Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Thho skrev:
XC90_Executive skrev: Jag ser dock inget fel i placeringen. Man trycker på knappen innan man stiger ur och sedan när man ska köra där ifrån så lossar den av sig själv (om man har bältet på sig).

Nu har alla S80 automatisk pbroms.
Varför sitter inte alla knappar nere vid knäna då? OERHÖRT korkad placering. Är väl bättre om den sitter så man slipper böja sig fram och famla under instrumentbrädan. Eftersom den är elektrisk borde man kanske kunna lägga i handbromsen med fjärren eller välja att handbromsen alltid ska läggas an då man stannar motorn???

Frugan som ofta kör V70:n trodde under lång tid att det inte fanns någon handbroms. Eftersom hon drar hästsläp och ibland behöver parkera med släp och vara säker på att bilen inte glider/rör sig upplevde hon det som lite märkligt. I Audin hittade hon knappen vid första försöket!!!
Känns som du skjuter lite från höften här kanske? Om du tänker till så använder du inte handbromsen i samma utsträckning eller vid samma tillfällen som t ex blinkers eller volymen. Tycker du då även att man borde öppna motorhuven där uppe? Kan ju även att ha att göra med att ingen annan än föraren ska kunna nå den och av misstag dra eller släppa handbromsen. Då kan du ju lika gärna ha ALLA funktioner på ratten enligt ditt resonemang. Och nu sitter den inte direkt bakom pedalerna och såvida du inte är 100 år och lider av svår ledvärk kan du lätt böja dig fram de 10-15 cm som behövs...

Att din fru trodde att er nya bil saknade handbroms väljer jag att inte kommentera då det kan vara känsligt och säger inte så mycket om bilens funktioner :mrgreen: ;-//
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:
Thho skrev:
XC90_Executive skrev: Jag ser dock inget fel i placeringen. Man trycker på knappen innan man stiger ur och sedan när man ska köra där ifrån så lossar den av sig själv (om man har bältet på sig).

Nu har alla S80 automatisk pbroms.
Varför sitter inte alla knappar nere vid knäna då? OERHÖRT korkad placering. Är väl bättre om den sitter så man slipper böja sig fram och famla under instrumentbrädan. Eftersom den är elektrisk borde man kanske kunna lägga i handbromsen med fjärren eller välja att handbromsen alltid ska läggas an då man stannar motorn???

Frugan som ofta kör V70:n trodde under lång tid att det inte fanns någon handbroms. Eftersom hon drar hästsläp och ibland behöver parkera med släp och vara säker på att bilen inte glider/rör sig upplevde hon det som lite märkligt. I Audin hittade hon knappen vid första försöket!!!
Känns som du skjuter lite från höften här kanske? Om du tänker till så använder du inte handbromsen i samma utsträckning eller vid samma tillfällen som t ex blinkers eller volymen. Tycker du då även att man borde öppna motorhuven där uppe? Kan ju även att ha att göra med att ingen annan än föraren ska kunna nå den och av misstag dra eller släppa handbromsen. Då kan du ju lika gärna ha ALLA funktioner på ratten enligt ditt resonemang. Och nu sitter den inte direkt bakom pedalerna och såvida du inte är 100 år och lider av svår ledvärk kan du lätt böja dig fram de 10-15 cm som behövs...

Att din fru trodde att er nya bil saknade handbroms väljer jag att inte kommentera då det kan vara känsligt och säger inte så mycket om bilens funktioner :mrgreen: ;-//
Helt korrekt - jag använder inte handbromsen mer än ett par ggr per dag men det är inte ett skäl till att placera knappen nere vid vänstra knät. Finns ingen anledning alls att placera den där annat än slentrian, feltänk eller i värsta fall INGET tänk alls från bilens konstruktör. Huvöppningen är precis som du nämner idiotiskt placerad. Lite stenålder att ha en krycka med vajer under instrumentbrädan. Borde kunna skötas på liknande sätt som centrallåset med en knapp på ett ergonomiskt lämpligt ställe på instrumentbrädan.Att placeringen skulle betingas av de andra skäl du anger (att andra skulle anlägga eller lägga ur handbromsen) är ju knappast något bärande skäl. Funkar bra i Audi.

Nej med mitt resonemang skulle inte alls alla knappar hamna på ratten. Då har du missförstått mitt resonemang.

Vid placering av knappar och reglage borde man givetvis utgå från hur ofta och i vilken situation knappar/reglage används och att placeringen sedan blir ergonomisk. Utöver placeringen av knapparna bör pictogram/knappsymboler och knappens utformning/placering sammantaget bidra till att den funktion som knappen/reglaget aktiverar är så intuitiv som möjligt.

