Att generatorn slits hårdare är nog snarare pga. kall väderlek än att värmaren drar ur batteriet. De flesta generatorerna kan lämna 140A 140*14V = 1960W, dvs nästa 2kW.
Om värmaren går ca 20min kan den knappast dra ur batteriet. Bränslepump, cirkulationspump, glödstift vid start samt lite styr och regler kan inte dra så mycket ström.
Dessutom.... i alla bilar som är 30 år eller nyare sitter det 3-fas växelströmsgeneratorer. Kolen i dessa spänningssätter endast rotorlindningarna, så genom kolen far inte 140A, de 140A produceras i statorlindningarna.
Inna 3-fas generators tid så producerades laddnigsström i rotorlindningarna med hjälp av permanentmagneter i generatorhuset och laddningsströmmen gick då igenom kolen.
Tack för den intressanta redogörelsen.
PeWe skrev:
flink skrev:Ja, batteriladdare kallas det. Borde egentligen ingå när man skaffar bränslevärmare tycker jag... men det är ju bara min åsikt. För hur mycket dyrare kan det vara att montera en enkel underhållsladdare???
Hm, jo, batteriladdare ja.. Men ett mer konkret förslag på lösning skulle ju uppskattas.. Det borde ju inte vara ett helt unikt behov så jag tänkte att det fanns ett volvotillbehör färdigt att eftermonteras..
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "volvotillbehör"?!
Det finns knappat något som är tillverkat av Volvo och om dom skulle vara värst specialanpassade till Volvo vet jag inte. Kan ju finnas en Volvo logga om man har tur, eller så kan man klistra dit en själv. :)
Det är väl mer en standardprodukt som du eller Volvo köper från exempelvis Calix som deras motorvärmare är ifrån. Eller så kan du köpa ett annat märke som kostar antingen mer eller mindre som fyller samma funktion.
Personen som startade tråden (s80) frågade vad hans bränslevärmare drar per timme. Är det verkligen 3 dl/h om det är en bensinvärmare? Han har ju faktiskt en T5:a och alla som svarade har ju dieselvärmare.

Bara en intressant tanke...
Hede skrev:Hej
Har en XC90 med park.värmare men det händer inte ett skit om man sätter på den är det någon vet vad som är fel?

Säkringen är hel,batterit är fulladdat och bensin finns

Häls Hede
Jag råkade ut för nåt liknande. När jag skulle starta direkt start, slog den över till "på", för efter bara någon sekund växla tillbaka till "av". Efter 3 försök så testade jag att hålla knappen inne en längre stund, och då höll den sig kvar på "på" och startade. Du kan ju alltid testa.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]