I gårkväll skickade jag mail till Volvoverkstaden om mitt problem och ville ha en prisuppgift på att få det fixat men har fortfarande inte fått något svar.
Så i eftermiddags skickade jag ochså ett mail till Mekonomen med samma fråga och har
redan nu fått svar från dom.
Mailet jag skickade lyder:
Hej jag har en Volvo S40 2,0T modellår 2001 med reg nr: XXX 111
Jag har ett problem med min växellåda, (manuell) och undrar om ni vet vad som kan vara fel.
Problemet är att bilen går trögt att växla ibland.
Problemet är som störst när bilen är kall och man står still och skall lägga i växel.
Vissa gånger när jag precis har startat har det varit totalt stopp på alla växlar utom femman. Jag har då fått lägga i femman och gå upp i dragläge innan jag fått i ettan eller backen.
Det går bara trögt när bilen är igång. Är den avstängd kan jag växla utan problem.
Har även på senare tid märkt att det ibland går lite trögt att få i vissa växlar när man kör.
För ca tre månader sedan bytte jag växellådsoljan för att se om det blev någon skillnad men märkte ingen förbättring.
Har fått höra att det kan vara den ingående axeln som behöver smörjas.
Om det är så, vad tar ni för detta jobbet i så fall.
Eller är det mer troligt att det är något annat?
Hälsningar Tomas
Till svar fick jag:
Mekonomen skrev:Hej Tomas.
Jag misstänker att kopplingen kopplar inte ur ordentligt så även om du har trampat ned kopplingspedalen så snurrar ingående axel i lådan o då måste du bromsa upp den med synkringarna som är till för att det inte ska skrapa i växellådan när du växlar i vanliga fall. Det är därför den är lättväxlad när motorn är avstängd. Kan bero på att lamellen sitter fast på samma axel som dom har tippsat dig om och smörja men skall man ändå göra det stora jobbet att plocka ned lådan för reparera felet rekomenderar jag att man byta koppling, skulle det inte hjälpa med och smörja är allt arbete i onödan.
Pris på denna reparationen ligger på 5200 kr för jobbet och materialet kostar 3183 kr eller 2747 kr beroende på vilken typ av koppling det sitter i bilen.
Ring gärna om du har fler frågor tele 86450.
Mvh Björn W.
Detta var ju inte det mest roliga att höra. Alltså en reperationskostnad på runt 8000 kr
Jämförde priset på kopplingen med en reservdelsprislista jag har från Volvo och Volvo var faktiskt billigare. Inte mycket men ändå.
Så det ska bli intressant att höra vad de säger också.
Vad tror ni om saken?