Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Tomas88 skrev:
unlock26 skrev:Samma fel som på många gamla 850? Att den ingående axeln i lådan är torr.
Vad innebär det?
Är det något som man bör åtgärda? Funkar inte att byta oljan då?
Sent svar men,på 850n så är det den ingående axeln som har blivit torr då den ska vara infettad.
Och på min som jag hade så var den snustorr,inte en fettfläck så lång ögat nådde.
Minns jag inte fel så glider kopplingsarmen på den axeln bla,jag hade problem med 1an och backen.

Borde finnas samma fall på just s/v40 med volvo lådorna också skulle jag kunna tycka.
Jag har även samma symtom på min V40 2.0T -99

1an och backen går riktigt trögt ibland när man ska starta. Tänkte bara säga att det är fler som skulle bli glada om någon hittar någon fix. Stör mig inte på det såpass att jag tänker lämna in bilen.
Tack för ditt svar unlock26.
Var det alltså så på en tidigare bil du haft? Alltså inte din S40?.... Nej de kan de ju inte va, ser ju att du har automat nu. :oops:

Om man skall fixa detta med ingående axeln måste man plocka ner lådan då antar jag?!
Fixade du detta själv på 850n? Var det väldigt svårt?
Tomas88 skrev:Tack för ditt svar unlock26.
Var det alltså så på en tidigare bil du haft? Alltså inte din S40?.... Nej de kan de ju inte va, ser ju att du har automat nu. :oops:

Om man skall fixa detta med ingående axeln måste man plocka ner lådan då antar jag?!
Fixade du detta själv på 850n? Var det väldigt svårt?

Jo jag hade det på min 850 som jag haft förr,och jag är inte ensam om det problemet på dom modellerna.

Att smörja axeln är ett rätt stort jobb då lådan lär bort,finns väll bara 2 alternativ: 1:Lyfta ur motorn 2: sänka ner subframen(motor ramen) och plocka bort växellådan ur hjulhusets håll.

Men kolla upp växelvajrarna tex innan det steget tas,uteslut allt annat :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
unlock26 skrev:
Men kolla upp växelvajrarna tex innan det steget tas,uteslut allt annat :)
Jag tycker nästan problemet är värre nu. Ofta när jag startar bilen kall är det totalstopp på alla växlar förutom 5an.
Lösningen är då att lägga i 5an och gå upp i dragläge. Sen kan jag lägga i back eller ettan.
Har även märkt att det kan gå lite trögare att få i vissa växlar precis när man börjat köra.
Vad som är konstigt är att ibland går det hur lätt som helst att lägga i växel, som idag när jag startade.
En annan sak som är lite underligt är att man utan problem kan lägga i vilken växel man vill när bilen är avstängd. (Är det då möjligt att det kan vara växelvajrarna ändå).

Finns det något annat som det kan vara som man inte behöver plocka ner växellådan för att kolla?
Användarvisningsbild
av Tomas88
I gårkväll skickade jag mail till Volvoverkstaden om mitt problem och ville ha en prisuppgift på att få det fixat men har fortfarande inte fått något svar.
Så i eftermiddags skickade jag ochså ett mail till Mekonomen med samma fråga och har redan nu fått svar från dom.

Mailet jag skickade lyder:

Hej jag har en Volvo S40 2,0T modellår 2001 med reg nr: XXX 111
Jag har ett problem med min växellåda, (manuell) och undrar om ni vet vad som kan vara fel.
Problemet är att bilen går trögt att växla ibland.

Problemet är som störst när bilen är kall och man står still och skall lägga i växel.

Vissa gånger när jag precis har startat har det varit totalt stopp på alla växlar utom femman. Jag har då fått lägga i femman och gå upp i dragläge innan jag fått i ettan eller backen.
Det går bara trögt när bilen är igång. Är den avstängd kan jag växla utan problem.
Har även på senare tid märkt att det ibland går lite trögt att få i vissa växlar när man kör.

För ca tre månader sedan bytte jag växellådsoljan för att se om det blev någon skillnad men märkte ingen förbättring.

Har fått höra att det kan vara den ingående axeln som behöver smörjas.
Om det är så, vad tar ni för detta jobbet i så fall.

Eller är det mer troligt att det är något annat?

Hälsningar Tomas

Till svar fick jag:
Mekonomen skrev:Hej Tomas.

Jag misstänker att kopplingen kopplar inte ur ordentligt så även om du har trampat ned kopplingspedalen så snurrar ingående axel i lådan o då måste du bromsa upp den med synkringarna som är till för att det inte ska skrapa i växellådan när du växlar i vanliga fall. Det är därför den är lättväxlad när motorn är avstängd. Kan bero på att lamellen sitter fast på samma axel som dom har tippsat dig om och smörja men skall man ändå göra det stora jobbet att plocka ned lådan för reparera felet rekomenderar jag att man byta koppling, skulle det inte hjälpa med och smörja är allt arbete i onödan.
Pris på denna reparationen ligger på 5200 kr för jobbet och materialet kostar 3183 kr eller 2747 kr beroende på vilken typ av koppling det sitter i bilen.
Ring gärna om du har fler frågor tele 86450.

Mvh Björn W.
Detta var ju inte det mest roliga att höra. Alltså en reperationskostnad på runt 8000 kr :cry:
Jämförde priset på kopplingen med en reservdelsprislista jag har från Volvo och Volvo var faktiskt billigare. Inte mycket men ändå.
Så det ska bli intressant att höra vad de säger också.

Vad tror ni om saken?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det var inte alls roligt! :| Undra vad Volvo säger om saken? Säkert att "Vi har ingen aning, du måste komma hit med bilen (och betala dyrt) så kan vi kolla på den och se vad det är".....

/Kalle

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]