Fluffen skrev:Då borde det vara obligatoriskt att gå en kurs för de som kör trike också?
Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?
Hur gör vi med de 4/6 hjulingar som är reggade som traktorer?
En annan sak som du kan köra på b-körkort är eu-moped som har en väldigt hög olyckstatistik, är det verkligen försvarbart att få köra dem på b-kort?
Jag tycker att det är bra att man kan köra atv på b-kort och hoppas att jag kan göra det i fortsättningen också.
För att göra exakta svar...
*Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?*
svaret är JA och så är ju reglerna redan egentligen..
Kör du traktor för kommunen och klipper gräs så måste du ha C kort här i kommunen, blev ett jäkla liv om det för några år sedan , men kör du traktorn för att klippa gräs är det ditt yrke och det är yrkesmässig trafik.
Varje bonde får framföra sitt jordbruksfordon på B kort därför att det räknas som jordbruksredskap och för att dom inte framför det *i yrkesmässig trafik* Klassades en vanlig traktor dit i jordbrukstjänst så skulle C kortet vara ett måste.
Alla andra maskiner som bonden framför på sin gård på sitt B kort kräver sina egna körkort för att få framföras av t.ex vägverket eller andra.
Såsom hjullastare, dumper osv. Alltså helt egna förarbevis..
Trikeförare har egna risker att få information om så javisst varför inte en förarkurs på dom? Därmed inte sagt att man måste ta en utbildning som är på 14veckor och kostar 30.000kr.. Men några ggrs träff med lite eftertankar och förmaningar, lite övningskörning och framförallt: FÖRARPROV så att du kan hantera det fordon du vill framföra? Och det ska vara ett rejält prov som går både på en gård och i trafiken, kanske ett halkprov för alla som iallafall kör 4hjuling?. För är du olämplig så är du olämplig. Att vara skitdålig på att balansera en motorcykel (jodå en 4hjuling balanseras också) innebär inte att du är skitdålig på att köra bil? Att vara duktig på att köra sin hyundai athos till och från jobbet i 14år innebär INTE att du är en duktig förare på 4hjuling om det släpper iväg för dej..
Vad gäller förarbevis på eumopeden så är statistiken hög. Men det är inte mest folk som uppnått B-körkorts ålder som slår i på dom..
Det är inte mest den som får köra bil ändå som trimmar mopeden att göra 90 och framföra den som en idiot så att olyckan inte är ett OM utan ett NÄR.. Det är inte körkortsfolk som åker bakom och vid sidan av bussen och tycker det är häftigt att sparka på den medans kompisen du skjutsar filmar?
Vi har trimmat mopederna i alla år, men nånstans gick trafikvettet ur eftersom det plötsligt är okej att köra på fel sida av vägen, åt fel håll i rondeller.
Att liksom medvetet försöka ta livet av sej på mopeden som normalt sett är mot alla instinkter..
Antingen var jag jäkligt mogen som 15 åring eller så som sagt har det hänt nåt med ansvarskänslan över sitt eget liv.