Handbromsknappen nere vid knät uppfyller inga av dessa rimliga krav. Din förtäckta idiotförklaring av min fru säger troligen mer om dig än om min fru så jag betackar mig för sådana korkade kommentarer.
av Amli
Thho skrev: Nej med mitt resonemang skulle inte alls alla knappar hamna på ratten. Då har du missförstått mitt resonemang.
Det är möjligt att jag missförstått dig i så fall. Kan hålla med om att det inte skulle ha skadat att ha handbromsen på samma plats som Audi har. Detta är trots allt en funktion man oftast använder varje gång man använder bilen. Jag störs inget alls av att det sitter där den sitter. Men det är olika åsikter bara. Jag håller dock inte med om att alla bilens funktion måste vara framme fullt synliga. En sak som t ex motorhuven, hur ofta drar man i det? Är det inte nog med knappar och reglage framme i en modern bil? Tycker du likadant om alla reglage som sitter till vänster om ratten? För belysning, dimljus m.m sitter på sin höjd 5 cm från handbromsen.
Thho skrev: Din förtäckta idiotförklaring av min fru säger troligen mer om dig än om min fru så jag betackar mig för sådana korkade kommentarer.
Jag ber om ursäkt och det var inte meningen att vara otrevlig mot dig och din familj eller att du skulle ta illa upp. Trodde du kunde se humorn i det men jag hade fel och ber som sagt om ursäkt.

En HELT annan sak undrar jag dock. Varför kör du Volvo? Blev du tilldelad denna bil helt utan möjlighet att byta? Skulle bara vara intressant om du nu valde Volvon vad det var som gjorde att du gjorde just det valet. Upplever bara som du verkligen hatar din bil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hänger inte med ändå. Jag tycker inte att det är en dålig placering. Kan man inte böja sig 5 cm och trycka in knappen förstår jag inte hur man ska kunna ta sig ur bilen. Jag trycker på den 'i samma veva' som jag går ut. För mig som har kört XC90 jättelänge är det en naturlig plats att sätta handbromsen på.
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:
Thho skrev: Nej med mitt resonemang skulle inte alls alla knappar hamna på ratten. Då har du missförstått mitt resonemang.
Det är möjligt att jag missförstått dig i så fall. Kan hålla med om att det inte skulle ha skadat att ha handbromsen på samma plats som Audi har. Detta är trots allt en funktion man oftast använder varje gång man använder bilen. Jag störs inget alls av att det sitter där den sitter. Men det är olika åsikter bara. Jag håller dock inte med om att alla bilens funktion måste vara framme fullt synliga. En sak som t ex motorhuven, hur ofta drar man i det? Är det inte nog med knappar och reglage framme i en modern bil? Tycker du likadant om alla reglage som sitter till vänster om ratten? För belysning, dimljus m.m sitter på sin höjd 5 cm från handbromsen.
Thho skrev: Din förtäckta idiotförklaring av min fru säger troligen mer om dig än om min fru så jag betackar mig för sådana korkade kommentarer.
Jag ber om ursäkt och det var inte meningen att vara otrevlig mot dig och din familj eller att du skulle ta illa upp. Trodde du kunde se humorn i det men jag hade fel och ber som sagt om ursäkt.

En HELT annan sak undrar jag dock. Varför kör du Volvo? Blev du tilldelad denna bil helt utan möjlighet att byta? Skulle bara vara intressant om du nu valde Volvon vad det var som gjorde att du gjorde just det valet. Upplever bara som du verkligen hatar din bil.
Jodå jag förstod att du anspelade på kvinnors formodade totala okunnighet om bilar men det var väldigt onödigt. Mej får du gärna driva med men lämna min fru utanför. Hon kör bil när hon behöver för att förflytta sig själv, barn, hundar, shoppingkassar och hästarna men är TOTALT ointresserad av teknik och finesser. Hon vill bara att det ska funka. Hon ledade efter handbromsknappen vid växelspaken,som på Audin, alt en pedal som på Mercan eller en handbromsspak vid sätet men att börja rota under ratten hade hon inte en tanke på. Varför skulle hon göra det? Ingen kan väl komma på iden att sätta en knapp där.

Nej med mitt synsätt behöver inte alls alla knappar vara synliga. Helt ok om knappar/funktioner läggs in i informationssystem typ MMI eller andra ännu smartare lösningar. Bara det är intuitivt, enkelt och ergonomiskt. Jo jag tycker nog att placeringen av ljusreglageklustret är på gränsen men ok det sitter i alla inte UNDER instrumentbrädan. Där borde inga knappar sitta.

Varför kör jag Volvo? Ok, behövde ytterligare en bil då vi flyttade till landet (Ekerö) i somras. Nej jag blev inte tilldelad en bil. Frugan ropade från köket och meddelade att vi behövde ytterligare en bil och bad mig fixa det.

