Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I lördags rasade något i min 4-hjulsdrift. När jag backade ut från parkeringen på köpcentrat så knakade det till under bilen, tänkte att det var handbromsen som hängt sig och nu släppt. Efter att ha kört en 500 meter hördes en hög smäll och därefter ett konstant malande ljud. Stannade givetvis omedelbart och det blev bärgare till Bildeves verkstad i Helsingborg. I dag ringde de från verkstaden och sa att det enbart är hylsan som sitter i vinkelväxeln behöver bytas. De ville också byta ut samtliga packboxar i vinkelväxeln då dessa fuktade rätt rejält. Allt sammantaget skulle det kosta 6500-7000 kr att laga.

Min fråga till er nu är om jag har haft en väldig tur att splinsen på axeln inte har skadats? När man läser på forumet så verkar det som om de flesta har fått byta ut hela vinkelväxeln då hylsan har gått itu. Är det fler här som har klarat sig med att enbart byta hylsa?
Uppdatering!!!

Var och hämtade bilen igår och det blev tom billigare än vad de sagt från början.
Betalade 5700 kr för en ny hylsa och 2 nya packboxar i vinkelväxeln, monterat
och klart.

Enligt verkstan var det inga problem med splinsen på axlarna, varken i växellåda
eller vinkelväxel. Jag hoppas nu att allt är ok och att det håller riktigt länge!!! :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]