Eftersom jag skulle köpa den privat var pris/värdefall en faktor tillsammans med diesel (för motorkaraktären då man drar släp), AWD och Aut. Scannade av Blocket sent en kväll och hittade en bil som jag tyckte var felprissatt, ringde säljaren, skambjöd lite till och fick accept, flög och hämtade den morgonen efter. Bilen var en några månader gammal Volvo V70II D5 AWD Aut MY08 och 950 mil full med utrustning för 290'. Värdeminskning blir det ju hur man än räknar men jag har i alla fall ett hyggligt ingångsvärde Kunde lika gärna ha varit en Mercedes, Audi, Bmw eller annan bil som uppfyllde kriterierna ovan. Har varit hyggligt nöjd med tidigare Volvobilar men V70II tycker jag väl är sådär. Det löser mitt behov men det är ju inte direkt så att man går och småfnissar när man ska ut och köra. Nej jag hatar inte min Volvo men man undrar ju ibland hur konstruktörerna tänker. Bilen är till salu om nån är intresserad. Den var bara en temporär lösning

Sitter faktiskt just nu och kollar på ytterligare en bil som dock inte ska ersätta V70:in. Behöver något extremt robust och oömt, flak, RIKTIG 4x4 och brukskaraktär. Volvo har ju inget att erbjuda om man inte ska backa till en begagnad militärvalpen så det får nog bli en Toyota Hillux, budget runt 100´kr.
Användarvisningsbild
av Thho
XC90_Executive skrev:Jag hänger inte med ändå. Jag tycker inte att det är en dålig placering. Kan man inte böja sig 5 cm och trycka in knappen förstår jag inte hur man ska kunna ta sig ur bilen. Jag trycker på den 'i samma veva' som jag går ut. För mig som har kört XC90 jättelänge är det en naturlig plats att sätta handbromsen på.
Varför ska jag böja mig ner under instrumentbrädan men ok, var och en har sina preferenser. Anta att du skulle designa en instrumentbräda och nu har du kommit till placeringen av knappen till den elektriska handbromsen. Ditt förslag är att den skall placeras under intrumentbrädan, i knähöjd! Nu får du frågan av den som ansvarar för interiör ergonomi vilka skäl du har för att placera den just där? Vad svarar du?
av riha
Thho skrev:
Amli skrev:

Jodå jag förstod att du anspelade på kvinnors formodade totala okunnighet om bilar men det var väldigt onödigt. Mej får du gärna driva med men lämna min fru utanför. Hon kör bil när hon behöver för att förflytta sig själv, barn, hundar, shoppingkassar och hästarna men är TOTALT ointresserad av teknik och finesser. Hon vill bara att det ska funka. Hon ledade efter handbromsknappen vid växelspaken,som på Audin, alt en pedal som på Mercan eller en handbromsspak vid sätet men att börja rota under ratten hade hon inte en tanke på. Varför skulle hon göra det? Ingen kan väl komma på iden att sätta en knapp där.
Om hon nu letade efter en pedal som på Mercan så borde hon ju veta att det finns ett handtag som släpper den på mercan också, det handtagets placering är i stort sett identisk med knappens placering i Volvon. Så är man van vid en merca så borde man upptäckt att det iaf finns ett reglage där knappen sitter. (jag vet, vi har själv en merca också på gården).

Sen må jag säga att oavsett om man är man eller kvinna så antingen så frågar man eller tittar i handboken om det är något man inte förstår med knappar, inställningar eller annat i bilen.

Det är som att förutsätta att bilen inte har andra grejor bara för att de inte är placerade på samma ställen eller är utformade på samma sätt som andra bilmodeller har det.

Tacka fan för att det är skilland på bilar och bilar, hur j_vla tråkigt hade det annars varit.

Sen så var det inte allt för svårt att se humorn i det som skrevs och det var nog inte direkt riktat mot din fru utan mot gemene kvinna.

Precis som de driver med oss män.

Lighten up.

PS! Du drog själv in din fru i diskussionen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu skippar vi snacket om handbromsens placering i olika bilmärken!

Jag understryker det trådskaparen frågar efter

Jag har märkt att många här äger eller har ägt förra modellen av V70/XC70 och tycker det skulle vara intressant vad ni alla tycker är bra /dåligt de olika modellerna emellan.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Guligan
V70 II: Jag tycker inte om att telefonen har samma knappsats som radion! Har fortfarande inte lärt mig att trycka på phone-knappen när jag skall ringa.
Däremot är jag glad att radion har snabbvalsknappar på V70 II, men det kom ju även på de senare modellåren av V70N.
av riha
Guligan skrev:V70 II: Jag tycker inte om att telefonen har samma knappsats som radion! Har fortfarande inte lärt mig att trycka på phone-knappen när jag skall ringa.
Däremot är jag glad att radion har snabbvalsknappar på V70 II, men det kom ju även på de senare modellåren av V70N.
Jag hade gärna sett att snabbvalsknapparna (1-9) som ser ut som en telefonknappsats även hde kunnat användas för att bläddra bland artister och låtnamn på iPoden. Idag så kan man endast använda pilarna och vredet för att hopppa mellan låtarna eller bläddra i listan över låtnamn, artisnamn eller album. Långsamt med andra ord om man har ett par hundra album att gå igenom.
Skulle velat att knapparna hade som på telefoner, bokstäver.

Alltså, knapp 1 är ABC, knapp 2 är DEF och så liknande.

Då hade man kunnat snabbhoppa till rätt artistbokstav, eller albumbokstav så mycket snabbare.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?